Nem engedik bemutatni Nagy Kriszta festőnő kiállításának egy részét
az óbudai Kiscelli Múzeumban, mert a múzeumigazgató szerint a képek
pornográfok, egy videoklip pedig vallásgyalázó. A Tetszélet című
kiállítás anyaga a festőnőtől megszokott módon provokatív alkotásokból
áll. A művek közül a Mapplethorpe-sorozatot távolíttatta el az igazgató,
mivel ezen explicit módon jelenik meg a nemiség.
Fitz Péter igazgató nem engedte továbbá, hogy az alternatív karácsonyi dal klipje
videón mehessen a kiállító teremben. A dalban, amely egyébként a
magányról szól, blaszfémikus módon jelenik meg Jézus és Mária: Nagy
Kriszta arról énekel, vajon nem hiányzik-e Szűz Máriának az ölelés, a
szeretet, a testi szerelem, ha nem húsvér embertől, hanem Istentől van
gyereke.
A kortárs képzőművészetben a kora huszadik századtól
természetes, provokatív megközelítés ugyanakkor elakadt a Kiscelli
múzeum szűrőjén. Egy nappal a megnyitó előtt az igazgató közölte: a
képeket nem rakják ki, a klip pedig csak állóképként jelenhet meg, egy
felirattal, hogy hol tekinthető meg az interneten a mű.
Egy betiltott kiállítás képei - kattintson!Fotó: Fővárosi Képtár Kiscelli Múzeum
Nagy Kriszta lapunknak elmondta: tudomása
szerint nem is a múzeum igazgatója, hanem felettese, Bodó Sándor, a
Budapesti Történeti Múzeum főigazgatója akadt ki a műveken. A festőnő
szerint a meghívó háborította fel az idős, egyébként éppen csütörtökön
nyugdíjba vonuló szakembert. Ezek után terelődött a figyelem a művekre. A
Kiscelli múzeum igazgatója állítólag azért ment bele a cenzúrába, mert
tudomására hozták, elveszítheti az állását is.
A cenzúra a szöggel kezdődik
Igyekezett
tompítani a fentieket maga Fitz Péter. A hír a múzeumigazgató szerint
igaz, de nem pont úgy történt, ahogy Nagy Kriszta elmondta. Szerinte a
cenzúra az, ha a képet felraknak a falra, és onnan leveszik, márpedig
itt még nem installálták a műveket. Még a szögelés előtt kijelentette,
hogy azok nem kerülhetnek ki. Ez pedig nem cenzúra.
Másik érve az volt, hogy a műveken megjelenő pornográfia „nem vállalható intézményi szinten.” „Nem fogok újabb Nitsch-tipusú hülyeségbe belemenni” – nyilatkozott sajátos módon a szakember egy jelentős osztrák képzőművész munkásságáról.
Megjegyeztük,
hogy a mű címét adó Mapplethorpe , a neves fotós is olyan képeket
készített, amelyeket szintén nevezhetünk pornográfnak, alkotásait mégis
művészetként tartják számon, és többek közt Budapesten is láthatók voltak néhány hónapja.
Erre Fitz azt mondta, hogy Nagy Krisztánál nem csak külön szerepeltek
férfiak és nők, hanem együtt is, és ez már nem engedhető meg.
Fotó: Fővárosi Képtár Kiscelli Múzeum
Megjegyezte továbbá, hogy a művet ráadásul
nem is Nagy Kriszta készítette, hanem Kamondi Zoltán, akinek fotóin
szerepel a művésznő és maga a fotós. Márpedig ők Nagy Kriszta-kiállítást
hirdettek meg. Felvetettük: immár 100 éve nem az számít
képzőművészetnek, amit az ember a saját két kezével készít, erről is
szólt például Duchamp híres Szökőkút című munkája is, ami valójában egy
piszoár. Ezen az alapon manapság értelmetlen lenne kortárs
képzőművészetről beszélni.
Ekkor Fitz viszont azzal jött, hogy a
képeket az utolsó előtti napon hozta be a művésznő, így nem tudták, mire
számítsanak. De akkor mi a helyzet a videóklippel, amely 2012 decembere
óta elérhető, vetettük fel. Erre már nem kaptunk választ.
Fitz
ugyanakkor hangsúlyozta, hogy valójában a Művészetek Éjszakája miatt
hozott ilyen döntést, akkor ugyanis nehezen megoldható, hogy kiskorúak
ne nézzék meg a képeket. Bár ezt a problémát más múzeumokban sikerrel
megoldják, inkább rákérdeztünk: valóban az állása került volna
veszélybe, ha nem cenzúráz?
„Én csak annyit mondtam, hogy a te butus
videód miatt én nem kockáztatom az állásomat. A botránynak manapság
mindenféle következménye lehet.” - jegyezte meg a múzeumigazgató.
0 Megjegyzések