Minden korábbinál nagyobb, önpusztító árverseny kezdődött a belföldi turisztikai piacon, amely a szakemberek szerint újabb csődhullámot indíthat el.
Keserves évük lesz a vidéki szállásadóknak, köztük a négycsillagos hoteleknek. A drasztikus forgalomcsökkenés megállítására a szállodák 30-40, sőt, nemritkán 50 százalékkal olcsóbban kínálják a szolgáltatásaikat, csak valaki, úgymond, vegye meg őklet. Kuponakció, plusz vendégéjszakák, ingyenebéd – ilyen és ehhez hasonló marketingeszközöket is bevetnek a válság ellensúlyozására a hazai turizmusban – nyialtkozta egy szaklapban az egyik neves gárdonyi hotel igazgatója.
Mindenki rekordévről beszél a turisztikában, csak arról tesznek említést nagyon kevesen – bár a szállodaszövetség több elemzésében is felhívta rá a figyelmet – , hogy az eredményeket fenntarthatatlan módon valósította érte el az iparág – mondta Balogh Károly, a Magyar Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetség elnöke a Napközben csütörtöki adásában.
A műsorban elhangzott, hogy a kuponos akciókkal becsábított turistákból nem lesz visszatérő vendég, miközben ezek az vevők alacsonyabb áron vásárolják meg a szolgáltatást, amennyit az valóban ér. A kuponos akciókkal önmagukban még nem lenne baj, akkor ha csak kiegészítő módszerként szolgálnának. A baj az, hogy a holtszezonban a szállodák azért állnak rá a kuponos értékesítésre, mert egyszerűen nincs másként érkező vendégük. Ez a helyzet azt eredményezte, hogy minden korábbinál nagyobb, önpusztító árverseny kezdődött a belföldi turisztikai piacon, amely a szakemberek szerint újabb csődhullámot indíthat el.
Balogh Károly szerint a hatalmas kedvezménnyel nyújtott szolgáltatások ellehetetlenítik a turisztikai szolgáltatókat – szállásadókat, éttermeket –, amelyek nem egyszer hitelből fejlesztettek, ráadásul devizakölcsönből. Ezek évek óta a túlélésért küzdenek – tette hozzá. Balogh Károly egyúttal hangsúlyozta, hogy ha egy szálloda kénytelen elbocsátani, megszorítani, agyonterhelni a dolgozóit, akkor romlani fog a szolgáltatásának színvonala. Ez történik Magyarországon, aminek következménye, hogy a hazai szállodaipar az európai színtéren versenyképtelen.
Az akciókról ugyan elmondható, hogy legalább a kispénzű magyar vendég is megengedheti magának , hogy magasabb kategóriájú szállodai szolgáltatások vegyen igénybe, ám a szakemberek szerint ez csak időleges jelenség. Balogh Károly azt mondta, a nagyon kis pénzű turistáról tudják a hotelek, hogy milyen az anyagi helyzete, és a neki nyújtott szolgáltatás nem biztos, hogy ugyanaz lesz, mint egy másik, többet fizető vendég számára.
Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára a Kossuth Rádió műsorában elmondta, a szállodák tekintetében túlkínálat alakult ki az országban, „sok az eszkimó, kevés a fóka”. A hazai helyzetet nehezíti, hogy a nemzetközi pénzügyi és gazdasági válság 2008-as kirobbanása itthon különösen rossz hatással volt az ágazatra, az EU más országaiban hamarabb megindult a kilábalás.
A szakemberek szerint a kuponos akciók csak elodázzák a magyar turizmusszervezés igazi reformját. Balogh Károly, a turisztikai desztináció menedzsment szövetség elnöke szerint az ágazat jelenleg még mindig ott tart, mint 1989-ben, tehát röviden azt lehet mondani, hogy nem történt meg a turisztikai rendszerváltás. Kovács István szerint a kiút alapvetően a belföldi vendégek számának növelése, amiben segíthet a SZÉP-kártya további terjedése. A belföldiek mellett a külföldi vendégek számát is gyarapítani kell, illetve új piacokat kell meghódítani, közülük külünösen az orosz és az ukrán lehet érdekes.
0 Megjegyzések