A Facebook kétmilliárd dollárért veszi meg a legmenőbb virtuális sisak, az Oculus Rift fejlesztőjét. De minek?
 
Mark Zuckerberg, a közösségi háló alapítója saját Facebook-oldalán jelentette be magyar idő szerint kedd éjjel, hogy cége megveszi a virtuális valóságot használó technológiák egyik úttörőjének számító Oculus Riftet, amelyet különálló cégként működik majd tovább a kaliforniai Irvine-ban lévő központjában.
 
Mi az az Oculus Rift?

A sokak számára még ismeretlen elnevezés egy virtuális sisakot takar, amelynek fejlesztése még folyamatban van, ám a nem végleges tudású, tesztelői változatait már most is meg lehet venni. A sisak viselőjének szemei előtt egy apró képernyő van, amely háromdimenziós látványt biztosít, mozgásérzékelői révén pedig mindig azt a - nem valós - képet mutatja, amelynek irányába használója néz.

Egy budapesti szimulátorközpontban nemrég az Origo is kipróbálta a sisak első generációs változatát, amely elképesztő térérzetet, ám a tökéletes látványhoz még túlságosan kis felbontást használt. A jobb minőségű látványt kínáló, második tesztmodell azonban már előrendelhető a cégnél 350 dollárért. A készülék még nem végleges modelljeiből 75 ezer darabot rendeltek meg eddig. Az Oculus Rift első változatához az alapítók két évvel ezelőtt a Kickstarteren kalapozták össze a tőkét, ahol az eredetileg kitűzött 250 ezer dollár tízszeresét tudták megszerezni a közösségi támogatóktól.

A Facebook összesen kétmilliárd dollárt fizet az Oculus Riftet fejlesztő cégért, amelyből 400 millió dollár jelent készpénzt, a maradék összeget 23,1 millió saját részvényével fedezi a vállalat. A múlt hónapban felvásárolt WhatsApp mobilos üzenetküldő alkalmazás mögött álló társaságért Zuckerbergék még 19 milliárd dollárt adtak, az Instagram képmegosztóért pedig két évvel ezelőtt egymilliárd dollárért szerezték meg.
 
Mire kell ez a Facebooknak?

Zuckerberg bejegyzésében kifejti, hogy az Oculus Rift azért keltette fel érdeklődésüket, mert az lehetővé teszi azt, hogy egy sisak viselője úgy érezze magát, mintha térben teljesen másutt lenne, ebben pedig a Facebook komoly lehetőséget lát.

Bár konkrét tervekről az alapító nem beszél, Zuckerberg szerint a Facebook segítséget tud adni a sisak fejlesztőinek abban, hogy az Oculus Riftet a jelenleginél szélesebb körben támogassák videojátékok. Később azonban a játékok mellett más, akár oktatási vagy egészségügyi szolgáltatásokat is alapoznának a virtuális sisakra. Zuckerberg víziója szerint egy ilyen sisakkal például sporközvetítéseket is úgy lehet majd nézni, mintha a stadion legjobb helyén ülne a felhasználó.

Az Oculus-sisak kifejlesztői a felvásárlás tényét bejelentő blogbejegyzésükben úgy fogalmaznak, hogy a Facebook megértette a virtuális valóságban rejlő lehetőségeket. Szerintük ez a technológia tíz éven belül olyan olcsó lesz, hogy mindenütt széles körben alkalmazni fogják.
 
Teljesen új hardverhez kell a Facebook háttere

Branden Iribe, az Oculus vezetője a The Verge-nek adott interjújában elmondta, hogy a hardverfejlesztés - így egy játékkonzol, vagy saját sisakjuk - kifejlesztésére és gyártása rengeteg pénzt igényel, a facebookos háttérrel pedig szerinte sokal nagyobb szabású megállapodásokat és rendeléseket üthetnek nyélbe.

Míg a sisak első változatai leginkább okostelefonokéhoz hasonló hardveren alapult, a végleges verzió attól jelentősen eltér majd, kifejezetten virtuális valóság használatára való hardvert akarnak fejleszteni - akár teljesen új képernyőfajta alkalmazásával. Ez pedig lehetetlen volna a Facebook támogatása nélkül, önállóan - mondta Palmer Luckey, az Oculus Rift alapítója a Verge-nek. Az alapító szerint kitűzött terveik csak annyiban változtak, hogy sisakjukat valószínűleg olcsóbban tudják majd árusítani, mint ahogy azt eredetileg tervezték, és a készülék tudását is kibővítik.
 
A többiek sem tétlenkednek

Nem a Facebook az egyetlen cég, amely lehetőséget lát a virtuális valóságban. Néhány napja a Sony is bemutatta a Playstation 4-gyel használható, Project Morpheus nevű sisakját. Ez még ugyancsak nem végleges termék, a japán cég szerint a fejlesztőknek szánt változata azonban hamarosan megvásárolható lesz.

Hasonló sisakot fejleszt még a Stream internetes játékáruházat működtető Valve cég is, de nemrég a Microsoft videojátékos részlegének vezetője is úgy nyilatkozott, hogy lehetőséget lát a virtuális valóságban, a jövő videojátékát egy 360 fokos térhatású környezetben képzeli el.