A temetési költségek csökkentésére jogszabály-módosításokat dolgozott ki a Belügyminisztérium. A kormány olcsóbbá tenné a szolgáltatást, a szakma szerint óriási a káosz.

Szociális temetés csak akkor járna, ha az eltemettető személyes közreműködést vállal, például megmosdatja, felöltözteti az elhunytat, ő ássa ki majd hantolja be a sírhelyet, ő ravatalozza fel, búcsúztatja a megboldogultat, leengedi a koporsót. A szakmai szervezetek számos kifogással és javaslattal élnek.
Tény: a lakosság számára egyre nagyobb terhet jelentenek a temetéssel kapcsolatos kiadások, egy átlagos temetés költsége mintegy 300.000 forint (ehhez jön még a síremlék ára). A kormány kérésére a belügyminisztérium áttekintette a problémakört, majd elkészítette a költségek csökkentésének lehetőségeit is tartalmazó jelentését. Miután ezt a kormány elfogadta, a tárca számos jogszabály-módosítást dolgozott ki.A szociális temetés a rászoruló hozzátartozók számára ingyenes alternatívát teremtene. A temető üzemeltetője köteles lenne külön parcellát kijelölni a koporsós vagy urnás szociális temetkezési helyek számára. Az állam biztosítaná a koporsót vagy  urnát, és a sírjelet. Ennek feltétele viszont az lenne, hogy az eltemettető vállaljon személyes közreműködést a temetés során. A költségeket viselő szervek kiadásainak csökkentése érdekében a tervezet meghatározza a szociális és köztemetés esetén a hamvasztás és a szállítás legmagasabb költségét, valamint a hűtés-tárolás hatósági   árát.A jogszabály-módosítás során – az összehasonlíthatóság érdekében – kötelezővé tennék a temetkezési szolgáltatók árainak közzétételé. Megtiltanák, hogy temetésfelvételi iroda működjön a fekvőbeteg-ellátást végző egészségügyi intézmények 200 méteres körzetében.Urnát kizárólag abban az esetben lehetne hazavinni, ha az elhunyt azt végrendeletében kérte, s ha a temetésre kötelezett nyilatkozik arról, hogy más hozzátartozók számára a kegyeleti jog gyakorlását biztosítani fogja.
A szakmai szervezetek szerint az előterjesztés szakmaiatlan, ellentétes az elmúlt években kialakult magyar kegyeleti kultúrával, ráadásul kárt okoz a kormányzatnak. Tág teret biztosít a fekete munkának, sérti és nem segíti a hozzátartozók kegyeleti jogait. A javaslat elfogadása esetén a magyar kegyeleti kultúrában nem európai hanem balkáni állapotok erősödnek meg. A hazai temetkezés terén valóban rendezetlen, gyakran felháborító állapotok vannak. A temetkezési szolgáltatást – úgy ahogy Európa jó néhány országában van – koncessziós szerződések alapján kellene végezni. Hatékonyabb ellenőrzéssel ma is ki lehetne szűrni azokat a szolgáltatókat akik lelketlenül becsapják, félrevezetik a hozzátartozókat. 

A részben vagy egészében számla nélkül végzett szolgáltatás során súlyos károkat okoznak az államnak is. A temetkezés különböző területein jelentős tartalék van (adó és járulékok meg nem fizetése) amelynek behajtása elegendő fedezetet biztosítana a szociális temetések költségeinek fedezésére. Ez valóban ingyenes temetési lehetőséget biztosítana azok számára akik a szolgáltatás költségét nem tudják megfizetni, ellentétben a kormányzati javaslattal, amely gyakran megalázó, végrehajthatatlan tevékenységet vár el a hozzátartozóktól.
Aki ezt leírta, az nem ismeri a mai magyar gazdasági viszonyokat, ráadásul az új jogszabályok betartatása szinte lehetetlen lenne
A szakmai szervezetek szerint az előterjesztés a jelenlegi Temetkezésről szóló, a Gazdasági Társaságok működéséről szóló, a Számvitel rendjéről, a Társasági adóról, az Adózás rendjéről szóló, az Általános Forgalmi adóról szóló, és a Munkavédelemről szóló törvények jogszabályi helyeit is sérti az alábbiak miatt.

A hozzátartozó részéről
A javaslat indokolatlanul korlátozza a lelkiismereti és vallási szabadságot, mert a hozzátartozóknak nincs lehetősége az egyházi temetkezési szolgáltatás megrendelésére. Az etnika, faji szokásokat a javaslat szintén nem veszi figyelembe.
Az előterjesztés olyan választás elé állítja a hozzátartozókat, amelyeknek megoldása folyamatos konfliktus helyzetet fog eredményezni. 
Nem egyértelmű a javaslatban az, hogy a kellékek hogy kerülnek a hozzátartozóhoz, milyen jogviszony jön létre? Ki vállal garanciát a kellékekért?
A javaslatban nem tisztázott, hogy ki öltözteti, ki készíti elő az elhunytat, a test miképpen kerül a koporsóba, ki zárja le. Ki kezeli a dokumentációt?
A már meglévő sírba hogyan történik a temetés, ki végzi a mélyítést, esetleg az exhumálást, valamint az egyéb munkákat?
Ebben a helyzetben előfordulhat az is, hogy férj és feleség nem kerülhet eltemetésre ugyan abban a sírban, esetleg ugyan abban a temetőben.
Önkormányzat részéről
Teljes mértékű finanszírozást ír elő, de nem biztosít rá állami forrást.
A szociális temetések száma a városokban rohamosan nőni fog, várhatóan jelentős mértékben megnő a sírhely igény, sokan nem fogják a sírhelyet újraváltani.
A temetői üzemeltetés árbevétele a fentiek miatt drasztikusan lecsökken, a kevés újraváltó által befizetett összeg az üzemeltetés költségeit csak részben fedezi, végül ezt is az önkormányzatnak kell finanszírozni.
Nem tisztázott, hogy a sírhelyet milyen jogszabály mentén ajándékozza oda az önkormányzat – mint tulajdonos – a szociális temetést megrendelőknek. Nem tisztázott, hogy az ajándékozás hogyan történik az egyházi tulajdonú temetőkben.
A tervezet indokolatlanul tesz különbséget a szociális temetés és a köztemetés között, hiszen a szociális temetés esetében a temetési költségek hagyatéki teherként nem érvényesíthetők, míg a köztemetés esetében igen. Ez a rendelkezés diszkriminatív.

Problémát jelent a temetési folyamat során felmerülő munka- és balesetvédelmi, valamint közegészség és járványügyi kérdések kezelése, melyet a jogszabály módosítási tervezetek nem taglalnak. További gondként jelentkezik a szociális temetéshez szükséges kellékek átvétele, tárolása, a temetési helyre történő szállítása. Kérdésként merül fel az is, hogy a szociális temetéshez ki biztosítja a ravatalozás kellékeit. Amennyiben az önkormányzat mint megrendelő lép fel, minden megrendelt szolgáltatás költségét meg kell fizetnie. Az önkormányzat közvetlen temetkezési szolgáltatási feladatokat kénytelen végezni. A tervezet szerint a folyamatnak nem részese a temető üzemeltetője és a temetkezési szolgáltató.
Azok a díjak, amit a szociális temetéseknél nem kell megfizetni a hozzátartozóknak, hiányozni fog a temetőüzemeltetés költségéből. A hiányzó összeget vagy az önkormányzatnak vagy a lakosságnak kell megfizetni.
Az üzemeltető részéről
Nincs lehetőség a megrendelők ellenőrzésére, így a nyilvántartások megbízhatatlanok lesznek.
Semmilyen jogviszony nem lesz a hozzátartozó valamint a temetőüzemeltető között, emiatt pedig a hozzátartozó tevékenységét (sírásás, ravatalozás, búcsúztatás, halott-szállítás) nem lesz, aki ellenőrizze. Jogsértések, rongálások, személyi sérülések esetén a felelős nem állapítható meg.
A temető üzemeltetését végző gazdasági társaság nem végezhet ingyen munkát (hűtés, dokumentációkezelés, nyilvántartás, szerszámkölcsönzés), nem ajándékozhat sírhelyet.

Nem lesz olyan szervezet, aki meghatározná a szociális szolgáltatás rendjét, ott ahol egyébként mások által megrendelt temetkezési szolgáltatás folyik. Ki biztosítja a többi megrendelő kegyeleti jogait?
A javaslat szerint senki nem ellenőrzi a temetőn belüli munkavégzést, a Munkavédelmi törvény megsértése súlyos balesetekhez vezethet. Ezért ki lesz a felelős?
A szociális parcellát is működtetni kell. Ki finanszírozza a hulladékszállítást, víz és közműszolgáltatást, zöldfelület fenntartást, fák kezelését?

Az üzemeltető költséget számol el a temetőterületre, ÁFÁ-t igényel vissza, adóalapot csökkent, ugyanakkor bevétele nincs. A sírhely ajándékozása során megsértik az ÁFA törvényt,  a Társasági adótörvényt,  a Számviteli törvényt. A hűtlen kezelés tipikus esete.
A javaslat tág teret biztosít a fekete munkának. Sajnos előfordulhat, hogy erre a tevékenységre szakosodott emberek, a hozzátartozó „ismerősei” végzik el a sírásást és a temetést. A sírásást végző személyeknek nyilatkozniuk kell, hogy a munkát ingyen végzik el. Aki ezt leírta, az nem ismeri a magyar gazdasági viszonyokat. Szintén fekete munkavégzés történik a szállítás során is.
A hamvasztó üzemek részéről
Megteremti a lehetőségét a fennálló biztonsági előírások kijátszására a hamvasztás során.  Nincs meg az elhunyt ellenőrzése a beszállítás előtt, így bárkit el lehet hamvasztani. A javaslatban szereplő összeg, bruttó 10.000 forint nem fedezi a hamvasztás kellékeinek és a felhasznált energia árát.  A hamvasztó üzemek piaci körülmények között működnek. Bekerülési költség alatt hogyan rendelhet meg szolgáltatást az állam?
A gyártó üzemek részéről
Régiónként, etnikai hovatartozástól függően eltérő kivitelű szociális csomagokra van igény, amellyel az előterjesztés nem foglalkozik.
A kellékek logisztikai, minőségbiztosítási, jótállási kérdéseit nem tisztázza az előterjesztés. A kormányzati szándéktól eltérően az előterjesztés a magyar gyártóktól piacot vesz el, ugyanakkor a költségvetést jelentősen terhelő megoldást kínál. A hazai gyártók ma kiváló minőségű, a Büntetés Végrehajtási intézeteknél 50 %-kal olcsóban állítanak elő szociális koporsókat.
Megoldási javaslatok
A temetési költségek csökkenését előidéző tényezők lehetnek:
Közköltségen történő temetkezésnél a hamvasztási díjat az állam az önkormányzaton keresztül finanszírozza. Ezért – mint speciális szolgáltatásért – javasolja a szakma a minimális hatósági ár bevezetését.
A vállalkozások jogszerű működésének (a szolgáltatás teljesítése alatt is), a jogszabályi előírások betartásának hatékony és következetes ellenőrzése árcsökkenést eredményezne. A temetkezési szolgáltatások teljes árát jelentősen csökkentené, ha e tevékenység nem a 27 %-os, hanem például 15 %- os ÁFA körbe tartozna.
a halottszállító gépjárművek ÁFA mentessége árcsökkenést idézne elő, mert jelenleg személygépjárműnek minősülnek, így az Áfát nem lehet visszaigényelni, szemben a mentőautóval, mely tehergépjármű, így az ÁFA visszaigényelhető.

Árcsökkentő tényező lehetne, ha a társadalombiztosítás (TB) alanyi jogon és egységesen biztosítana mindenki számára egyfajta temetési hozzájárulást. Erre vonatkozóan a szakmai szervezeteknek konkrét megoldási javaslata van, ezt tartják a kitűzött cél leghatékonyabb megoldásának, mert ebben az esetben ténylegesen ingyenes lehet a temetés azok számára, akik azt nem tudják megfizetni. Fontos: nem támadható, mert a javaslat minden részében törvényesen végrehajtható.
közköltségen történő temetés esetén a ravatalozó használatától el lehet tekinteni. Hamvasztásos temetés esetén – pár temető kivételével – megoldható az urna kézi szállítása a temetőn belül.
Egyéb módosítások
Temetkezési irodák léte a kórházak közelében:
A temetkezési szolgáltatók az elmúlt években jelentős beruházással alakították ki az irodáikat a kórházak közelében, azt követően, hogy a kórházak területét el kellett hagyniuk. Azzal, hogy most 200 méterrel tovább űzné az előterjesztés a temetkezési irodákat, egyrészt méltánytalan újabb változtatásra kényszeríti a piaci szereplőket (akár bérlik, akár tulajdonuk az ingatlan), másrészt közvetetten nehezíti a gyászoló család helyzetét és növeli a költségeiket. A gyászolók a kórházak közelében gyors és teljes körű szolgáltatást tudnak igénybe venni és semmilyen szempontból nem sérül a lehetőségük arra, hogy másutt vegyék igénybe a temetkezési szolgáltatásokat.
Temetőfenntartási hozzájárulás díja:
A törvény 40. § (4) bekezdést javasoljuk törölni. A politikai okokból rendkívül alacsony sírhely (temetési hely) díjak miatt gyakran pár száz forintos temető-fenntartási díj kerül megállapításra. Ezt a díjat fizeti akkor is a sírköves vállalkozó ha milliós értékű síremléket készít, gyakran számla nélkül. Meg kell adni a lehetőséget, hogy az önkormányzat ezt a díjat is megállapítsa. Ez komoly tartalék a temetőüzemeltetés hiányzó költségeinek növelésére.