A kormány egy házi feladatot megoldott,
amikor bőven az Európai Unió által megkövetelt szint alá vitte a
költségvetési hiányt. Ám ez csak egy feltétel a sokból, amelyet
teljesíteni kell ahhoz, hogy az ország kikerüljön a deficiteljárás alól.
Minden várakozásnál jobb hírrel szolgált a statisztikai hivatal: a költségvetési hiány mindössze a GDP 2 százaléka volt tavaly
(kicsit más módszertan szerint 2,1). A kormány maga sem számított ilyen
kicsi lyukra a büdzsében, hiszen úgy indult neki 2012-nek, hogy ennél
jó 150 milliárd forinttal nagyobb - a GDP 2,5 százaléka - lesz a
deficit. Év közben pedig rá is emelt 50-60 milliárdot, így gondolatban
2,7 százaléknál jártunk.
A tavalyi adat tehát kellemes meglepetés, de nemcsak ezért érdemel
kitüntetett figyelmet. Hanem azért is, mert a rendszerváltás utáni
időszakban ennél szebb számot soha nem produkáltak a mindenkori
kormányok - egy esetet leszámítva, a 2011-est, amikor azonban úgy
sikerült 4 százalék feletti többletbe lökni az államháztartást, hogy
rátették a kezüket a GDP csaknem 10 százalékának megfelelő
magán-nyugdíjpénztári vagyonra.
Hat csomag kellett
Több oka van annak, hogy miért büszkélkedhet a várakozásoknál is
alacsonyabb deficittel az Orbán-kormány. A kabinet hat kiigazító
csomagot is beépített tavalyi gazdálkodási tervébe. A hiány tartását
szolgálta az első Széll Kálmán-terv, majd a tavalyi költségvetést még a
hatálybalépése előtt, 2011 decemberében módosító kisebb
intézkedéscsomag, aztán a később, év közben, az elcsúszás veszélyének
észlelésekor meglépett minisztériumi zárolások, a telefonadó nyári
bevezetése, illetve az a döntés, amely előrébb hozta a dohányt terhelő
jövedéki adó emelését.
A klasszikus kiigazító lépések mellett legalább ennyit jelentett a
gazdaság számára amúgy rossznak számító hír: a beruházások folyamatos
csökkenése. A kormány eredetileg 1200 milliárd forintnyi beruházási
kiadással kalkulált, de az állami fejlesztések összege a 900 milliárdot
sem érte el. Európai uniós forrásból is a reméltnél kevesebb áramlott
be, így önerőre sem kellett annyit költeniük a kormánynak és az
önkormányzatoknak - de a tisztán állami forrásból finanszírozott
projektek is lelassultak, vagy el sem indultak.
Ezen felül az önkormányzatok is kivették a részüket a hiány
lefaragásából: 200 milliárd forinttal több bevételre tettek szert, mint
amennyit elköltöttek. Nem szokványos, hogy többlet szerepeljen a
helyhatóságok neve mellett, igaz, ehhez hozzájárult, hogy a kormány az
önkormányzati adósságok egy részét átvállalta, ami technikailag a
központi kormányzattól kapott készpénz formájában jelentkezett. Év
közben a kórházak is állami kézbe kerültek, az év végén pedig már az
önkormányzatok nagy része az iskolaállamosítás lázában égett, így az év
utolsó hónapjaiban aligha költött az iskolák működtetésére, noha az
ezért járó állami támogatást az év végéig még megkapta. Az így előálló
önkormányzati megtakarítás némi csúszással, de jelentkezni fog a
központi költségvetés kiadásai között, a tavalyi büdzsét azonban már nem
tudja elrontani.
Tartani is kell
A 2012-es, váratlanul jó eredmény nem garancia arra, hogy a kormány
egy másik, számára legalább ennyire fontos ügyben is sikert érjen el. Az
ország kilenc éve áll az Európai Unió túlzottdeficit-eljárása alatt, és
ez a helyzet bizonyos uniós fejlesztési források megvonásával fenyeget.
Ennek megszüntetéséhez több feltételnek is meg kell felelni, ezek közül
csak az egyik, hogy egy már lezárt költségvetési év egyenlege ne
mutasson 3 százaléknál nagyobb mínuszt.
Az uniós pénzügy- és gazdasági miniszterek június elején döntenek
arról, véget vessenek-e a deficiteljárásnak. Azt is nézik majd, hogy az
idén mekkora hiány valószínű, illetve, hogy a már elfogadott törvények,
beígért lépések alapján 2014-ben mekkora rajzolódik ki. Mindkét évben 3
százalék alatt kell tartani a hiányt, és - dacára a tavalyi jó
teljesítménynek - az előjelek nem túl jók. Az Európai Bizottság az
idénre és jövőre 3,4-3,4 százalékos deficitet vetített előre februári
előrejelzésében (bár ebben a kérdésben a Nemzetközi Valutaalapot nem
kérdezik meg, a pénteken közzétett IMF-országjelentésben is hasonló
számok - 3,2 és 3,4 százalék - szerepeltek). A kormány április közepén, a
konvergenciaprogramban újabb intézkedéseket jelenthet be, ha biztosra
akar menni, amelyek alapján Brüsszel is újraszámolhatja az adatokat.
A deficiteljárás megszüntetésének van egy
további feltétele: Magyarországnak az úgynevezett strukturális
költségvetési egyenlegét is javítania kell a GDP fél százalékának
megfelelő összegben. (A strukturális egyenleg kiszűri, hogy ha éppen jól
megy a gazdaság szekere, akkor sokkal könnyebb kisebb hiányt elérni,
mint akkor, ha a gazdaság szenved vagy recesszióban vergődik - ahogyan
az tavaly történt, és ami idén sincs kizárva.) Innen nézve a kormány
megnehezítette a saját dolgát azzal, hogy tavaly a recesszió ellenére
kicsi költségvetési hiányt produkált, hiszen az idén, stagnálás közeli
helyzetben nehéz lesz tovább javítania a strukturális egyenleget. Nem
beszélve a következő évről, amikor már másfél százalék körül forognak a
növekedési előrejelzések.
A deficit után az adósság az ellenség
Ha ez sem lenne elég, a kormánynak az adóssággal is meg kell
birkóznia ahhoz, hogy az ország kiszabaduljon az eljárás alól. Általános
szabály, hogy GDP-arányosan legfeljebb 60 százalékos lehet az
államadósság, de a 27 uniós tagállamból ma 13 nem tud megfelelni ennek,
köztük Magyarország sem. A válság miatt ugyan lazítottak a szabályokon,
így a túlságosan eladósodott országoknak 20 év alatt kell leszorítaniuk a
számaikat, azok pedig, amelyek már eljárás alatt állnak, három év
haladékot kaptak.
Magyarország a könnyítés nélkül bajban lenne, hiszen 2012-ben 79
százalék alá kellett volna vinni az adósságszintet, miközben a friss
adatok szerint tavaly év végén 79,2 százaléknál jártunk.
A türelmi időszakban Magyarországnak azt kell bizonyítania, hogy a
következő két évben le tudja szorítani az adósságot a szükséges
mértékben. Eszerint 2014 végére 77,8 százaléknál vagy az alatt kellene
járnia, ami nem tűnik lehetetlennek, de korántsem vehető biztosra. Az
ezzel kapcsolatos kételyeket Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az
[origo] kérdésére igyekezett eloszlatni, de nem cáfolta, hogy
alkalomadtán változtatásra lehet szükség. "Eltúlzott az a vélemény, hogy
felül kell vizsgálni az adósságpályát" - mondta.
Az államadósság alakulása
Az államadósság alakulása 2010-2012-ben (forrás: MNB)
Önmagában nem perdöntő, de semmiképpen sem jó ómen, hogy márciusban
80 százalék fölött is járt az adósság a kormány online mérője szerint,
ráadásul tavaly év végére növekedett a ráta. Varga szerint arról van
szó, hogy a törlesztéshez az év elején arányaiban több hitelt kellett
felvenni, ezért nőtt az adósság. Az IMF múlt héten kiadott előrejelzése
viszont azt valószínűsíti, hogy ez nem csak egyszeri növekmény volt,
szerintük ugyanis az idén 80 százalék lesz az adósságráta, jövőre még
magasabb. Ha az Európai Bizottság inkább ezt hiszi el, Magyarország
máris szorítóba kerül.
Megszorításra lehet szükség
Több tényező is van, amely kockázatot jelent. Ilyen a forintárfolyam,
mivel az államadósság mintegy 42 százaléka devizában van. Az
adósságráta kiszámításánál a gyengébb forint rosszabb mutatót ad,
márpedig az euró jelenleg is 300 forint fölött jár. Igaz, ez fordítva is
működhet: a tartós forinterősödés segíthet levinni a mutatót.
A bizonytalanságot fokozza, hogy az sem biztos, hogy a GDP a kormány
vágya szerint fog növekedni: 0,9 százalékot remélnek hivatalosan, de a
piac inkább a stagnálást jelző becsléseknek hisz. Ha kisebb a növekedés,
kisebb számmal kell osztani az adósságállományt, így magasabb rátát
kapunk. A Portfolio számítása szerint
0,1 százalékos növekedésnél 330 milliárd forintos megszorítás kellene
az adósságráta stabilan tartásához. A kihívások közé tartozik, hogy
várhatóan jóval kisebb lesz az infláció a korábban vártnál. Bár a
vásárlók örülhetnek, hogy lassabban emelkednek az árak, az adósság
elleni harcot segítené az elértéktelenítő hatás.
Magyarországnak az áprilisban beadandó konvergenciaprogrammal kell
meggyőznie az uniót. Ha Brüsszelben hitelesnek tartják a kritikus szint
alá csökkenő adósságpályát, akkor kikerülhetünk az eljárás alól. A végső
szót az Európai Tanács mondja ki nyáron, a tagállamok fognak szavazni
rólunk. Ha Magyarország marad az eljárás alatt, egy sokkal súlyosabb
kérdésről döntenek majd az uniós tagországok: arról, hogy
felfüggesszék-e a magyar támogatások egy részét.
0 Megjegyzések