A magyar lakosság majdnem fele elszegényedett, amivel
szorosan összefügg a munkanélküliség. A munkaerőpiaci helyzetet javítani
hivatott közmunkaprogramokat már a harmadik kormányzat erőlteti
sorozatban, miközben ezek hosszú távon nem segítenek, akár növelhetik is
a munkanélküliséget. A civil mikrohitelprogramok hoztak már sikert,
viszont állandóan pénzhiánnyal küzdenek.
A Tárki legfrissebb kutatása alapján a magyar
népesség 47 százaléka él szegénységben és társadalmi
kirekesztettségben. A Tárki módszertana szerint szegény az, akinek az
egy főre eső családi jövedelme 66 ezer forint alatt van. A szegénység
rendkívül gyakori jelenség a legfeljebb általános iskolát végzettek
körében, illetve az egyedülálló szülős háztartások esetében (mindkét
esetben 73 százalék). Ami ennél is elkeserítőbb, hogy tízből kilenc roma
háztartás számít szegénynek a kutatás szerint, illetve, hogy a
munkanélküliek is hasonló arányban csúsznak le.
A kutatásból az
is kiderül, hogy a 2009 és 2012 között statisztikailag látványos volt a
lecsúszás: tavaly majdnem a népesség ötödének, közel kétmillió embernek
66 ezer forintnál kisebb volt a jövedelme.
Kaszáló közmunkások Paszab határábanFotó: Kovács Tamás
A Tárki kutatása összességében tehát arra
mutat rá, hogy az utóbbi években egyértelműen egyenlőtlenebbé vált a
magyar társadalom, miközben a felkapaszkodásnak még csak a lehetősége is
elérhetetlen álom az alsóbb rétegeknek.
Kitoltak velük
Az Orbán kormány munkaerőpiaci intézkedéseinek a hatása
az volt, hogy egyre több ember került a munkaerőpiacra úgy, hogy a
pangó gazdaság miatt nem volt elég munkaadó, vállalkozás, aki felszívja
az új jelentkezőket.
Orbánék mindezt úgy érték el, hogy
szigorítottak a drágán és rosszul működő (munkára nem ösztönző)
munkanélküli-ellátások rendszerén. A segélyezés időtartama
jelentősen rövidebb lett, 2011 szeptembere óta már csak három hónapig
jár az álláskeresési járadék. Aki három hónap után is szeretne pénzt
kapni, az közmunkában vagy munkaerőpiaci programokban vehet részt.
Kivételek persze vannak, a szabályozás engedékenyebb azokkal, akiknek
legfeljebb öt évük van a nyugdíjig (nekik nyugdíj előtti
álláskeresési segély jár), illetve a rendszeres szociális segélyre
jogosultakkal. Ezzel párhuzamosan a közfoglalkoztatás is átalakult: a
korábbi lehetőségeket összevonták, változott az érintettek köre
(közfoglalkoztató lehet az állam és az önkormányzatok, egyházak és civil
szervezetek stb.), illetve különféle összegű és időtartamú
bértámogatások igényelhetők.
A harmadik legfontosabb változás a
munkapiac kínálati oldalát piszkálta meg. A 2011 január elsejétől élő
egykulcsos személyi jövedelemadó rendszer és a családi adókedvezmény
elméletileg a jól kereső családosok munkakínálatán javított, miközben az
adójóváírás kivezetése - az alacsonyabb jövedelmek nagyobb adóterhelése
miatt - nagyon sok ember elhelyezkedési esélyeit rontotta.
Mindez azért fontos, mert a kutatási eredményekből tisztán látszik, hogy a munkanélküliség és az elszegényedés kéz a kézben jár.
Közmunkaprogram: növeli a munkanélküliséget
A felsorolt kormányzati lépések közül a legellentmondásosabb a 2012-ben beindított közmunkaprogram, amely a már Gyurcsány-, és a Bajnai-kormány idején is létező közfoglalkoztatási programok felturbózott változata - ezekről részletesen itt olvashat.
A
program a segélyre való jogosultságot munkához kapcsolta, és nem is
burkolt célja a leszakadó rétegek megfegyelmezése. Ahogy maga Orbán mondta az Új Széchenyi Terv meghirdetésekor: "fontos, hogy ne meneküljünk a munka elől abban bízva, hogy majd az állam eltart minket".
A közmunkaprogram növeli a munkanélküliséget
Az MTA és a Budapest Intézet 2012-es tanulmánykötetéből
az derül ki, hogy a közmunkaprogram (nem csak az Fidesz kormány-féle
változat) nem jelent valódi megoldást a problémára: az egymást követő
kormányok által preferált megoldást a szakirodalom valójában a
munkanélküliség elleni harc egyik leghatékonytalanabb eszközének tartja,
és hatásvizsgálatok alapján azt is tudni lehet, hogy ezek a programok
hosszú távon kis mértékben még növelhetik is a munkanélküliséget.
A magyar szociális rendszer hatékonytalanságát erősíti meg a Ferge Zsuzsa nevével fémjelzett Gyerekesély Egyesület jelentése is:
az egyesület tapasztalatai arra mutatnak rá, hogy a kormányok
deklarációi ellenére a szegénység felszámolását célzó kezdeményezések
gyors sikerre törekednek, viszont alapvető változásokat nem
eredményeznek, ezért nem hatékonyak.
Valódi kiút a munkanélküliségből?
A
közmunkaprogram nyilvánvaló kudarca ellenére nagyon kevés figyelmet
kapnak azok a kezdeményezések, amelyek fenntarthatóbb megoldásokat
nyújtanának arra az élethelyzetre, amelyet a szegénység, a
kirekesztettség és az ezzel nagyon sok esetben együtt járó
munkanélküliség, illetve a lehetőségek teljes hiánya jellemez.
A mikrohitelezéssel operáló programok, mint a 2010-ben indult
Kiútprogram, vagy az Autonómia Alapítvány programjai pont az ilyen
helyzetekre alkalmazhatóak, és számos sikeres projekt bizonyította az
itthoni létjogosultságukat.
Ez fel is tűnt valakinek az illetékes
minisztériumban, mert március elején Balog Zoltán
emberierőforrás-miniszter levélben tudatta Szabó Máté alapjogi
biztossal, hogy az uzsorázás visszaszorítását célzó munkacsoportot hoz létre a kormány
az ombudsman javaslata alapján, amely a külföldi és a magyarországi
tapasztalatok figyelembe vételével tenne javaslatot olyan mikrohitel
programok kidolgozására, amelyek legális alternatívát nyújtanak az
uzsora-hitelezéssel szemben. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma
ugyanakkor keddi megkeresésünk óta sem válaszolt a munkacsoporttal
kapcsolatos kérdéseinkre.
Szegények bankjai
Az Autonómia
Alapítvány 2004 óta foglalkozik mikrofinanszírozással. Béres Tibor, az
Autonómia programfelelőse hangsúlyozta: az Alapítvány programjai azért
számítanak különlegesnek, mert a program lényegét adó mikrohitelezés
egy-két kivételtől eltekintve hiányzik Magyarországról.
A
kereskedelmi bankoknak ugyan vannak mikrohiteleik, de ezeket hitelképes
kisvállalkozók kapják (ha kapják egyáltalán, kevés ugyanis az ilyen),
miközben a szociális alapú mikrohitelezés teljesen ismeretlen. Itt
jönnek be a képbe az Autonómia programjai.
Az egyik ilyen az
Esélykassza, amely egy takarékossági mikrohitel-program, amelynek
informális pénzügyi képzés is részét képezte. Az Esélykassza lényegében a
hátrányos helyzetű emberek pénzügyi kultúrájának fejlesztését célozta,
ami mentorálással és csoportos hitelnyújtással járt. A program egyik
célja az volt, hogy megtakarításra ösztönözze a résztvevőket a
pillanatnyi fogyasztással szemben, ami jó védőhálót jelenthet az
uzsorával szemben - a program azonban most áll, mert nincs rá pénz. A
másik egy Dél-Amerikában kifejlesztett, spanyol alkalmazásból átvett
program, amelynek lényege, hogy 8-10 fő közösen létrehoz egy "bankot",
ami biztonsági tartalékként funkcionált a tagoknak.
"A
próbálkozások tanulsága, hogy a mikrohitelezés ázsiai, vagy afrikai
példái Magyarországra nem ültethetők át egy az egyben, ahogy a
nyugati-európai példák sem. Az Esélykassza egy speciálisan a magyar
környezethez kifejlesztett program volt, a fenti minták csak az alapot
adták" - mondta Béres.
Muhammad JunuszFotó: Alexander Klein
Egy világhíres példa - Nobel-békedíj 27 dollárért
A közgazdász végzettségű bangladesi Muhhamad Junusz először 27 dollárt hitelezett 42 bambuszzsámoly-készítőnek, hogy azok folytatni tudják a termelést, mivel azok semelyik banktól nem kaptak ilyen csekély pénzt. A hitel hiányában a kézműveseknek uzsorásokhoz kellett volna fordulniuk, a hasonló helyzetek sokaságát felismerve azonban Yunus felismerte a mikrohitelben rejlő lehetőségeket. A koncepciót az általa alapított Grameen Bankban kezdte felhasználni: a modell lényege az volt, hogy egy 4-6 fős, mélyszegénységben élő csoport tagjai lépcsőzetes kaptak hitelt a tervezett vállalkozás megvalósításához. Mivel az újabb hitelrészletek a társak teljesítményétől is függött, ezért a csoportok kooperációra is voltak ösztönözve, miközben így az uzsorásokat is el tudták kerülni. Junusz 2006-ban kapott Nobel-békedíjat az ötletért.
A közgazdász végzettségű bangladesi Muhhamad Junusz először 27 dollárt hitelezett 42 bambuszzsámoly-készítőnek, hogy azok folytatni tudják a termelést, mivel azok semelyik banktól nem kaptak ilyen csekély pénzt. A hitel hiányában a kézműveseknek uzsorásokhoz kellett volna fordulniuk, a hasonló helyzetek sokaságát felismerve azonban Yunus felismerte a mikrohitelben rejlő lehetőségeket. A koncepciót az általa alapított Grameen Bankban kezdte felhasználni: a modell lényege az volt, hogy egy 4-6 fős, mélyszegénységben élő csoport tagjai lépcsőzetes kaptak hitelt a tervezett vállalkozás megvalósításához. Mivel az újabb hitelrészletek a társak teljesítményétől is függött, ezért a csoportok kooperációra is voltak ösztönözve, miközben így az uzsorásokat is el tudták kerülni. Junusz 2006-ban kapott Nobel-békedíjat az ötletért.
Sikersztori igazolja
Egy
másik, még részben ma is működő példa a Kiútprogram, ami szintén civil
kezdeményezésre jött létre, igaz, egy időben az állam is mögéje állt. A
Kiútprogramot 2008-ban a Polgár Alapítvány kezdeményezte, és eleinte a
Nemzeti Felzárkózási Stratégiában is szerepelt, a kormányzati támogatás
azonban időközben megszűnt. 2010 és 2012 között EU-s pénzeket is
felhasználtak ugyan, de 2012 szeptembere óta magánforrásból üzemelnek a
projektek.
A program legsikeresebb projektje a kántorjánosi
uborkások története. A szabolcs-szatmári faluban 23, többségében roma
asszony kapott fejenként 154 ezer forint kölcsönt fél évre, amit
kútfúrásra, szivattyúra, szivárogtató öntözőberendezésre, karókra és
szerszámokra fordítottak. A tavasztól őszig tartó projekt sikeres volt,
minden kedvezményezett vissza tudta fizetni a kölcsönt, és közben megélt
az uborkázásból, úgy, hogy rendes adózóként fizette a járulékokat. A
sikert jellemzi, hogy a megtermelt uborkából még exportra is jutott.
Az uborkatermesztés mellett az állattartást is támogatták naposcsibe vagy malacosztássalFotó: Huszti István
Reszkető Petra, a Budapest Intézet
igazgatója, aki a Kiútprogram értékelésében vett részt, hangsúlyozta,
hogy a bonyolult hazai üzleti környezet és a túlzó adminisztratív
terhek növelték a hitelezés bizonytalanságát, illetve a romákkal
szembeni előítéletesség sem könnyítette meg a hazai programok
résztvevőinek a dolgát.
Ha az EU nem ad, senki nem ad
"A
program egy része virágzik, egy másik részét viszont támogatások
hiányában be kellett fejeznünk. A kántorjánosi uborkások sikere miatt a
30 régi ügyfél mellé 95 újat tudtunk bevonni, így most a program
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei része működik tovább, főleg magánemberek
és egy-két cég támogatásából" - mondta a Molnár György, az MTA KRTK
tudományos főmunkatársa a Kiútprogram jelenlegi helyzetéről.
A
gond, hogy csak a két éves próbaidőszakra volt biztos uniós forrás a
projekt mögött, ugyanakkor nagy valószínűséggel a 2014-től 2020-ig tartó
uniós költségvetésbe valamilyen módon be fognak kerülni források az
ilyen jellegű programokra. "Mivel az EU pozitívan fogadta a mi
programunk eredményeit, ezért bizakodunk a jövőbeli forrásokkal
kapcsolatban" - mondta Molnár.
Az Autonómia programfelelőse
viszont elégedetlen az EU-s támogatásokkal: szerinte ezek a források
túlságosan merevek, ami az Autonómia programjai esetében például azt
eredményezi, hogy ők nem is tudnak ezekhez hozzáférni. Béres szerint van
két működőképes modelljük, ezeket forrás hiányában nem tudják
folytatni.
Kell ez nekünk?
A programok hasznaival
kapcsolatban is eltér a megkérdezettek véleménye. “A mélyszegények a mi
programjaink hatása mellett is mélyszegények maradnak. Ezeknek a
programoknak a haszna az, hogy kiszámíthatóbbá teszik az ilyen családok
gazdálkodását, így inkább megelőzhetők a krízishelyzetek, amiben például
uzsoráshoz kell fordulniuk” - mondta Béres.
Molnár a Kiútprogram
hátrányaként beszélt arról, hogy az ilyen jellegű programokban sok
múlik a hitelfelvevők vállalkozói hajlamán, ami nem várható el
mindenkitől ugyanolyan mértékben.
Molnár ugyanakkor bizakodóbb
volt: a közmunkaprogrammal kapcsolatban például annyit jegyzett meg,
hogy számításai szerint a mikrofinanszírozási programok költségei
nagyjából megegyeznek közfoglalkoztatási programokéval, miközben azok
hatékonyabbak és fenntarthatóbbak, mivel a tapasztalatok alapján az
ügyfelek fele vállalkozó marad és adót fizet a program végeztével,
miközben a közmunkaprogramok valójában nem segítik a munkaerőpiaci
beilleszkedést.
0 Megjegyzések