Új dimenzióba került Magyarországon idén a vízkereszt, ennek
megfelelően az ünnep kialakulásáról, tartalmáról, hétköznapjainkban
való megjelenéséről érdemes egy-két szót ejteni.
Új időszámítás kezdődött a vízkereszt megünneplésében, az idei
évtől ugyanis nem a legközelebbi vasárnapon üli a magyarországi egyház,
hanem a saját napján (január 6.), a hivatalos kifejezéssel mondva parancsolt (kötelező) ünnep.
Eredetileg a hasonló napokat munkaszünettel és szentmisén való
részvétellel szenteli meg az egyház, de mivel munkába menni kötelező, az
egyház úgymond „megelégszik” a szentmisén való részvétellel.
Ezzel a nappal zárul a karácsony ideje (elvileg eddig szokás állnia a karácsonyfának), és kezdődik a farsang.
A Julián-naptár szerint „haladó” keleti kereszténységben ugyanekkor
van karácsony, amint azt a híradókban is látjuk, ennek megfelelően 13
nappal később van ez az ünnep.
Hogy mi történt ezen a napon? Jézus a negyedik század óta tartó hagyomány szerint ekkor – körülbelül 30 évesen – keresztelkedett meg,
majd kezdte meg működését tanítással és a kánai menyegzőn tett
csodával (borrá változtatott néhány korsó vizet, hogy ne szakadjon
félbe a lakodalom).
Vízkereszt az ajtón
Ugyanekkorra ragasztotta a naptárba a II. vatikáni zsinat – szintén a negyedik századi hagyomány alapján – a háromkirályok
betlehemi látogatását a gyermek Jézusnál, amelynek egyébként az
ajtófélfákon is gyakran nyoma van, de a templomi szertartásban
mindenképp. A lakás- és házszentelőket
ugyanis szintén ekkortájt tartják, a lelkipásztor pedig felrajzol a
szemöldökfára egy félbetört évszámot, közé pedig három betűt: G+M+B
(vagy C+M+B). A vízkeresztkori szertartáson a háromkirályok (napkeleti
bölcsek) egyik ajándéka, a tömjén
kerül előtérbe, ezt szentelik meg a víz mellett. Jézus keresztségét a
II. vatikán zsinat egyébként a következő vasárnapra tette.
A
vízkereszt ünnepétől hamvazószerdáig, idén március 5-éig tart a
farsang, amely az egyre közelgő tavaszt is élteti, jelképezi tél és
tavasz küzdelmét, a nappalok ugye ekkor hosszabbodnak „tempósabban”.
(Hogy ne legyen „technikailag” túl hirtelen vége a farsangi időnek,
létrejött a torkos csütörtök megünneplése is hamvazószerda után, de
korántsem olyan körítéssel, ahogy ma rátelepedett a vendéglátóipar.)
Érdekesség még – a Katolikus Lexikonból tudjuk –, hogy az egyiptomiak ezt a napot a Nap és a Nílus vize ünnepeként ülték.
Slachta-évforduló
Halálának
negyvenedik évfordulóján a remetekertvárosi Szentlélek-templomban
vízkereszt napján 18 órakor kezdődő szentmise keretében adnak hálát
Slachta Margitért. A mise után megkoszorúzzák a templom falán
elhelyezett emléktáblát. A kérlelhetetlen kommunistaellenes keresztény
politikusról bővebben a Magyar Kurír összeállításában olvashat, ITT.
0 Megjegyzések