Az olyan társadalmi traumák, mint a családi vagyonok
államosítása, a holokauszt, a hadifogság, a kitelepítés „hetedíziglen”
továbbélése irányította rá a pszichológusok figyelmét arra, hogy
transzgenerációs lények vagyunk: az élet része az, hogy amit a dédszülők,
nagyszülők generációja átélt, félelmek, motivációk formájában ott lapul azokban
az utódokban is, akik az ősöket már nem ismerik. Akkor is, ha senki nem beszélt
róla, sőt annál inkább. Minél sűrűbb csend vesz körül egy családi traumát,
annál inkább átadódhat az aggodalom, hogy bármi megtörténhet.
– A holokauszt, a kitelepítés, az etnikai tisztogatások, a
súlyos társadalmi traumák azért hagynak nyomot a következő generációkban, mert
nemzedékek, közösségek tagjait fosztják meg az összetartozás, a kapaszkodási
lehetőségek biztonságától – magyarázza Bokor László pszichoanalitikus. – Ha egy
gyereknek a szeme láttára ölik meg vagy hurcolják el a családtagjait, az
irtózatos csapást mér a személyiségre. Azt átélni, hogy a szülei nem tudták
megvédeni, a gyerek szemével a világ rendjének a megsemmisülését jelenti.
Mindenki, aki életben marad, súlyos és megválaszolatlan kérdésekkel találja
magát szemben. Például: „Miért pont én éltem túl?” Alig feldolgozható a testvér
halála, mert a túléléshez kötődő bűntudat is gátolja a feldolgozást. Még akkor
is, ha semmilyen valós lehetőség nem volt a másik megvédésére. Sokszor a
rákövetkező generációban jelentkezik élesen a baj. Például egy anyának, aki
gyerekkorában a húgát elveszítette, a saját gyerekei közül az idősebb lánya,
tehát „a nővér” lett lelkileg nagyon beteg – nála folytatódott a bűntudat, sőt
az ő gyerekénél is. Míg az anya kisebbik lánya, a „húg” nem hordozta ilyen
hosszan tovább a csapást. Nehéz szavakra lefordítani, mi történik ilyenkor a
lélekben, mert az élmény raktározódik el, nem a szavak. Talán úgy hangozna,
hogy „a nővérek méltatlanok az életre”.
Nehéz azt képviselni, amitől szenvedtünk
A transzgenerációs folyamatok nemcsak világrengető traumák
továbbélésében követhetők nyomon. Az egész gyermeknevelési folyamatban
meghatározó, hogy a világról összegyűjtött tapasztalatokat továbbadjuk a
gyerekeinknek. Ez tartja fenn a kultúrát. Sok értéket tudunk így megőrizni, de
ellentmondásos érzésekkel is jár e folyamat, dilemmák, keresgélések,
próbálkozások kísérik.
– A szülőt két meghatározó erő mozgatja – folytatja Bokor
László. – Az egyik, hogy megóvja a gyerekét attól, amit ő annak idején elszenvedett
– akár a szüleitől –, a másik, hogy továbbadja az „útravalót”, amit a
kultúrához tartozónak gondol. Ez két egymással ütköző motiváció, hiszen nehéz
azt képviselni, amitől annak idején magunk is szenvedtünk. A feszültségnek
nincs feloldása bennünk – ezt éljük meg, amikor a nehezen elalvó, síró csecsemő
fölé hajolva azon morfondírozunk, hogy fölvegyük-e, vagy hagyjuk sírni, tehát
kövessük a szüleink példáját. Életünk során egyszerre vagyunk gyerekek és
szülők – és mindkét szerepet elemi erővel éljük meg. Minél kevésbé látunk rá
ezekre, annál inkább az automatizmusok érvényesülnek, és akaratlanul is úgy
cselekszünk, ahogyan velünk bántak, vagy szorongva arra figyelünk, nehogy
megismételjük azt. Mindkettő ellentmondásos, ezért feszültség kíséri – észrevétlenül
továbbadjuk a nevelési mintákat és a feszültséget is. Például úgy, hogy
mondjuk, haragomban megpofozom a gyereket, aztán a következő pillanatban
bocsánatot kérve agyoncsókolgatom. Ha ez egy percen belül történik, akkor a
gyerek összezavarodik, és szülőként szorongást élhet át, amikor haragot vált ki
belőle a gyerek.
A szülő félreérti a gyereket
Először egy magyar pszichoanalitikus, az épp 100 éves
Budapesti Pszichoanalitikus Iskola alapítója, Ferenczi Sándor írta le az
1920-as években, hogyan keletkeznek a transzgenerációs szorongások. Példákon
keresztül azt járta körül, hogy a szorongás a szülő ambivalenciájából indul el,
aki nehezen alkalmazkodik a társadalom követelményeihez, és felfedezi ugyanezt
a kisgyerekben. Felülkerekedik benne a „zord szülő”, és elkezdi túl keményen
szabályozni a gyereket. Valójában a saját nehézségeit próbálja kezelni ilyen
módon, fel nem ismerve a kettősséget. Aki így nő föl, az maga is nagyon
ambivalens lesz a követelményekkel szemben, és ugyanígy fog bánni a saját gyerekével.
Ferenczi gondolata, hogy a szülő a saját elintézetlen dolgait fedezi fel a
gyerekben, az erotikus tiltásokra is vonatkozik. A gyerekben nincs „nyers
szexualitás” – a szülő az, aki félreérti a gyereket. Ez a tézis a maga idejében
hatalmas botrányt kavart – szembe is került miatta Freuddal –, de ma már minden
pszichológus evidenciaként kezeli. A szülő az, aki meg tud ijedni a gyerek
igényeitől – és a saját érzéseitől.
Magunkban keressük a feszültség okát
A szülők rendszerint könnyen megoldják a helyzeteket, és
örömmel alkalmazkodnak a gyerek igényeihez. Ha ezt megnehezítené a saját
szorongás, akkor is sok lehetőség van tét nélkül próbálgatni, hogyan hatunk
egymásra.
– Ilyenkor is egyszerre kell megragadni, hogy én mit
szeretnék, megérteni, hogy a másik mit szeretne, és a félreértéseket
korrigálni. Akit nem értek súlyos traumák – vagy sikerült azokat feldolgoznia
–, az biztonságosan tud keresgélni ebben a mezőben, gyerekként és szülőként is
– hangsúlyozza Bokor László. Az esetek többségében megtaláljuk a helyünket a
világban, és megnyugtatóan tudjuk képviselni a meggyőződéseinket. Ha mégsem,
akkor érdemes elgondolkodni azon, vajon mi blokkolhatja a cselekvési terünket.
Lényeges, hogy ne külső körülményekben, a környezetünkben találjunk bűnbakokat,
hanem magunkban keressük: milyen feldolgozatlan feszültség állhat az
elakadásaink mögött.
– Például az a szülő, akit gyerekkorában a mamája nem tudott
szorongásmentesen elengedni a táborba, és emiatt egész végig sírt, az lehet,
hogy nem tudja majd szorongásmentesen elengedni a saját gyerekét – hoz ismét
hétköznapi példát Bokor László. – Szerencsére általában van egy másik szülő is,
aki esetleg nem ugyanattól szorong, és ha jó a kapcsolat, akkor ki tudják
egymást segíteni.
Mire jó az „atyai pofon”?
Előfordul, hogy a valóságot elfedő magyarázatokkal
támasztjuk alá, ha valamire számunkra is zavaró módon reagálunk. Például ha
elcsattan egy pofon: „egy-két atyai nyakleves kell a gyereknek – én is kaptam,
és milyen jót tett!” Aki ezt hangoztatja, elfelejti, hogy amikor kisgyerekként
kapta a pofont, akkor ő nagyon rettegett az apjától. Amikor apaként veri a
gyerekét, akkor átélheti, hogy tőle rettegnek, és könnyen lehet, hogy ezért
adja azt a pofont, és nem nevelési szándékkal. Lehet, hogy ő maga is retteg
valamitől – például a főnökétől vagy a munkahelye elveszítésétől –, és úgy
tudja a rettegést távol tartani, ha átéli, hogy tőle rettegnek. Nagyon kevesen
nőnek föl atyai pofon nélkül, de nem mindegy, hogy ezt még hamis ideológia is
súlyosbítja-e. Súlyosabb, több generáción át ható traumát okozhat az egyik
szülő nagyon korai halála. Előfordulhat, hogy a veszteséget átélt gyermek akkor
kerül krízisbe, amikor a gyereke annyi idős lesz, amennyi a trauma idején ő
volt. Ilyenkor olyasmit kellene adnia a saját gyermekének, amit ő már nem
kaphatott meg. Van, hogy ez gond nélkül sikerül, majd mégis elkezdi irigyelni a
szülő a gyereket. Pedig az életét adná azért, hogy neki jó legyen… Mielőtt még
bárki magára ismerne és szorongani kezdene, érdemes rácsodálkozni, hogy a lelki
működések sok szinten zajlanak bennünk, ezért tűnnek sokszor bonyodalmasnak az
érzéseink, gondolataink.
– Ez a szép az embervoltunkban – mondja Bokor László. –
Bonyolultan kell illeszkedni a kultúrához, amiben élünk, és közben ilyen
zegzugos utakat bejárva tudunk fejlődni. A kultúránk pedig azért is csodálatos,
mert az emberiség alapdilemmáit, köztük a szülővé válás összes kínját, keservét
hordozza és megjeleníti a bibliai motívumok, a görög drámák, a népmesék
mélyrétegeiben. Oidipusz király tragédiája például a csecsemőtől való ijedelem
érzésén bontakozik ki. A kezdő szülők aggodalma természetes, de az már nem,
hogy kiteszik a gyereket meghalni a mezőre. Nincs mit csodálkozni, ha aztán
visszajön és agyonüti az apját. A dráma attól igazán jó, hogy eljátszik a tudatossággal
– homályban hagyja, hogy vajon tudta-e a fiú, hogy az apját öli meg a
királyban. És megjeleníti, amit a pszichológia csak több ezer évvel később
fedett fel, hogy a tragédia a szülőből indul el – az ő feldolgozatlan
transzgenerációs félelmeiből nő ki.
forrás: nlcafe.hu
0 Megjegyzések