Michl József arra szólította fel szerdán, budapesti sajtótájékoztatón a szocialistákat, hogy tisztázzák tandíjügyben kialakított álláspontjukat.

MTI - A KDNP-s politikus kiemelte: a szocialisták eddig nem vonták vissza a tandíj bevezetésére irányuló szándékukat. Annyit lehet csupán erről tudni, hogy első évben biztosítanának tandíjmentességet, a második évtől viszont fizetni kellene minden diáknak tanulmányi eredménytől függően. Az országgyűlési képviselő a témában elhangzott szocialista nyilatkozatokra is reagálva megjegyezte, nehogy valakiben az a tévhit legyen, hogy a szocialisták teljes tandíjmentesség mellett kardoskodnak, amikor aggódnak az önköltséges képzésre felvettek létszáma miatt.

Michl József kérdésre válaszolva elmondta: egyetért a kormányfő azon véleményével, hogy alacsonyak a jelenlegi felsőoktatási ponthatárok, és ezen mindenképpen változtatni kell. Hozzátette: mindenkinek a képessége, szorgalma befolyásolja, hogyan tanuljon tovább, ugyanakkor kiemelkedő képességű diákokra a szakképzésben is szükség van. A kormánypárti politikus ezért fontosnak nevezte a szakképzés további fejlesztését.

A felvételi rendszer esetleges megváltoztatását úgy látja: érdemes lehet a későbbiekben megvizsgálni a kérdést, de a felsőoktatásnak most nem ez a legfontosabb feladata. Kitért arra, hogy Magyarországon 15 év alatt 12 százalékról 20 százalékra nőtt a 25-64 évesek körében a diplomások aránya. Kiemelte, hogy ezt az arányt tovább kell javítani, az európai átlag 27 százalékos. Szólt arról, hogy a jelentkezők több mint háromnegyedét felvették, ez az arány tavaly 72,4, előtte mintegy 69 százalék volt, és a felsőfokú szakképzésbe bekerülők aránya 7 százalékról 8 százalékra nőtt.

Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője arról beszélt, hogy a kormányváltás után a felsőoktatási intézmények egyéni érdekei és a különböző lobbicsoportok tevékenysége olyan helyzetet teremtett, amely nem a gazdaság szükségleteinek és a társadalmi igényeknek megfelelő képzést biztosított. Hozzátette, a változtatásokkal nemcsak rendezett világot hoznak létre az oktatás területén is, hanem a hosszú távú nemzeti érdekek képviselete valósulhat meg, amire eddig nem fordítottak figyelmet.