Jégkrémet is árulhatnak majd a nyáron nyitó dohányboltok, miután a képviselők ezt a jogot is megadták a trafikosoknak. Az egész trafiktörvény a gyerekek védelmében merült fel még másfél éve, de ez már rég a múlté, a kormány már más szempontokat tart elsődlegesnek. A trafiktörvény legnagyobb kanyarjai röviden.
2011 decemberében nyújtotta be a fideszes Lázár János "A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről" szóló javaslatát, amely állami monopóliummá tette a cigaretta árusítását. A javaslatot elfogadni nem volt egyszerű: 2012 tavaszán a zárószavazást az utolsó pillanatban őszre halasztották, a hivatalos magyarázat szerint az EU véleményére vártak, 2012 szeptemberében ugyanakkor egy eredeti tervezethez képest több ponton átszabott törvényt hozott a parlament.
Idén a kormány újra változtatott a szabályokon, és lehetővé tette az alkohol és az újság árusítását is, most pedig - a trafikkoncessziók elbírálása után - Lázár János újabb módosítást nyújtott be, amely két és félszeresére emeli a trafikosok nyereségét, és tovább bővíti az árulható termékek körét. Összeszedtük, hogyan lettek a puritán állami trafikokból az üzemeltetőknek biztos nyereséget hozó, italt és fagylaltot is árusító boltok.
Kié legyen?
"A dohánytermékek kiskereskedelme Magyarországon kizárólagosan az állam hatáskörébe utalt tevékenység" - állt Lázár János 2011 decemberében benyújtott javaslatában, amely állami monopóliummá tette a cigarettaárusítást. Az állam ezt a jogot csak koncessziós szerződés keretében, meghatározott időre - minimum 20, de legfeljebb 30 évre - engedheti át, de eredménytelen pályázat esetén az állam is árusíthat dohányt. A törvényjavaslat előírta, hogy kétezer lakos alatt csak egy üzlet lehet településenként, e fölött minden kétezer lakosra jut egy-egy trafik, ami azt jelenti, hogy az eddigi 40 ezer, dohányterméket kínáló üzletből csupán 5400 marad.
Lázár János 2011 végén még azt hangsúlyozta, hogy a pályázatok elbírálásánál előnyben részesítenék a csökkent munkaképességű, legalább három hónapja munkanélküli vagy szülési szabadságról visszatérő jelentkezőket. A pályázati eredmények kihirdetése után azonban több jel is arra mutat, hogy a politikai szimpátia is szerepet játszott a döntésekben. Több helyen ugyanis a helyi fideszes vezetők rokonai, barátai, ismerősei nyerték el a trafikot, Szekszárdon egy hangfelvétel is készült, ahol a fideszes polgármester arról beszélt, hogy a lényeg, hogy "ne a szocik kapják", és Hajdúszoboszlón is kiszivárgott egy levél, amely arra utal, hogy a fideszesek előzetesen egyeztettek a trafikokról.
Mit árulhatnak?
Lázár eredeti javaslata szerint a trafikokban csak dohánytermékeket és egyéb dohányzási kellékeket lehetett volna kapni, amelyet később kiegészített a sorsjegyekkel. Miután meghirdették a pályázatot, Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter nyújtott be módosítót, amely szerint a szeszes ital, az energiaital, a kávé, az üdítőital, az ásványvíz, illetve az újság is felkerült a forgalmazható termékek listájára. Németh Lászlóné a termékkör bővítését úgy indokolta, hogy "az elindult folyamatok, a megfogalmazott társadalmi elvárások és igények miatt ismételten felmerült a törvény módosításának szükségessége".
A sor azonban nem állt meg itt, néhány nappal ezelőtt a költségvetési bizottság adott be egy módosítót, amely szerint jégkrémet és fagylaltot is árulhatnak majd a dohányboltokban. A kormánytöbbség hétfőn el is fogadta ezt a módosítót a parlamentben, a javaslat zárószavazását pedig a jövő héten tartják. Megkérdeztük Lázár Jánost a többi között arról is, mit szól a dohányboltok termékkörének folyamatos bővítéséhez, de csütörtök óta nem kaptunk választ a kérdéseinkre.
A javaslat benyújtói között szintén szereplő fideszes Szalay Péter azt mondta, hogy semmilyen kifogása nincs az ellen, hogy beszerezzenek egy hűtőládát, és jégkrémet is áruljanak a boltok. Szerinte a magyar vállalkozásokat segíti, ha minél több terméket árulhatnak, de azt nem tudta megmondani, további termékeket is feltesznek-e a listára. A képviselő attól sem tart, hogy a fiatalokat a dohányboltokhoz vonzza a fagylalt, mert a 18 éveseket egyáltalán nem szolgálhatja ki a trafikos. Megkerestük az egészségügyi államtitkárságot is, egyetért-e a fagyi árusításával a dohányboltban, de az államtitkárság nem kommentál folyamatban lévő javaslatot.
Hogy nézzen ki?
Lázár 2011-es javaslata csupán néhány sorban írta elő, milyen legyen kívülről egy trafik. Az eredeti tervek szerint kívül a "Dohánybolt" felirat szerepelt volna, illetve egy nagy 18-as szám egy piros körben. Később 2012 tavaszán Lázár benyújtott egy módosítót, amely szerint le kell fóliázni kívülről a boltokat, hogy ne lehessen belátni. A jelenlegi helyzet szerint azonban nem ússzák meg a trafikosok ilyen könnyen. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. egy 169 oldalas összeállításban határozza meg a dohányboltok arculatát.
A kézikönyvben előírják, hogyan nézzen ki kívülről a trafik, és javaslatot tesz a szekrényektől a szőnyegen át a bútorok felső ívének megformálásáig és a pénzvisszaadó tálcák külalakjáig mindenre. Nemcsak az üzlet felújításakor használandó festék színét, de annak márkáját és színszámát is megadják az összeállításban. Gyulay Zsolt, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. vezérigazgatója nem árulta el, hogy ki és mennyiért készítette a dokumentumot, de a Világgazdaságnak azt mondta, hogy közbeszerzésen választották ki a szerzőt.
Mennyit keressenek?
A cigaretta árusítása önmagában nem nagy üzlet az eladóknak, mert jelenleg a dohánytermékeken három-öt százalékos az árrés. Ez azt jelenti, hogy az eladó minden doboz cigarettán az ár nagyjából négy százalékát könyvelheti el haszonként. A Nemzeti Dohányboltok Szövetsége az idén januárban közzétett egy számítást, amely szerint egy koncesszió által üzemeltetett dohánybolt nagyságrendileg havi 6-7 milliós forgalmat jelent. A dohánytermékek átlagos árrésével számolva, és a dohányzási kellékek forgalmát hozzávéve szerintük nagyjából 6-7 százalékos átlaghaszonnal számolhat egy trafikos. Ez a 6-7 milliós havi forgalomnál nagyjából 300-400 ezer forint, amelynek fedeznie kell az üzlet üzemeltetésének összes költségét és az alkalmazotti bért is.
A trafikpályázatok eredményhirdetése után kiderült, hogy nem kell aggódniuk a trafikosoknak. Lázár János most tárgyalt módosítója szerint (amelyről jövő héten szavaznak várhatóan) 10 százalékra emelik az árrést, de Orbán Viktor már emlegetett ennél magasabb számot, 12 százalékot is. Ez azt jelenti, hogy a trafikosok haszna egy csapásra két és félszerese lesz annak, amivel eddig számoltak.
Miért van rá szükség?
A Fidesz a kezdetektől fogva a fiatalkorúak védelmével és az egészségesebb életmód támogatásával indokolta azt, hogy miért alakítja át a trafikrendszert. "Elsősorban annak érdekében, hogy Magyarországon minél kevesebb fiatalkorú dohányozzon" - szerepel Lázár 2011-es javaslatának indoklásában, amelynek címe: "a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvényjavaslat". Lázár néhány héttel ezelőtt is kijelentette, hogy a kormány célja 2010 óta az, hogy kevesebb helyen lehessen cigarettázni, és nehezebben lehessen hozzájutni a dohánytermékekhez. Ez személyes elkötelezettsége is, és ha rajta múlna, teljesen megtiltaná a dohányzást - mondta.
Az azóta született módosításokban azonban nem ennyire ellenséges Lázár és a kormány a trafikokkal szemben. Alaposan kibővítették, mit lehet árulni, megemelték a cigaretta árrését, amit folyamatosan a magyar családi vállalkozások támogatásával indokolnak. Giró-Szász András kormányszóvivő például márciusban azt mondta, hogy a trafikpályázatok lényege, hogy a magyar családi vállalkozásokat támogassa. A kormányszóvivő úgy fogalmazott: "mostantól tiltva lesz az a lehetőség, amely a multinacionális cégek rátelepedjenek ezekre az üzletekre, és előnybe hozzák saját termékeiket. Ezáltal mind a magyar dohánygyártás és a családi vállalkozások is védve lesznek".
Forrás: http://www.origo.hu
0 Megjegyzések