Bár az e-útdíj rendszere alkalmas rá, a kabinetnek nem áll szándékéban azt a személyautókra is kiterjeszteni - mondta a Kossuth Rádióban Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár.
 

Kossuth Rádió - Nem tervezi a kormány, hogy a személyautókat is bevonja az elektronikus útdíjfizetési rendszerbe – közölte a Kossuth Rádióban Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. A politikus szerint a rendszer ugyan technikailag alkalmassá tehető a személyautók bevonására is, de hangsúlyozta: „nincs ilyen döntés, nincs ilyen döntés-előkészítés”.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tisztségviselője a 180 percben elmondta még: már több mint 25 ezer tehergépjármű rendelkezik az elektronikus útdíj fizetéséhez szükséges fedélzeti eszközzel.  A rendszer két héttel ezelőtti bevezetése óta – a kamionstop idejét leszámítva – átlagosan napi 500 millió forintos bevételt hoz az e-útdíj, ez ötszöröse az előző időszak bevételének, és megfelel az előzetes terveknek. Nagyságrendi eltérés biztosan nem lesz a költségvetési előirányzatban szereplő összegtől - tette hozzá Völner Pál.

A politikus a rendszer eddigi működését erős négyesre értékelte, „főleg a bevezetés körüli aggodalmak okán”. A kezdeti időszakban egy százalék alatti volt a reklamációk aránya, és Völner Pál, mint elmondta, reméli, hogy a jövőben ez is rohamosan csökkeni fog.

Az egyik probléma, amire a fuvarozók panaszkodnak, hogy sok esetben nem feleltethető meg a valós úthasználat és a számlázott összeg. Az államtitkár szerint arról van szó, hogy ha párhuzamosan halad egy főút és egy gyorsforgalmi út, akkor a műholdas követő rendszer nem biztos, hogy a jó utat jelöli meg egy-két szakaszon. Folyamatosan történik azonban a hibák feldolgozása, és remélhető, hogy a későbbiekben ezek már nem fordulnak elő. Múlt hétfőn Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) főtitkára a használatarányos útdíjfizetési rendszer átmeneti leállítását kérte, mert tapasztalataik szerint a rendszer rosszul számláz.

Arra a kritikára, hogy nem élesben kellett volna tesztelni a rendszert, Völner Pál azt mondta, azért előzőleg is volt tesztidőszak, bár nagyon rövidre sikeredett. Ahhoz képest azonban, hogy az éles üzem előtti próba nem zajlott hosszú ideig, nem voltak olyan hibák, amelyek miatt fel kellett volna függeszteni a rendszer működését.

A 3,5 tonnánál nehezebb teherautók után július 1-től kell használatarányos útdíjat (e-útdíjat) fizetni a magyar gyorsforgalmi- valamint főutakon. A fizetendő díj a jármű tengelyeinek a számától, és a motor környezetvédelmi besorolásától függ: például a kéttengelyes tehergépjárművek után gyorsforgalmi utakon bruttó 49,90 forint forint kilométerenként, a négytengelyesek után pedig bruttó 108,38 forint.