A három év alatti életkorban az ún. animisztikus
gondolkodásig jut el a gyerek, ami azt jelenti, hogy a tárgyakat, égitesteket
vagy az időjárási jelenséget valahogy úgy érzékeli, miként mi a személyeket.
Minél kisebb a gyerek, annál inkább egységben érzi magát a környezetével, annál
kevésbé rendelkezik éntudattal, és bármit, amit fenyegetőnek gondol, azonnal
saját magára vonatkoztatja. A kisbabák, akik még nem képesek gondolatok
megfogalmazására, az erős hangoktól, fényektől, széltől is összerezzennek. A már
beszélni képes gyerek ez utóbbi "veszélyt" úgy éli át, hogy attól
tart, magával ragadja az erős légáramlás. A bontakozó értelmű gyerek, miután
megérti, hogy a fürdőkádból a lefolyón át tűnt el a víz, egy nap rettegni kezd,
hogy a vízzel együtt ő maga is eltűnik a lyukban. Ez a felnőtt számára teljesen
irreális, minden valóságalapot nélkülöző feltételezés. A kétéves gyerek
nézőpontjából, az ő gondolkodásmódja szerint viszont logikus a következtetés:
ami a víz lefolyása kapcsán elegendő magyarázat, az ok lehet az ő
"eltűnéséhez" is.
További jellegzetessége ennek az életkornak, hogy a gyermek
nem képes előre gondolkozni, elképzelni a jövőt. Ezért azt hiszi, hogy ami
bekövetkezett, az visszafordíthatatlan. Ha bármilyen kellemetlenség, félelemre
okot adó változás történik vele, ezt örök érvényűnek hiszi, és ennek megfelelő
nagyságú a rajta eluralkodó félelem vagy akár rettegés. Ha a kisgyerek beteg,
hiába vigasztaljuk azzal, hogy hamarosan jobban lesz. Ha a szülők vagy a
kedvenc játékszer egyszer csak eltűnik a szeme elől, ezt végérvényes elválásnak
vagy elválasztásnak éli meg. Ennek a kisgyerekkori tulajdonságnak a
következménye az, hogy a halált, még ha egy közeli személy elvesztéséről van
szó, sem éli meg "komolyabb" dolognak, mint a mama pár napos
elutazását. A gyerek ugyanis nem tud különbséget tenni aközött, hogy valaki
most nem áll a rendelkezésére, vagy soha többet nem tér vissza.
A három év alatti gyermekek félelmeinek gyakran állatok,
illetve rendkívüli méretű lények, szörnyek a kiváltói. A pszichológusok szerint
ezekben a félelmekben szerepet játszanak ősi, velünk született minták, az
emberiség kialakulásának idejéből származó félelmek. Jung, a híres svájci
pszichiáter afrikai törzsek életét tanulmányozva írta le azt a félelmet, amit a
sötétség beköszöntekor élnek át a bennszülöttek. Ő azzal magyarázta a páni
félelmet, hogy a törzsi viszonyok között élő emberek saját, még nagyon
fejletlen öntudatuk, éntudatuk szétesését, elvesztését élik át a sötétben.
A gyerekek félelmeinek egy része ún. tanult magatartás.
Ilyenkor azért félnek, mert látják, hogy mások félelmet keltő tevékenységet
folytatnak, és erre a környezetükben levők félelemmel reagálnak. Tanulságos
megfigyelni, hogy egyes gyerekek csak azután kezdenek el félni a kutyától,
miután látták, hogy más felnőttek vagy gyerekek rémülten menekültek az
állattól. Az egyenruhás személyektől való félelem feltehetően nem közvetlenül a
rendőr vagy tűzoltó fellépéséből adódik, hanem az ilyen személyek jelenlétében
másokon látott szorongás, stressz átvételéből, lemásolásából. A fejlett
társadalom, a televízió műsorai, a mesék is észrevétlenül átadnak bizonyos
kulturális örökséget a cseperedő gyereknek azzal kapcsolatban, hogy mik a
veszélyes dolgok, mitől kell félni.
Nagyon fontos kapaszkodó lehet saját gyermekünk félelmeinek
kezeléséhez, ha tudjuk, hogy bizonyos velünk született adottságok miatt
eltérően reagálunk a fenyegető helyzetekre. A gyermekek temperamentumbeli
különbségek miatt eltérő gyorsan reagálnak a környezetükben történtekre. Ebből
a szempontból meg lehet különböztetni "könnyű", illetve
"nehéz" gyerekeket és egy harmadik típust, a "lassan
felmelegedőket". A "könnyű" gyerek általában aktív, könnyen
alkalmazkodik, és nem ijed meg az új helyzetektől. A "nehéz"
temperamentumú ingerlékenyebb, a környezetében megjelenő új dologra sokszor
elutasítóan reagál. A harmadik csoportba tartozó "lassan felmelegedő"
gyermekeknek időre van szükségük ahhoz, hogy megbarátkozzanak egy új
jelenséggel, először óvatosan közelítik meg, csak aztán lesznek bátrabbak.
Természetesen ezek a csoportok inkább elméletiek, különösen, ami az egyik
csoportból a másikba való átmenet határait illeti. A valóságban inkább
keverednek ezek a vonások. Mindenesetre hasznos, ha tudjuk, hogy gyermekünkre
melyik csoport ismérvei a legjellemzőbbek. Így ugyanis kevésbé becsüljük túl
vagy bagatellizáljuk el a gyerek félelmeinek a jelentőségét.
Forrás: babaszoba.hu
0 Megjegyzések