Az M1 fogyasztóvédelmi magazinja arról készített összeállítást, hogy milyen szabályokkal próbálják megállítani az átverésre szakosodott termékbemutatókat szervező cégeket, és hogyan lehet leleplezni őket.


Évek óta működnek olyan cégek, amelyek mindentudó edénykészletet, több tucat funkcióval rendelkező turmixgépet vagy éppen csodás gyógyulást ígérő mágneses matracokat kínálnak – elvileg kedvező áron, „csupán” 500-600 ezer forintért vagy éppen 1 millióért. Mintegy 4-5 cég uralja ezt a piacot.

Koós Szabolcs újságíró karácsonyra olyan ajándékokat kapott, amelyet termékbemutatón vásárolt egy családtagja. Az egyik egy 150 ezer forintba kerülő csodaporszívó volt, amely nemcsak az atkákat öli meg, hanem a baktériumokat és a bacilusokat is. A leírása alapján azonban egy teljesen átlagos porszívóról van szó, amelynek még a teljesítménye sem kiemelkedő.

A másik ajándékról, egy víztisztítóról az derült ki, hogy körülbelül havonta kell benne cserélni a tízezer forintos szűrőt. Szűrőt azonban nem lehetett kapni hozzá, ráadásul egy bevizsgálás során kiderült, hogy a készülék ártalmas az egészségre.

A szintén ajándékba kapott, hatalmas méretű, harmincfunkciós turmixgépet 300 ezer forint alatt egyetlen termékbemutatóról sem lehet elhozni, egyes online hirdetőoldalakon azonban a mai napig található olyan hirdetés, ahol már annak is örülnének a rászedett vevők, ha 30 ezer forintot kaphatnának a monstruózus konyhai eszközért.

Koós Szabolcs azonnal rájött, hogy az ajándékok nem érnek többet néhány tízezer forintnál. Utánanézett a cégnek, és cikket írt a gyanús vásárlásról. A megjelenés után özönleni kezdtek a hasonló módon átvert olvasók levelei.

A Fogyasztóvédelmi Hatóság 2008 óta fokozottan figyeli a fentiek szerint működő cégeket, amelyek újabb és újabb módszerekkel próbálják kicselezni az ellenőrzéseket. Mostanában például a fogyasztók lakásán tartják a termékbemutatókat, ezzel kikerülik azt a szabályt, hogy a jegyző iránt bejelentési kötelezettségük áll fenn. A leendő ügyfeleket pedig telefonon hívják meg, és csak egy játékos barkochba vagy találós kérdés megfejtésével lehet bejutni a termékbemutatóra. Aki nem tudja a jelszót, nem mehet be.

Idén jogszabály-módosítással próbálják csökkenteni az átverős cégek jelenlétét. Mivel a termékbemutatókon a nyugdíjasok feltűnően könnyen tudnak hitelt felvenni, a Fejlesztési Minisztérium egyrészt a hitelszerződés bonyolultabbá tételével igyekszik megnehezíteni ezeknek a vállalkozásoknak a dolgát, másrészt pedig azzal, hogy a szabályozás szerint termékbemutató helyszínén nem adhatnak hitelt.

A harmadik szigorítás a hirdetés szövegére vonatkozik, eszerint termékbemutatót nem lehetne úgy hirdetni, hogy a szövegben az ingyenes szó szerepel.

A hatóságok arra figyelmeztetnek, aki termékbemutatóra kap telefonos meghívást, vagy akit ingyenes vizsgálatra hívnak, jól gondolja végig, hogy részt vesz-e rajta. Ha pedig már megvalósult a vásárlás a termékbemutatón, és a visszavásároltatást is elmulasztotta, forduljon a rendőrséghez. A jogszabály-módosításnak köszönhetően a rendőrség eljárhat az ilyen ügyekben.