Rendkívül bevállalós, fülledten erotikus szexuális
fantáziagyűjtemény a Q - Érzékek birodalma című francia film. Ám
rendezője, aki a viccek Mórickájánál tanulta a filmezést, túl sokat
vállal: a szoftpornót lélektani drámával hígítaná fel.
Annak a vitának, hogy férfi alkotó tud-e hitelesen női szemszögből
történetet mesélni, legkésőbb Németh László mesterműve, az - egy nő
szemszögéből egyes szám első személyben elmesélt - Iszony óta nincs semmi értelme. A Q - Érzékek birodalma
sem azért olyan nevetségesen és elkeserítően hiteltelen, mert egy férfi
írta és rendezte. Hanem azért, mert olyasvalaki írta és rendezte, aki a
filmes nőábrázolásban egyáltalán nem kíván túllépni egy patriarchális
társadalom legostobább közhelyein, és aki összekeveri a lélektani
drámával a legegyszerűbb szexuális fantáziák szépelgő megjelenítését.
Q - Érzékek birodalma | Déborah Révy |
Vagy egyszerűbben fogalmazva: aki szerint a nők pont
olyanok, amilyennek a kis Móricka elképzeli őket. Aki szerint a nők egy
nagy, közös zuhanyzóban saját meztelenségükről tudomást sem véve
kacarászva csacsognak egymással pasijaik fura szexuális szokásairól,
orgazmusokról, szeméremdomb-tetoválásokról és persze arról, hogy "minden
férfi szemét". Aki szerint egy patologikusan szégyenlős szűzlány
minimális ellenkezéssel hagyja, hogy egy másik, számára vadidegen nő egy
nyilvános vécében kielégítse, ettől hatalmasat élvez, sőt, egy csapásra
elmúlik a gátlásossága is. Aki szerint egy házibuliban a nők pár pohár
sör után arról kezdenek beszélgetni, hogy mégiscsak ki kéne próbálni
egymással is, és ketten át is vonulnak a szomszéd szobába hangosan
sikítva elélvezni.
Ugyanakkor az, hogy a film nevetséges, korántsem akkora probléma,
mint hogy őrülten hímsoviniszta, és hogy megfeszített izomzattal erősíti
a rendkívül káros nőellenes, a nők elnyomását, adott esetben
megerőszakolását támogató sztereotípiákat. Például, hogy a nők valójában
kurvák akarnak lenni, azzal az egy engedménnyel, hogy ők választhassák
meg, kivel fekszenek le a fizetővendégek közül - de ha ez teljesült, és
fizetnek nekik a szexért, az "maga a mennyország". De Laurent Bouhnik
rendező ugyancsak serénykedik a női test tárgyiasításában is:
visszatérő, egyébként is túlesztétizált képsoraiban a nőket szó szerint
beszélő puncikként ábrázolja - a kamera nem emelkedik felül a kerek
fenekeken, a különféle mintázatúra fazonírozott szeméremdombokon és
alkalomadtán a szeméremajkakon.
Q - Érzékek birodalma |
Bouhnik mindezt egy erősen zavarodott, fiatal nő
szexuális önfelfedező kálváriájával próbálja legitimálni - s a trükk jó,
hiszen szegény lány cselekedeteire (ezerféle pornófantáziára a
vadidegennek való felkínálkozástól a fenekelésen át a nedves bugyi
elajándékozásáig) nem lehet rásütni a hiteltelenség vagy pornográf
öncélúság vádját, hiszen a nehéz időszak, amin keresztülmegy, mindent
megindokol. Persze alibiről van szó, amit nem érdemes komolyabban venni,
mint egy átlagos szoftpornó átlagos kerettörténetét: Bouhnikot
egyáltalán nem érdeklik a zavarodottság okai, nem foglalkozik
eredetükkel, szimptómáival, csak a film legelején és legvégén fecsérel
rá két-két mondatot. (Meghalt az apja, azért ilyen nehéz neki -
rendkívül összetett válasz ez egy film alapkérdésére, meg kell hagyni.)
Ráadásul még ezt a lelki bajt sem tudja vagy akarja legalább egy
minimális érzékenységgel bemutatni. Ha ugyanis a főszereplő a saját
problémái előli menekülésként választja a promiszkuitást, akkor nem
élvezetből szexel, hanem mert attól várja - hiába - a feloldozást. Erről
azonban egy szó sem esik a filmben: a lány szexi különc, nem pedig
saját démonaival viaskodó szerencsétlen.
Bouhnik látszólag amúgy is képtelen a problémák artikulálására: a
néhány fiatal pár szexuális életét bemutató filmben megjelenik egy
férjétől testileg elhidegült, a szexet vele csak elméletben kívánó,
gyakorlatban arra képtelen nő története, amely pontosan annyira
kidolgozatlan és árnyalatlan marad, mintha valóban szoftpornót néznénk.
Úgy tűnik, tényleg erről van szó: a történetbe semmilyen szinten nem
illeszkedő, szexmentes cselekményszál (egy alkalmazottainak nem fizető
munkáltató) és a pszeudo-lélektani körítés csak humbug a puncimutogatás
mellé.
Q - Érzékek birodalma | Déborah Révy |
Ebben egyébként jó a film: valóban érzéki, egy forróságig
telelehelt levegőjű hálókamráéhoz hasonló világot teremt az útkereső
fiatalok szárny- (vagy inkább nemiszerv-)próbálgatásainak bemutatásával,
a fülledt erotikával, a szép testekkel, kamaszfiú-agy rejtekéből
előcsalt szituációkkal, változatosan romantikamentes helyszíneivel.
Filmfesztiválok helyett a háromikszes csatornák koraéjjeli műsorsávjában
vetítve, megtisztítva a lilaködös részektől, az amúgy is szánalmasan
kidolgozatlan lélektani többlettartalomtól és jó esetben a hímsoviniszta
máztól, egészen kiváló pornófilm lehetne.
- - - - - - - - - - - - - - -
A Q - Érzékek birodalma című filmet a Francia Filmtavaszon láttuk - adta hírül az origo.
0 Megjegyzések