Péntektől használható az új budapesti metró. A próbaüzem sikeresen befejeződött a teljes vonalon, és mind a 10 állomás megkapta a használatbavételi engedélyt.
 
Vasárnap estig bárki ingyen kipróbálhatja a 4-es metrót, fizetni csak hétfőtől kell. Közben a teljesen átalakul a felszíni közlekedés, buszok, villamosok és trolik útvonala, illetve menetrendje változik majd. Hetek óta tesztelik a 4-es metró vonalát. Az üres kocsikkal éjjel-nappal zajlott a próbaüzem. Az új metrók átmentek a vizsgán, a közlekedési hatóság mindent rendben talált.

Tarlós István főpolgármester bejelentette: pénteken reggel kilenc órakor átadják a 4-es metrót. Vagyis az utasok már aznap déltől használhatják az új vonalat. A hétvégén ingyenesen. „2014. március 22-én sikeresen befejeződött a hatóság által felügyelt utasok nélküli próbaüzem, az engedélyezési eljárás főszereplői a próbaüzem tapasztalatait összegezve, utasforgalmi próbaüzemre alkalmasnak nyilvánították a rendszert”- mondta.

Tarlós István közölte, március 22-én sikeren befejeződött a hatóság által felügyelt próbaüzem, és pénteken kezdődik meg az utasforgalmi próbaüzem. Elmondta, az engedélyezési eljárás „főszereplői” a próbaüzem tapasztalatait összegezve utasforgalmi próbaüzemre alkalmasnak nyilvánították a rendszert. A legfontosabb engedélyek készülnek, ez az jelenti, hogy „a szabályszerű adminisztrációt végzik” – tette hozzá a főpolgármester.

Tarlós István azt mondta, hogy a pénteken kezdődő utasforgalmi próbaüzem ideje alatt is folytatódik a jogszabály szerinti hatósági felügyelet, a végleges használatbavételi engedély hat hónap „üzemszerű hibamentes működés után” adható ki. Megjegyezte, hogy ez nem valamiféle hiányosságot jelent, „ez így van a világon mindenütt”. A főpolgármester kijelentette, az általuk kitűzött egyetlen határidőre sikerült a feladattal megbirkózni.

Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója azt közölte, a Budapesti Közlekedési Központ igazgatótanácsa úgy döntött, hogy az utasok a 4-es metrót ingyenesen használhatják az átadási ünnepség napján és az azt követő két napon, azaz péntektől vasárnap üzemzárásig. Az MTI-hez eljuttatott közlemény szerint a főváros felhatalmazására hozott döntést azzal indokolták: „a fővárosnak elemi érdeke, hogy az új vonalat az utazóközönség minél hamarabb megismerje és használatba vegye”.

A 4-es metró elkészült szakaszán 10 megálló van. A terek tágasak, a peronok szélesek és akadálymentesek. A tervezők a természetes fényt is lejuttatták a föld alá. Az új metrókocsik teljesen automata vezérlésűek, de fél évig még vezetők ellenőrzik majd a működést. A 7,4 km hosszú szakaszon a 4-es metró Kelenföld vasútállomást köti össze a Keleti pályaudvarral.

2006-ban indult az építés

A 4-es metró beruházása 2004-ben kezdődött. A metró állomásainak építése 2006-ban kezdődött. Az eredeti terv szerint 2009 végére készült volna el a vonal. A határidőket azonban folyamatosan módosították. Demszky Gábor akkori főpolgármester 2007-ben, a fúrópajzsok indulásakor például egy év csúszást jelentett be. És a költségek is többször emelkedtek: a 10 évvel ezelőtti induláskor úgy tervezték, 195 milliárd forintba kerül az építkezés. A teljes beruházásra végül több mint 452 milliárd forintot költöttek.

Az alagútjának fúrása 2007 tavaszán indult el a Kelenföld vasútállomásnál két alagútfúró berendezés egyidejű alkalmazásával. A fúrópajzsok naponta átlagosan 15-20 métert haladtak előre. 2010. június 18-án a déli fúrópajzs elérte a Baross téri állomást, majd július 1-jén az északi fúrópajzs is: az első szakasz alagútjának építése ezzel befejeződött. Klados Gusztáv 2011. január 31-ig látta el projektigazgatói teendőit a DBR Metró Projekt Igazgatóság élén.

2011 decemberére az M4-es metró műszaki készültsége elérte a 70 százalékot. A felszín alatti betonépítmények elkészültek, a feladatukat befejező fúrópajzsok elszállítása is megtörtént. 2012. november 26-án megkezdődött a Baross tér felszíni rendezése. 2012. november 29-én a Kelenföld vasútállomás és a Móricz Zsigmond körtér közötti szakasz pályatesztjén végighaladt az első személyszállító vonat, amely egy négykocsis Ev3 típusú szerelvény volt.

A metrószerelvényeket a francia Alstom cég szállítja, ezek külsőre megegyeznek a 2-es vonalon közlekedő Metropolis kocsikkal, de a 4-es metró teljesen automata vezérlésű. Az első időszakban azonban korábbi közlések szerint még vonatkísérő személyzet lesz a szerelvények vezetőállásaiban.

Ez még hátravan

A Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) a vasúti pálya, a biztosító berendezés és automatikus vonatvezérlés, egyes jármű engedélyezési eljárások és a biztonságirányítási rendszer vasúti engedélyezési eljárásai vannak döntéshozatali szakban – írja közleményében a hatóság.

Ezen eljárások során a hatóság értékeli a benyújtott több ezer oldalnyi műszaki dokumentációban foglaltakat, az elvégzett tesztek és a két hónapos hatóság által felügyelt próbaüzem tapasztalatait, a kivitelezők, a mérnökszervezet, a vasút üzemeltető, valamint a független tanúsító és a bevont szakértők nyilatkozatait, amelyek alapján a műszaki és közlekedésbiztonsági szempontok maradéktalan érvényre juttatásával hozza meg – várhatóan e hét folyamán – az érdemi döntéseket – olvasható a közleményben.

Véglegesítette a Budapesti Közlekedési Központ a 4-es metró tavaszi átadása miatt módosuló felszíni közösségi közlekedési rendet, amely a szombati üzemkezdettől lép életbe. Tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, öt villamos- és három trolibuszvonal menetrendje módosul. Korábbi közlésük szerint a felszíni járathálózatot úgy alakították át, hogy a 4-es metró használatát ösztönözzék. Ott azonban, ahol a metróra való átszállás lassítaná az utazást, nagyrészt meghagyták a felszíni utazási lehetőséget, ezért nem változtattak érdemben például a dél-budai villamosok közlekedésén.

Így változik a felszíni közlekedés

Az új metró már ezen a napon is késő esti üzemzárásáig közlekedik, a felszíni hálózat ugyanakkor pénteken még nem változik: a buszok délután is az eddig megszokott menetrend szerint és útvonalon közlekednek, és az új kelenföldi buszvégállomást sem adják át a forgalomnak – egészen másnapig. 2014. március 29-én, szombaton az első járatindulástól ugyanis életbe lépnek a korábban bemutatott felszíni tömegközlekedési változások. A buszhálózat megváltozó rendjének kialakításakor arra törekedtek, hogy minél többen használják a gyors, dugómentes és kényelmes utazást biztosító új metróvonalat, mely alternatívát kínál a jelenleg nagy forgalmú 7-es buszcsalád, a 47-es és a 49-es villamos mellett, valamint a nyugati agglomerációból a XI. kerületig közlekedő sűrű autóbuszvonalak kelenföldi végállomásáról a belvárosba.

A januárban egy hónapon át tartó véleményezés után, több mint 7000 észrevétel alapján kialakított új felszíni közlekedési rend tíz fővárosi kerületben, valamint Budaörsön és Törökbálinton mintegy 40 autóbusz-, 5 villamos- és 3 trolibusz- és 20 éjszakai buszvonalon jelent hálózati vagy jelentős menetrendváltozást. Ahogy Tarlós István bejelentette: a BKK Igazgatóságának döntése alapján az M4-es metrón március 28-ai (pénteki) déli indulásától az esti utolsó járatig, valamint március 29-én és 30-án (szombaton és vasárnap) egész nap díjmentesen lehet utazni. A kedvezmény a felszíni járatokra és más metróvonalakra nem vonatkozik.

Mivel ezeken a napokon – az utasforgalmi próbaüzem első három napjának ingyenessége miatt – az M4-es metró vonalán egyik jegyérvényesítő automata sem működik majd, az M2-es, illetve az M3-as metróra történő átszálláskor a Kálvin téren és a Keleti pályaudvarnál a menetjegyeket az ellenőrök érvényesítik. Március 31-én (hétfőn) üzemkezdettől az új metróvonal is a megszokott díjszabás szerint vehető igénybe mint Budapest tömegközlekedési hálózatának új vonala.

Az új metró a Keleti pályaudvar és Kelenföld vasútállomás között jár majd, az elindulásához kapcsolódó, március 29-étől (szombattól) életbe lépő felszíni hálózati, menetrendi változások Újpalota, Zugló, a Belváros, Józsefváros, Bel-Buda, Kelenföld, Gazdagrét, Őrmező, Kelenvölgy, Albertfalva, Budafok, Budatétény, Nagytétény, Budaörs és Törökbálint tömegközlekedésére lesznek közvetlen hatással. Az új felszíni közlekedési hálózatot a www.bkk.hu/m4 címen elérhető oldalukon mutatták be, ahol a már megismert interaktív térkép mellett – járatonként és városrészenként bontva – részletes szöveges magyarázatok és további térképek, rajzok segítik a tájékozódást.

2014 januárjában a Budapest-portálról és a BKK honlapjáról egyaránt elérhető interaktív internetes felületen véleményezhette bárki az M4-es metró elindulása miatt átalakuló felszíni közlekedési rendet. Az új felszíni hálózatra érkezett több mint 7000 releváns vélemény, javaslat figyelembevételével alakították ki a végleges felszíni forgalmi rendet. Az új és a megváltozó járatok menetrendje hamarosan elérhető lesz a www.bkk.hu/menetrend oldalon. A mellékelt táblázatból megismerhetőek a változó, valamint az új járatok, illetve jellemző követési sűrűségük.

Az M4-es metró 6,7 kilométeres elkészült szakaszát 13 perc alatt teszi majd meg a Keleti pályaudvar és Kelenföld vasútállomás között. A többi metróvonalhoz hasonlóan csúcsidőszakban 2-3 percenként, míg napközben és hétvégén 5, késő este pedig 10 percenként jár majd, és átszállási lehetőséget biztosít a Keleti pályaudvarnál az M2-es és a Kálvin téren az M3-as metróvonalra. Az átszállással történő utazás a metróhálózaton belül továbbra is egy vonaljeggyel lehetséges marad. A metró átadását követő hónapokban a felszíni tömegközlekedési hálózat új struktúrában fog működni, a felszíni kínálat jelentősen nem csökken.

A felszíni közlekedés újratervezésekor számos szempontot kellett figyelembe venni. A megújuló felszíni hálózatot alapvetően úgy tervezték, hogy minden utas a gyors, dugómentes és kényelmes utazást biztosító M4-es metróvonalat használja, akinek az nyújtja a leggyorsabb közlekedési módot. Azon utasainkat – útvonaluktól függő módon és mértékben – az új metró igénybevételére ösztönözzük, akiknek az a jelenlegivel azonos eljutási időt jelent. Zömében meghagyják a megszokott felszíni utazási lehetőséget azokon a vonalakon, ahol a metróra való átszállás lassítaná az utazást. A nappali járatok közlekedésének változásához igazodva kisebb menetrendi módosításokat hajtanak végre az éjszakai hálózaton is.