Idén is összesereglett a hazai veteránautók színe-java a hévízi Lotus Retro Mobil Concours d'Elegance versenyen. A nevezők között akad a két világháború közötti versenypályáról érkező, de találhattunk olyat is, ami nem csak a szárazföldön, de a vízen is megállja a helyét.

A többi között 90 éves versenyautót, Fantomas Citroënjét és egy kétéltű Amphicart is láthatták azok, akik Hévízre látogattak április utolsó hétvégéjén. Az immár nyolcadik alkalommal megrendezett Lotus Retro Mobil Concours d'Elegance verseny keretében számos izgalmas veterán parkolt be a rendezvénynek helyet adó ötcsillagos Lotus Therme szálloda 17 hektáros parkjába, melyek közül mindenki talált magának izgalmas darabot - általában többet is.

Két háború közt

Ezek egyike lehetett az első világháború utáni időszak legszebb autója díját elnyerő Salmon VAL 3 GP. Az idén 90 éves versenyautó pontosan úgy fest, ahogyan egy közel évszázados versenyautót elképzelünk: csepp alakú apró karosszériájából hatalmas fakormány kandikál ki, keskeny kerekei pedig a karosszérián kívül kaptak helyet. A 110 km/órás végsebességre képes veterán versenyautó méreteit jelzi, hogy sofőr és utasa csak eltolva férnek el egymás mellett. Mondani sem kell, hogy a Salmon ma sem csupán egy kiállítási tárgy, hanem működő autó is egyben, a Lotus Retro Mobil Concours d'Elegance verseny egyik sajátosságaként ráadásul az autók nincsenek elzárva a közönség elöl, a többnyire mellettük álló tulajdonosai pedig büszkén és többnyire hosszasan tudnak meséli róluk.


Sokan jöttek - látogatók, és kiállítók is

Négykerekű filmsztár

A két háború közti versenyautónál jóval gyakoribb, mégis megunhatatlan jelenség a Citroën DS. A Fantomas Citroënjeként elhíresült modell - nagyon is igaz - legendája szerint bemutatóján, az 1955-ös párizsi autószalon első napján nem kevesebb, mint 12 ezer megrendelést adtak le a korántsem olcsó francia luxusautóra. A jellegzetes formán túl sem maradt adós innovációval a DS: ebben debütált az a hidropneumatikus rugózás, ami mai napig megtalálható a márka csúcsmodelljeiben és hasonlóan érdekes, hogy a közel 60 éve bemutatott autót már kanyarfényszóróval szerelték. Igaz, ez jóval kevésbé volt intelligens, mint a mai darabok, hiszen a belső fényszórók a kormánnyal mechanikus összeköttetésben fordultak el. Nem meglepő, hogy a Lotus Retro Mobil legszebb francia autó versenyszámát egy '75-ös DS nyerte.

Amíg a franciáknál a Citroën, addig a németeknél a BMW tarolt. Igaz, az 1966-os 3200 CS díjából az olaszoknak is járna egy szelet, hiszen a kupé karosszériájáért a torinói Bertone stúdió felelt. Nem csak szép, de gyors is volt a BMW olaszos kupéja: a 3,2 literes V8-as 160 lóereje bőséges tartalékkal szolgált minden helyzetben, kár, hogy mindösszesen 603 darab - köztük egyetlen roadster - készült belőle.

Földön, vízen...

A Lotus Retro Mobil Concours d'Elegance versenyén kiállított, illetve díjat kapott számos izgalmas modell közül kettőt mindenképpen érdemes kiemelni. Az egyik az az 1940-ben gyártott Opel Kapitän Herbmüller, amiből összesen két darab létezik a világon! A hazai példányt Ukrajnából szerezte meg tulajdonosa, a Herbmüller műhelyben készült darab pedig főleg elegánsabb karosszériájában különbözik a gyári, 2+2 üléses Kapitän Cabriolettől. A másik, kiemelkedően izgalmas darab az 1964-ben készült Amphicar 770, ami a kevés szegről-végről sikeres kétéltű autók egyike. A hatvanas évek legszebb autójának járó díjat elnyerő Amphicart németek tervezték, akiknek az amerikai piac meghódítása volt az első számú céljuk. A századföldön 70 mérföld per órás (112 km/órás), vízen 7 csomós (13 km/órás) végsebességre képes "hajóautóból" végül pedig közel négyezer példányt sikerült eladni, ami bár nem hangzik soknak, arra untig elég, hogy máig ez legyen a legsikeresebb - nem katonai célú - kétéltű autó.

Jövő év tavaszán ismét találkoznak a régi autók szerelmesei, legyenek tulajdonosok, vagy csupán rajongók. Érdemes lesz akkor is ellátogatni Hévízre, mert minden alkalommal érkeznek,a korábbi években még nem látott autócsodák.

Forrás: vjm.hu