Hogy mindenkinek szóljon. Kétségtelenül ez a Nevetni bolondulásig című klasszikus kabaré láttán levonható legmaradandóbb következtetés.

A kabaré ma

A nosztalgiázás nagy divat napjainkban, egyvalami azonban általában közös az erre vetemedő művészeti ágak produktumaiban: igyekeznek valami újjal kombinálni a régit, valami szokatlannal vagy merésszel előrukkolni, a múltban már bevált módszerekkel körítve.

A Nevetni bolondulásig című kabaréest készítői ezt másképp gondolták: május 20-án este, az Odeon mozi helyén nemrégiben megnyílt Budapest Jazz Clubban (BJC) egy hamisítatlan, század eleji kabarét láthatott a közönség, annak minden bájával, esetlenségével megspékelve. Ezt már a plakát is egyértelműen elárulta. A nézőtéren fiatalokat csak elvétve láttam, inkább az ötven feletti korosztály képviseltette magát. Nyilván a célközönség is ők voltak, a dilemma mégis adott: igaz, hogy a színházban ugyanúgy létezik célközönség, mint a moziban vagy bármely más művészeti ágban, talán mégis ez az a hely, ahol a kor határvonalának nem kellene olyan élesnek lennie. A jó gyerekelőadás is úgy készül, hogy a felnőttek is élvezhessék, ezért, bár a célközönség fogalmát nem vitatom, támadt némi hiányérzetem a BJC „színháztermének” (a volt Odeon egyik mozitermének) nézőterén ülve. Hogy miért?

Baby, stand up

Az estet két, 20 éve színpadon lévő, dumaszínházas stand-up komikus, Aradi Tibor és Varga Ferenc József nyitotta, akik az Ihos-féle Kató nénin nevelkedett közönség nagy örömére Margó és Erzsi pletykálkodásával indítottak. Modern asszonykák ők: facebookoznak, kipróbálják a holddiétát, a fényevést, Coelho- és Osho-idézeteket pufogtatnak, és Müller Péter Szeretetkönyvét tartják az ágyuk mellett. Ezt követően Aradi és Varga felváltva és együtt is sztorizgattak, ami, egyre inkább úgy tűnik, a stand-upozás itthoni megfelelője. Számomra azért még mindig van különbség például az amerikai Jimmy Kimmel mértani pontossággal felépített show-ja és tévéműsorai, vagy a hazai viszonylatban felülírhatatlan Hofi művészi igényessége, illetve a stand-up között. Aradi és Varga ősrégi vicceket helyezett dialógusokba, számomra sajnos kissé igénytelenül, ahogy az építőmunkások (vélt vagy valós) egyszerűségének kifigurázása is az. Aradi ByeAlex-paródiája ötletes volt, bár a dalszöveg kicsit furcsa, a trafikmutyi körüli poénkodás pedig a biztonságos kereteken belül mozgott – a két stand-upos, ahogy én éreztem, nem erőltette meg magát túlságosan ezen az estén.

Hacsek, Sajó és akit nem lehet nem szeretni

A továbbiakban Hacseket és Sajót láthattuk a színpadon, akiket számos nagyszerű művészünk írt és alakított már, ezúttal pedig az egykori Mikroszkóp nevettetői, Beregi Péter és Heller Tamás keltették őket életre. Minden kétséget kizáróan ez volt az est egyik legkellemesebb része, köszönhetően a még mindig fergeteges szövegnek és a két színésznek, akik láthatóan lubickoltak a legendás figurák szerepében. Ezt újabb stand-up-percek követték újabb régi viccekkel, majd néhány gyors kabaréjelenet, amelyek megbízhatóan hozták a műfaj megkövetelte kliséket (félrelépések, félreértések), de azért Nyertes Zsuzsa, Heller Tamás és Varga Ferenc József kisiskolásokként a szexuális felvilágosítás-jelenetben enyhén szólva furcsán hatottak.

Az a korszakos művész pedig, akinek a nevével és képével minden fórumon fémjelezték az előadást, csak az utolsó néhány percben jelent meg a színpadon – akkor viszont, szokásához híven, mindenkit levett a lábáról. Bodrogi Gyula néhány, szívet melengető színházi bakitörténettel szórakoztatott bennünket (többek között azzal, hogyan reagált Bujtor István a színpadon, amikor kiderült, hogy Lenin elvtársnak citromra van szüksége, mert szomjas), utána pedig együtt nevettetett Nyertes Zsuzsával még néhány villámtréfa erejéig. Végül a csapat egy tévétörténeti jelentőségű bohózattal, a mindenki által ismert és szeretett Az óvszer eredeti felvételével lepte meg a közönséget, amit kivetítőn nézhettünk végig. Bár Bodroginak ismét minden megmozdulása aranyat ért, és valóban jó volt újra látni a kultikus jelenetet, ezt a felvételről lejátszás-dolgot nem igazán értettem.


Mindent összevetve maradt egy kevés hiányérzetem: úgy vélem, egy kabarét, amelyhez ilyen neves művészeket sikerül szerződtetni, igényesebben és jóval aktuálisabban kellett volna felépíteni. Mert így csak néhány lazán összefércelt tréfa maradt az egész, nem „klasszikus értelemben vett, valódi kabaré”, ahogy a színlap hirdeti. „A múlt és jelen egybefonódó humora” pedig nagyon nemes és fontos célkitűzés, ez esetben azonban az előadás komoly vérfrissítést igényelt volna elsősorban a színpadra állítást, a technikai megvalósítást és a témákat illetően. A kabaré azért van, hogy szórakoztasson – méghozzá az idős és a fiatal közönséget egyaránt.

Forrás: otvenentul.hu