Az ELTE Állam- és Jogtudományi Kara az idei évben az elsőéves hallgatók egymással és az intézménnyel való első találkozását Orientációs Napok (ON) keretében szervezi meg - közölte Kajtár Gábor, az ELTE ÁJK Nemzetközi Tanszék adjunktusa, az Orientációs Napok főszervezője az MTI-vel kedden.
Tájékoztatása szerint a korábbi gólyatáborokban történt, nagy nyilvánosságot kapott, súlyos esetek olyan rendszerszintű problémákra világítottak rá, amelyre a kar vezetése a hallgatói integráció és szakmai orientáció gyökeres, átfogó megújításával kíván válaszolni, ennek egyik eredménye az ON.
Mint kifejtette: az ON célja, hogy a hallgatók élményszerű és biztonságos módon ismerjék meg egymást, az intézmény oktatóit, ismereteket szerezzenek a jogi pályáról, az ELTE ÁJK által nyújtott lehetőségekről és mindezek alapján elgondolkodjanak azon, hogy ők mit várnak az egyetemtől. Ezen túl a karon folyó oktatás alapértékeinek átadása is fontos elem, az ON egyik fő kérdése a jogászi szakma és társadalom kapcsolata, annak tudatosítása, hogy a jogászi munka mindig emberekkel és emberekért végzett munka, nem pedig puszta jogalkalmazás vagy hatalomgyakorlás - mutatott rá az adjunktus.

Hozzátette: fontosnak tartják annak tudatosítását, hogy a jogászi hivatás alapértékei az emberi jogok, az emberi méltóság és sokszínűség tisztelete, az elkötelezettség a demokratikus intézmények kialakítása és fenntartása mellett. Ezen túl a rendezvény célja az is, hogy a kar fiatal oktatóinak intenzív bevonásával megteremtse a jó oktatói-hallgatói viszony, a közös munkához szükséges bizalom alapjait - fejtette ki az oktató, aki kitért arra, hogy az ON szervezését a kar végzi, a kari hallgatói önkormányzat és külső szakemberek bevonásával. A rendezvény helyszíne is maga a kar. A rendezvény összekapcsolódik az elsőévesek szakmai orientációját segítő kari mentorprogrammal. 

Kajtár Gábor tájékoztatása szerint az első nap témája az ÁJK, mint közösség. E nap programjai azt célozzák, hogy a diákok egy nyitott, őszinte, befogadó közösség tagjaivá váljanak, ahol minden vélemény értékes és hozzájárul a közös döntésekhez. A második napon az ÁJK-val, mint tudásforrással foglalkoznak. Ezen a napon plenáris és csoportos programokon a diákok a jogászi hivatás különböző oldalaival találkoznak, és olyan fontos szakmai kérdésekkel szembesülnek, amelyek a jogászi munka társadalmi hatásainak sokrétűségét példázzák. Így foglalkoznak a nemzetiségekkel kapcsolatos jogi kérdésekkel, a menekültkérdéssel, a fogyasztókat védő jogi szabályozással, a fogyatékos emberek helyzetével, a nők munkaerő-piaci helyzetével, a párkapcsolati és szexuális erőszak témájával, a roma emberek helyzetével, az LMBTQ közösséggel kapcsolatos jogi kérdésekkel, valamint a vallás és jog kapcsolatával.

A záró nap délelőttjén bemutatkoznak a diákszervezetek és az egyetemi intézmények. A diákok interaktív programokon vehetnek részt, amelyeket a karon működő tudományos diákkörök, szakkollégiumok, diákegyesületek és fontosabb kari szervezeti egységek szerveznek. A délutáni program Budapest megismerése jogász szemmel. A hallgatók egy játékos sétán ellátogatnak a jogi szempontból fontos intézményekhez, ezzel egyben megismerve a főváros közlekedési kihívásait is.

Forrás: MTI