A baranta régen fegyveres vetélkedés vagy zsákmányszerző út
volt, ma már inkább a történelmi magyar harci testkultúrából származó
mozgások összegyűjtéséből létrehozott harcművészeti stílus.
Az ország olyan nyugati és déli peremvidékein maradt fent a baranta,
ahol a lakosság összetétele a kezdetektől fogva magyar volt, így
Somogyban, Göcsejben, Orbánságban vagy az Őrségben. Kicsit keleties,
mégis magyaros mozdulatok, valahol a tánc és a harc határán, fehér
ruhában, bottal a kézben. Egyre több helyen látni barantásokat nagy
csoportban gyakorolni, és egyre több rendezvényen bukkan fel ez a
különös harcművészet. Egy völgyet laknak be most a felvidéki barantások.
Készül a Felföldi Baranta Szövetség bázisa, Baranta-völgynek is nevezik
már ezt a területet: Almáspusztát és környékét. Kopecsni Gábor, a
szövetség elnöke szerint fontos pontja ez a hely Gömörországnak és
Felvidéknek is egyaránt. A Kossuth Rádió Szombat délelőtt című műsorában
elmondta, a bázis emeletén szállásokat alakítanak ki, ahol hálózsákkal
akár negyvenen is elférnek majd. A különböző részek pedig az egyes
tájegységek mintáival lesznek díszítve. Hozzátette: a kiképzőközpontban
helyet kap még több lakóház, istálló, konyha, egy terasz kinti
kemencével, valamint a bázis hátsó részén egy Kassai lovasíjász-pálya is
épül. A központ elsősorban a felvidéki barantások számára készül,
jelenleg nyolc csapat működik, közel 100 fővel – hangsúlyozta Kopecsni
Gábor.
A baranta a magyar hagyományokra épülő harcművészet, amely a legősibb
gyökerekig nyúlik vissza, és a mai napig, a még élő pásztoroktól
gyűjthető, tanulható. Alapvetően két harcmodort lehetett
megkülönböztetni: a katonait és a népit. A katonaihoz tartozik például
az íjászat, a népihez pedig az ostorozás vagy a botozás. A magyar egység
a test, a lélek és a szellem egységéből áll – mondta a szövetség elnöke
az adásban. Szerinte „lemondtunk” kultúránk egzotikumáról: nem
öltözködünk már magyarul, nem azt esszük, nem azokat a dalokat
énekeljük. A szövetség végső célja: magyarként élni újra.
0 Megjegyzések