Az óvodában tanúsított figyelem képes előrejelezni a felnőttkori munkahelyi magatartást

Az óvodai figyelem pontosan előrejelzi az iskolás gyermekek „munka-orientált” készségeinek a fejlődését – állítja egy kanadai tanulmány, amelyet Dr. Linda Pagani, a Montreáli Egyetem professzora és kutatója publikált.

Kanadai általános iskolai tanárok előbb nyomon követték több mint ezer óvodás kisgyermek odafigyelési képességeit. Ezt követően az 1-6. osztályos osztályfőnökök értékelték azt, hogy a gyermekek mennyire jól dolgoztak önállóan és az osztálytársaikkal közösen, az önkontroll és az önbizalom szintjüket, valamint az iránymutatások követésének és a szabályok betartásának a képességét.

„A gyermekek számára az osztályterem jelenti a munkahelyet és ez az oka annak, hogy ebben a kontextusban a produktív, feladat-orientált viselkedés később a munkaerőpiacon is megjelenik. Azok a gyermekek, akik nagyobb valószínűséggel képesek az autonóm munkára és a munka során a harmonikus együttműködésre az osztálytársaikkal, jó önkontroll és önbizalom mellett és akik követik az iránymutatásokat és betartják a szabályokat, jóval nagyobb valószínűséggel követik majd ezt a produktív magatartási mintát a felnőttkorban is a munkahelyeken. A gyermekpszichológiában ezt mi a „munka-orientált készségek gyermekkortól felnőttkorig tartó fejlődési evolúciójának” nevezzük.” – magyarázza a professzor asszony.

Az összes, Montreál legszegényebb szomszédságában óvodába járó gyermek és pedagógusaik egy gondosan megkonstruált megfigyelési skálát használtak a pontozásához az odafigyelési készségek terén. Az idő múlásával a kutatók a gyermekek három csoportjának az evolúcióját azonosították:

Azokét, akik nagy mértékben részt vettek az osztály munkájában,

Azokét, akik közepes mértékben vettek csak részt ebben, továbbá

Azokét, akik alig vettek részt az osztály munkájában.

Az összes elkészült elemzést felülvizsgálták azzal a céllal, hogy figyelembe vegyék az óvodában megfigyelt odafigyelés és az iskolai osztálytermekben folyó munkába való bevonódás közötti kapcsolat összes eltérő magyarázatát.

„A tanárok naponta nagyon sok órát töltenek az iskolával kapcsolatos tevékenységgel és éppen ezért megbízhatóan tudnak jelentéseket készíteni a gyermekekről. A kutatók azt állapították meg, hogy a fiúk, az agresszív gyermekek és az óvodákban alacsony kognitív képességet mutató gyermekek jóval nagyobb valószínűséggel tartoznak majd az alacsony pályaívet befutó felnőttek közé.” – jelentette ki Dr. Pagani.

„Vannak olyan fontos élet-kockázatok, amelyek a gyermekkori figyelemhiányos zavarral társulnak és amelyek később érinteni fogják a középiskolai lemorzsolódásokat, a munkanélküliséget és a problémás „anyagokkal” (pl. alkohol, kábítószer) való visszaélést.” – állítja a professzor asszony.

Dr. Pagani szerint: „Eredményeink sürgetik a figyelemzavarral járó problémák korai azonosítását és kezelését, mivel a korai gyógyítás a beavatkozások legkevésbé költséges formáját jelenti. A figyelemmel kapcsolatos készségeknek már az óvodában egyetemes módszerek szerint történő támogatása a tanulás felé vezető stabil és produktív ösvénnyé változhat.”

A kutatók azt is megjegyezték, a következő lépésük az lesz, hogy további kutatásokat végeznek majd azzal kapcsolatosan, hogy az iskolai osztályos környezet mennyire specifikusan befolyásolja a gyermekek figyelemmel összefüggő életpályáját.

Forrás: diagnozis.hu