Ha csak az ellenzéki sajtót olvassa az ember, akkor Magyarország a földi pokol, létezik azonban egy másik valóság is – mondta Kovács Zoltán kormányszóvivő a Nézőpont Intézet konferenciáján. A cég idén újra kielemezte, milyen volt hazánk megítélése a nemzetközi sajtóban, ehhez 7466 cikket néztek át. 


Gondolták volna, hogy van körülbelül húsz olyan ember Magyarországon, akiknek feladata, hogy figyeljék, pontosan milyen cikkek jelennek meg hazánkról a nemzetközi sajtóban? Márpedig léteznek, méghozzá a Nézőpont Intézetben, ahol minden évben, így idén is elemzést készítettek Magyarország megítéléséről.

Először elemezték a BBC-t

A munkát nem aprózták el, mint ahogy azt Törteli István, a cég vezető médiaelemzője is elmondta, tavaly 13 ország 99 sajtótermékét vizsgálták, és 7466 olyan cikket találtak, amely Magyarországgal foglalkozott. Olyan újságok online és nyomtatott kiadásait figyelték, mint a Bloomberg, a The New York Times, vagy akár az osztrák Der Standard, azonban – bár évek óta készítenek hasonló elemzéseket – idén először került be a válogatásba a BBC és a CNN. Az Origo kérdésére Törteli István elmondta, ennek egyetlen oka volt: a pénz.

„Sajnos erőforrásaink végesek, ezért több sajtóterméket csak idén tudtunk belevenni a kutatásba” – magyarázta az elemző, hogy a két legfontosabb híroldalt miért csak 2014-ben tudták elkezdeni vizsgálni.

Árnyalni akarják a képet

A vezető elemző már a sajtótájékoztató elején leszögezte: elemzésük senki ellen nem irányul, különösen nem a sajtószabadság és az újságírók ellen.

„Célunk, hogy tágítsuk a párbeszédet és tényeket közöljünk. Árnyalni akarjuk a képet, ami a nemzetközi híroldalakról megjelenik a magyar sajtóban” – tette hozzá.

Ennek megfelelően az elemzők a cikkeket három kategóriába osztották: kedvező, semleges és kedvezőtlen az alapján, hogy „azok milyen képet adnak Magyarországról”.


Többségében tárgyilagos

Eszerint tavaly a Magyarországról megjelent cikkek 72 százaléka volt a Nézőpont szerint tárgyilagos, 25 százalékuk kedvezőtlen színben tüntette fel Magyarországot, kedvezően csak 3,8 százalékuk.

Abban sincs semmi meglepő, hogy kik, miről és mennyit írtak hazánkkal kapcsolatban. Áprilisban, a választások alatt és októberben, amikor a netadó elleni tüntetések és a kiadatási botrány uralta a közvéleményt, külföldön is sokkal több cikk jelent meg rólunk. Mindez a szomszéd országokat érdekelte a leginkább, az osztrákok és a szlovákok foglalkoztak velünk a legtöbbet.

Külkapcsolatok a középpontban

Miközben Orbán Viktor kormánya mindent megtesz azért , hogy javítson hazánk nemzetközi megítélésén, a cikkek döntő többsége Magyarország külkapcsolataival foglalkozott. Ezen kívül a jogállamiság helyzete, az országgyűlési választások és a bankszektor, valamint a gazdaság helyzete érdekelte még igazán a külföldi sajtót.


Az elmúlt négy év érdeme

És hogy miként értékeli mindezt a magyar kormány? A konferenciára meghívott újságírók erre is választ kaphattak, Kovács Zoltán kormányszóvivő magyarázta el, miért kezd el egyre kedvezőbb kép kialakulni Magyarországról külföldön.

„Az elmúlt egy év legfontosabb tanulsága, hogy jelentősen megnőtt a tárgyilagos cikkek aránya. Ez pedig az elmúlt négy év alatt elvégzett munka eredménye – mondta Kovács Zoltán.

Elismerik a magyar modellt

A kormányszóvivő szerint a magyar gazdasági modellt kezdik elismerni külföldön is, sőt, szerinte 2015-ben még pozitívabb lesz az elemzés mérlege, hiszen addigra jelentkezni fog benne a forintosítás és a svájci frank elengedése miatti reakciók is. 


„Elnyerte értelmét a magyar gazdasági modell felépítése, összeáll a kép, amely megmutatja az Orbán-kormány által meghozott intézkedések értelmét” – összegezte a kormányszóvivő, aki szerint az is fontos, hogy a kormánytagok megértsék, ha valamit mondanak, akkor abból azonnali nemzetközi hír lesz, amit már nem lehet utólag magyarázni.

Létezik egy másik valóság

Kovács Zoltán ugyanakkor rámutatott: létezik egy másik valóság is.

„Ha itthon az ellenzéki sajtót olvassa az ember, akkor Magyarország a földi pokol. Ezzel szemben létezik egy másik valóság is, amely roppant trendi képet mutat a külföld felé” - mondta.

Budapest menő, a romkocsmákról, a borászatokról, a fürdőkről ódákat zengnek a külföldi turisták. Ők is viszik Magyarország jó hírét külföldre – tette hozzá.

Forrás: origo.hu/polus media