„Nagyon fontosak a társadalmi hatások, különösen az
interperszonális befolyás, például a házastárs és a munkatárs véleménye” –
mondta az American Journal of Health Behavior internetes számában megjelent
tanulmány szerzője, Melissa Bopp, a Pennsylvania Állami Egyetem munkatársa.
Az aktív munkába járás (AC - active commuting), vagyis a
gyalog vagy kerékpárral való munkába járás kiváló módja annak, hogy a felnőttek
beilleszthessék az egészségügyi hatóságok által ajánlott testmozgás mennyiséget
napi rutinjukba. A kutatók 1234 kérdőívet elemeztek, melyeket 18 és 75 év
közötti aktív dolgozók töltöttek ki, akik képesek gyalog vagy kerékpárral
munkába járni. Az eredmények alapján az derült ki, hogy a házas emberek nagyobb
valószínűséggel járnak aktívan munkába, mint az egyedülállók, a férfiak
gyakrabban gyalogolnak és kerékpároznak munkába, mint a nők, és az édesanyák
még kisebb valószínűséggel járnak aktívan munkába.
Az aktív munkába járásra pozitív hatást gyakorolt az, ha
valakinek olyan házastársa vagy munkatársa van, aki szintén aktívan jár
munkába. Az is némi pozitív hatást gyakorolt, ha valaki úgy érezte, hogy
házastársa vagy munkatársa elfogadja az aktív munkába járást, de ez már
gyengébb ösztönzést jelentett. Az egyén szintjén a következő tényezők
jelentettek negatív hatást: az életkor, a testtömeg-index, a gyermekek száma, a
krónikus betegségek száma és a háztartásban lévő autók száma.
Bopp azt is elmondta, hogy meglepte a kutatókat, milyen sok
tényező befolyásolta jelentős mértékben az aktív munkába járást. A magabiztos
kerékpártudás és a kerékpárral vagy gyalog rövidebb bejárási idő nagyobb valószínűséggel
befolyásolta pozitívan a döntést. Hasonlóan pozitív hatást gyakorol az is, ha
valaki úgy véli, hogy munkaadója vagy a közössége támogatja az aktív munkába
járást, a kerékpárosokat és a gyalogosokat. Másrészt viszont az is kiderült,
hogy a kerékpárutak és a megfelelő járdák hiánya negatív módon befolyásolja az
aktív munkába járást, ahogyan a nehéz terep, a rossz időjárás és a bejárási
útvonalon tapasztalható forgalom nagysága is.
„A teljes képet kell figyelembe vennünk, és meg kell
vizsgálnunk az egyéni gondolatokat és véleményeket az aktív munkába járással
kapcsolatban” – véli Bopp. „Ez egy összetett kérdés, amit több szinten kell
elemeznünk annak érdekében, hogy megértsük a viselkedésre ható befolyásoló
tényezőket.”
Forrás: otvenentul.hu
0 Megjegyzések