Idén is összesereglett a hazai veteránautók színe-java a
hévízi Lotus Retro Mobil Concours d'Elegance versenyen. A nevezők között akad a
két világháború közötti versenypályáról érkező, de találhattunk olyat is, ami
nem csak a szárazföldön, de a vízen is megállja a helyét.
A többi között 90 éves versenyautót, Fantomas Citroënjét és
egy kétéltű Amphicart is láthatták azok, akik Hévízre látogattak április utolsó
hétvégéjén. Az immár nyolcadik alkalommal megrendezett Lotus Retro Mobil
Concours d'Elegance verseny keretében számos izgalmas veterán parkolt be a
rendezvénynek helyet adó ötcsillagos Lotus Therme szálloda 17 hektáros
parkjába, melyek közül mindenki talált magának izgalmas darabot - általában
többet is.
Két háború közt
Ezek egyike lehetett az első világháború utáni időszak
legszebb autója díját elnyerő Salmon VAL 3 GP. Az idén 90 éves versenyautó
pontosan úgy fest, ahogyan egy közel évszázados versenyautót elképzelünk: csepp
alakú apró karosszériájából hatalmas fakormány kandikál ki, keskeny kerekei
pedig a karosszérián kívül kaptak helyet. A 110 km/órás végsebességre képes
veterán versenyautó méreteit jelzi, hogy sofőr és utasa csak eltolva férnek el
egymás mellett. Mondani sem kell, hogy a Salmon ma sem csupán egy kiállítási
tárgy, hanem működő autó is egyben, a Lotus Retro Mobil Concours d'Elegance
verseny egyik sajátosságaként ráadásul az autók nincsenek elzárva a közönség
elöl, a többnyire mellettük álló tulajdonosai pedig büszkén és többnyire
hosszasan tudnak meséli róluk.
Sokan jöttek - látogatók, és kiállítók is
Négykerekű filmsztár
A két háború közti versenyautónál jóval gyakoribb, mégis
megunhatatlan jelenség a Citroën DS. A Fantomas Citroënjeként elhíresült modell
- nagyon is igaz - legendája szerint bemutatóján, az 1955-ös párizsi autószalon
első napján nem kevesebb, mint 12 ezer megrendelést adtak le a korántsem olcsó
francia luxusautóra. A jellegzetes formán túl sem maradt adós innovációval a
DS: ebben debütált az a hidropneumatikus rugózás, ami mai napig megtalálható a
márka csúcsmodelljeiben és hasonlóan érdekes, hogy a közel 60 éve bemutatott
autót már kanyarfényszóróval szerelték. Igaz, ez jóval kevésbé volt
intelligens, mint a mai darabok, hiszen a belső fényszórók a kormánnyal
mechanikus összeköttetésben fordultak el. Nem meglepő, hogy a Lotus Retro Mobil
legszebb francia autó versenyszámát egy '75-ös DS nyerte.
Amíg a franciáknál a Citroën, addig a németeknél a BMW
tarolt. Igaz, az 1966-os 3200 CS díjából az olaszoknak is járna egy szelet,
hiszen a kupé karosszériájáért a torinói Bertone stúdió felelt. Nem csak szép,
de gyors is volt a BMW olaszos kupéja: a 3,2 literes V8-as 160 lóereje bőséges
tartalékkal szolgált minden helyzetben, kár, hogy mindösszesen 603 darab -
köztük egyetlen roadster - készült belőle.
Földön, vízen...
A Lotus Retro Mobil Concours d'Elegance versenyén
kiállított, illetve díjat kapott számos izgalmas modell közül kettőt
mindenképpen érdemes kiemelni. Az egyik az az 1940-ben gyártott Opel Kapitän
Herbmüller, amiből összesen két darab létezik a világon! A hazai példányt
Ukrajnából szerezte meg tulajdonosa, a Herbmüller műhelyben készült darab pedig
főleg elegánsabb karosszériájában különbözik a gyári, 2+2 üléses Kapitän
Cabriolettől. A másik, kiemelkedően izgalmas darab az 1964-ben készült Amphicar
770, ami a kevés szegről-végről sikeres kétéltű autók egyike. A hatvanas évek
legszebb autójának járó díjat elnyerő Amphicart németek tervezték, akiknek az
amerikai piac meghódítása volt az első számú céljuk. A századföldön 70 mérföld
per órás (112 km/órás), vízen 7 csomós (13 km/órás) végsebességre képes "hajóautóból"
végül pedig közel négyezer példányt sikerült eladni, ami bár nem hangzik
soknak, arra untig elég, hogy máig ez legyen a legsikeresebb - nem katonai célú
- kétéltű autó.
Jövő év tavaszán ismét találkoznak a régi autók szerelmesei,
legyenek tulajdonosok, vagy csupán rajongók. Érdemes lesz akkor is ellátogatni
Hévízre, mert minden alkalommal érkeznek,a korábbi években még nem látott
autócsodák.
Forrás: vjm.hu
0 Megjegyzések