A devizahiteles elszámolásból származó többletforintok és a reál­jövedelmek bővülése, valamint az infláció híján kialakult árstabilitás a kiskereskedelemi forgalom jelentős emelkedését eredményezte júliusban is a Központi Statisztikai Hivatal közlése szerint.
Egyre kiegyensúlyozottabban nő idehaza a kiskereskedelmi forgalom, valamennyi termékkörben jelentős bővülést mértek az eladásokban a nyár közepén – derül ki a tegnap közzétett részletes júliusi forgalmi adatokból.

A Központi Statisztikai Hivatal azt közölte: a tárgyidőszakban 6,8 százalékkal nőtt a boltok forgalma az előző év azonos időszakához képest, a piacbővülés a júniusi eladásokhoz hasonlítva is erőteljesebb volt. Így januártól számítva az éves növekedési ütem már hat százalék felett van a magyarországi kiskereskedelemben.

Az egész évben tapasztalt fogyasztásnövekedés már a korábban enyhe megtorpanást mutató élelmiszereladásokban is érzékelhető volt a nyáron.

Az üdülési főszezon kezdetén 6,3 százalékkal több fogyott az étel- és ital­alapanyagokból, tartós élelmiszerekből mint 2014 nyarán, míg az üzemanyag-eladások 8,3 százalékos bővülése mellett számottevő, 6,8 százalékos forgalomnövekedést mutattak ebben a hónapban az iparcikkeket kínáló üzletek is. Legnagyobb mértékben, 14 százalékkal a cipők, textiláruk, ruházati termékek értékesítése ugrott meg, miközben számottevően emelkedett a használt cikkek, a számítástechnikai eszközök, a bútorok, a műszaki és gyógyászati termékek, valamint a kozmetikumok eladása is.

A hagyományos üzletek mellett az internetes kereskedelem és a csomagküldő szolgálatok forgalma mutatott robbanásszerű fejlődést júliusban. Az árucikkek széles körére kiterjedő webes értékesítésben ugyanis a virtuálisan eladott termékek mennyisége 34 százalékkal volt több a hetedik hónapban az egy évvel korábbihoz képest. Ezzel folytatódott az online áruházak évek óta megfigyelhető, dinamikus piacbővülése, amihez a szakértők szerint március után a kötelező vasárnapi pihenőnap miatti áruházi szünnapok bevezetése is hónapról-hónapra hozzájárul.

Nemzetközi összehasonlításban is jól teljesít a magyar kiskereskedelem, júliusban ugyanis hazánk a harmadik leggyorsabb forgalombővülést érte el az Európai Unióban. Az elmúlt időszak adatai világosan alátámasztják, hogy az üzletek mellett az egyre nagyobb vásárlóerővel bíró családok is alkalmazkodtak a vasárnapi pihenőnaphoz: a forgalom áttevődött a hét többi napjára, ami a foglalkoztatottak számának emelkedését is segítette – reagált a friss adatokra a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A tárca közleménye rámutat, a hetedik hónapban az unióban átlagosan 3,3 százalékos növekedést mértek, míg az eurózónában 2,7 százalékot. Ehhez képest Magyarországon 6,8 százalékra kapaszkodott fel a piacbővülés aránya júliusban.

Mivel a forgalom huszonöt hónapja folyamatosan nő, a minisztérium az év hátralevő részében is a háztartások fogyasztási kiadásainak érdemi bővülésével számol. – Az adatok megerősítik, hogy visszatért a vásárlási kedv és az emberek a jövedelmi kilátásaikat is sokkal pozitívabban látják – összegezte az NGM.

Glattfelder Béla, a szaktárca gazdaságszabályozásért felelős államtitkára az M1 aktuális csatornán kifejtette, egyértelműen a reálbérek emelkedése áll a fogyasztásnövekedés mögött, illetve az, hogy Magyarországon többen dolgoznak, többen keresnek pénzt. A családok jövedelmét a devizaalapú hitelek kivezetése is növelte, és ezt a pénzt a saját háztartási igényeik kielégítésére, élelmiszerek, ruhaneműk és üzemanyag vásárlására fordítják – mondta az államtitkár.

– Emellett az is szerepet játszott, hogy Magyarországon gyakorlatilag nincs infláció, az így kialakult árstabilitás biztonságot nyújt a termelőknek, és a fogyasztóknak is. Így a béremelkedés teljes egészében többlet-vásárlóerőt jelent, ami megjelenik a boltok­ban. Azt sem szabad elfelejteni, hogy Magyarországon a foglalkoztatottság az elmúlt időszakban rekordmagasságba emelkedett, a korábbinál sokkal többen keresnek pénzt, ez is a kiskereskedelmi vásárlóerőt növeli – jelezte Glattfelder Béla.

Forrás: magyaridok.hu