Ezúttal már MNB-elnökként mutatott be egy új csomagot, de az nem megszorít, hanem felpörgetne. Bár a jegybanknak inkább az inflációra kell koncentrálnia, mint a gazdasági növekedésre, szerinte előbbivel már minden rendben, jöhet az utóbbi. A 0 százalékos hitel és a devizatartalék csökkentése nem meglepő intézkedés, legfeljebb az szokatlan, hogy piackonform, és nem unortodox eszközöket választott – legalábbis egyelőre.
Matolcsy György csütörtökön, pontosan egy hónappal jegybankelnöki
kinevezése után állt ki először a nyilvánosság elé. Beiktatásakor már
jelezte: csak nagyon fontos, stratégiai jelentőségű ügyekben fog
jegybankelnökként beszélni, és így is lett.
Első témaválasztásában nem folyt bele hosszas
monetáris politikai fejtegetésekbe, inkább a kaptafánál maradva
lényegében ott folytatta a mondandóját, ahol nemzetgazdasági
miniszterként abbahagyta, csak kicsit józanabb hangvételben. Nem beszélt
újabb tündérmesékről, inkább elmondta, hogy a magyar gazdaság nem nő,
borzasztóan kevés a hitel, a kis- és középvállalati szektor nem csak
beruházásokra és munkahelyteremtésre, hanem sokszor
forgóeszközhiteleinek megújítására is képtelen.
Fotó: Barakonyi Szabolcs
A közgazdászok többsége szerint mindez főként az elmúlt három év rossz gazdaságpolitikájának,
a totális bizalomhiánynak az eredménye. Matolcsy és a kormány szerint
viszont – több más mellett – az az egyik nagy baj, hogy az előző években
sarokba szorított bankok nem akarják hitelezni a kisebb magyar cégeket,
pedig ha lenne olcsó hitel, akkor sokan felvennék ezeket, és végre
beindulhatna a gazdaság növekedése. Ennek a jegyében hirdette meg a
három elemből álló programját, amit jól fogadtak. (A bizonytalanság
amúgy nem múlt el tejesen: a jegybank jelezte, hogy a programok
eredményeit folyamatosan felülvizsgálják, és szükség esetén akár újabb
lépések is jöhetnek. Így a fellélegzés egyelőre inkább csak átmenetinek
tűnik.)
Miért örült a piac?
Valójában annak lehetett örülni, ami kimaradt
a bejelentett intézkedéscsomagból. A korábbiak miatt ugyanis Matolcsy
MNB-elnöki kinevezésével számítani lehetett arra, hogy saját, sokak
szerint téves diagnózisából kiindulva olyan sokkszerű intézkedéscsomagot
dolgoztat ki a jegybanki stábbal, ami – a jegybank elsődleges céljától,
az inflációcsökkentéstől elkanyarodva – a gazdasági növekedés
beindítását, a hitelezés felpörgetését fogja segíteni.
Utóbbi célok nem ördögtől valók, sőt, az
inflációs cél elérésével a jegybank ezekre a szempontokra is jobban
figyelhet. A gond csak az, hogy néhány meggondolatlan lépés elég a
forintgyengülés beindulásához és az állampapírhozamok jelentősebb
megugrásához. Ezzel együtt a jegybank hitelessége is odaveszhet,
mindezeknek együtt pedig már nagyon súlyos következményei lennének. És
az elmúlt hetekben tartósan 300 forint fölötti euróár és a jegybankból
kiszivárgó hírek azonban jelezték, hogy nagyon sokan a legrosszabb
forgatókönyv megvalósulásától tartanak .
„Gyuri beláthatta”
Három lépés lett volna igazán veszélyes: a
devizatartalékok felelőtlen leépítése (a lakossági devizahitelek
forintosítása), egy jegybanki kötvényvásárlási program elindítása,
illetve a bankok által elérhető jegybanki kötvények mennyiségének
adminisztratív korlátozása. Most nem ecsetelgetnénk ezek jelentését vagy
jelentőségét, a lényeg az, hogy ezekből a lépésekből - legalábbis
egyelőre - semmi nem lett.
Fotó: Barakonyi Szabolcs
Egy monetáris politikai ügyekben járatos, az
eseményeket névtelenül kommentáló forrásunk úgy fogalmazott, „a Gyuri
beláthatta, hogy nagyon alacsony személyes hitelessége miatt a piac nem
tolerálna nagyobb, hatásosabb lépéseket”.
Végre eldől: kinek kell az olcsó hitel?
Matolcsy bejelentései három területre
fókuszálnak. Kettő intézkedés közvetlenül a kis- és közepes méretű cégek
hitelfelvételi lehetőségeit javíthatják, a harmadik lépés pedig
csökkentené az ország rövid lejáratú devizakitettségét, ami javítaná a
pénzügyi stabilitását.
Az első elem, hogy az MNB várhatóan június
elsejétől 0 százalékos kamattal 250 milliárd forint forrást nyújt a
kereskedelmi bankoknak, akik ezt legfeljebb 2-2,5 százalékos marzzsal
adhatnák tovább a vállalkozásoknak. A nagyon olcsó hitelek futamideje
3-12 hónap között lehet, az igényléseket júniustól augusztus végéig
várják. Az elképzelés gazdaságélénkítő hatása kapcsán azonban több
kérdés is felmerül. Egyrészt a 250 milliárd forint viszonylag kevés, a
kkv-k teljes 3454 milliárd forintos hitelállományának alig több, mint 7
százaléka. Ekkora összeggel aligha lehet átütő növekedési többletet
generálni.
Ha a cégek a rendelkezésre álló három
hónapban a teljes keretet lehívják, akkor a pénzből az MNB számításai
szerint 0,7 százalékos többletnövekedés lehet. Szerintük ugyanis minden 1
százalékos hitelbővülés 0,1 százalékkal növeli a GDP-t. Azonban ezt az
ökölszabályt elfogadva is kérdéses a növekedési hatás. Valószínű
ugyanis, hogy a 250 milliárd forint nem a növekedést jobban erősítő új
hitelként fog megjelenni a gazdasági vérkeringésben, hanem a most is
hitelképes, jó cégek piaci alapú, drágább hiteleik refinanszírozására
fogják elszívni a keret jó részét.
Mindez a szóban forgó hét százalékos
hitelbővülést alaposan megkurtíthatja, többletnövekedés ebben az esetben
csak a most is hitelhez jutó cégek megspórolt hitelkiadásainak
elköltéséből lehet, ezt számszerűsíteni azonban most lehetetlen.
Vállalati hitelállomány 2012 végén, (milliárd forint) | Deviza | Forint | Összesen |
1. Mikro-és kisvállalkozások | 866,5 | 976,1 | 1842,6 |
2.Középvállalkozások | 997,6 | 614,0 | 1611,6 |
(1+2) kkv | 1864,1 | 1590,1 | 3454,2 |
kkv deviza megoszlás (%) | 53,97 | 46,03 | |
3. Nagyvállalatok | 1990,9 | 702,1 | 2692,9 |
Nagyváll. deviza megoszlás (%) | 73,9 | 26,1 |
Szintén kérdéses, hogy a kereskedelmi
bankoknak megéri-e a szóban forgó 2 százalékos rögzített felárra
finanszírozni az átlagosnál kockázatosabb kisvállalatokat.
A cégeknek biztos jó lesz
Jegybanki adatok szerint jelenleg a
kkv-szektor hiteleinek az átlagkamata jóval az irányadó jegybanki
alapkamat fölött, jellemzően 7-12 százalék között van, így a 2
százalékos hitel nagyon csábító, 5-10 százalékkal olcsóbb hitelt jelent.
Talán nem is szorul különösebb magyarázatra, hogy mindenkinek – akinek a
bankja felkínálja majd a lehetőséget – érdemes lesz élnie vele.
Mivel a bankszektorral csak a jövő héten
kezdődnek hivatalosan is a tárgyalások, így sok részlet még nem
tisztázott. A jegybank jelezte, hogy az olcsó hitelt szeretné célzottá
tenni, ami az egyik legfontosabb a tisztázandó kérdések közül. Ez
ugyanis akár azt is jelentheti, hogy a bankokat jelenleg hitelképtelen
vagy csak drágán pénzhez jutó vállalkozások hitelezésére veszik rá.
Ebben az esetben a hitelkockázatok biztosítására valamilyen
garanciaszervezet is beléphet a képbe, így viszont elképzelhető, hogy a 2
százalékosnak ígért rögzített hitelkamat akár 2,5-3 százaléka emelkedik
majd – ami persze még mindig nagyon vonzó lenne.
Matolcsy nagy kísérlete
Ennek a pillérnek van egy önmagán túlmutató
aspektusa is: eszerint, ha Matolcsynak és a kormánynak igaza van, tehát a
szektor tényleg csak a nagyon drága hitelek miatt nem vett fel kölcsönt
az elmúlt években, pedig nagyon ki van éhezve a hitelre, akkor ez a
pénz új forrásként, eddig nem hitelezett cégek számlájára fog menni, így
a várt hitelbővülés és a becsült gazdasági növekedés akár meg is
valósulhatna.
Fotó: Barakonyi Szabolcs
Ezzel szemben áll a másik oldal véleménye,
amit a CIB Bank pénteki hírlevelében így foglal össze: „megítélésünk
szerint a kkv-szektorban a vállalatok csak igen kis hányadát teszik ki
azok a cégek, amelyek eddig is szerettek volna hitelt felvenni, de az ár
miatt nem tudtak; a csökkenő beruházási kedv mögött sokkal inkább a
recesszió, a bizonytalan kilátások és az instabil gazdálkodási környezet
áll”, és esetleg a már meglévő hitelállomány leépítése is akadály
lehet. Ebben az esetben a várt növekedési többlet borítékolhatóan
elmarad majd, a pénzt pedig az eddig is hitelképes cégek hitelkiváltása
szívja majd fel.
Devizahitelből forinthitel – jó ötlet-e?
A jegybanki csomag második eleme egy szintén
250 milliárd forintos, az előzőhöz hasonló kondíciókkal meghirdetett
hitellehetőség a céges devizahitelek forintosításához. Mivel azonban a
devizahitelek átváltása nem a lakossági hiteleknél alkalmazott rögzített
árfolyamon, hanem piaci áron történne, a nagy kérdés itt az, hogy a
mostani, viszonylag gyenge forint mellett hány vállalkozás akarja
realizálni az átváltásból adódó árfolyamveszteséget.
Aki bevállalja, az utána tényleg nagyon olcsó
és árfolyammozgásoktól mentes forinthitelhez jutna, de elképzelhető,
hogy sokaknak a váltás nem jelentene nagy nyereséget, hiszen ezzel
lényegében bebetonoznák az árfolyamveszteségüket, amit az alacsony
forintkamat éppen csak kompenzálna. Matolcsy utalt is arra, hogy minden
cég maga kell eldöntse, hogy neki mi a jobb megoldás.
A jegybank a célzottságot itt is
hangsúlyozta, ami arra utalhat, hogy a körülbelül 8000 devizahiteles kkv
nem egyenlő esélyekkel pályázik majd a forintosítására. Elképzelhető,
hogy a jegybank elsősorban a svájci frankos hiteleseknek akar kedvezni,
ugyanis ők azok, akiknél jó eséllyel semmilyen természetes fedezet
(vagyis frankos bevétel) nincs a hitel mögött. Míg a többséget jelentő,
euróban eladósodott cégek között több lehet az euróbevételeket is
elkönyvelő vállalkozás, ők pedig az árfolyamok ingadozását sem szenvedik
meg annyira.
A 250 milliárd forint az 1864 milliárd
forintnyi céges devizahitel bő 13 százalékát jelenti, ennyi pénz pedig
szinte elég is ahhoz, hogy minden svájci frankos vállalkozó
megszabaduljon a devizahitelétől, hiszen az MNB adatai szerint a
kiscégek devizahiteleinek 14 százaléka, mintegy 257 milliárd forintnyi
összeg mögött van svájci frank. A céges devizahitelek visszafizetéséhez
szükséges közel 1 milliárd eurót az MNB a devizatartalékából
bocsáthatja rendelkezésre, abban az esetben, ha a bankok vállalják, hogy
abból rövid lejáratú hiteleiket fizetik vissza - ezzel csökkentve az
ország külső eladósodottságát.
A devizatartalékot is megpiszkálják
A jegybanki program harmadik pillérének a
célja, hogy az ország rövid távú, egy éven belül lejáró
devizakitettségét - a 250 milliárdnyi céges devizahitel visszafizetésén
túl - további 900 milliárd forinttal (3 milliárd euróval) csökkentse. Ez
elméletileg akkor valósulhat meg, ha az állam, vagy a bankszektor
külföld felé fennálló, rövid lejáratú devizatartozása csökken.
A megvalósítás egyik útja, ha az MNB ráveszi a
bankokat, hogy az anyabankjaiktól egy évnél rövidebb futamidőre kapott
devizaforrásaikat fizessék vissza.
A harmadik pillér lényege, hogy a program
keretében a jegybank 3 milliárd eurót ajánl fel a bankoknak szintén
saját devizatartalékából, amiből a bankok külső adósságukat kellene
törlesszék. Ezzel ugyan 3 milliárd euróval (nagyjából 8,5 százalékkal)
csökkenne a most 35 milliárdos jegybanki devizatartalék, viszont a külső
adósság nagysága is ezzel arányosan csökkenne.
Mivel a devizatartalék lényege, hogy a
nemzetgazdaság éven belül lejáró külső devizakötelezettségeire fedezetet
nyújtson a pénzügyi stabilitás megőrzése érdekében, ezek egyenlő arányú
csökkentése nem jelentene stabilitási kockázatot, hiszen a tartalék
csak a devizaadóssággal megegyező összeggel mérséklődne.
A külső kitettség csökkentésén túl az egész
dolog lényege, hogy a jegybank veszteségeit mérsékelni lehessen. A
devizatartalékolás ugyanis nagyon költséges. Az idei évre a jegybank 140
milliárd forintnyi veszteséget vár emiatt – hogy pontosan miért, azt ebben a cikkünkben magyaráztuk el.
Ha a külső tartozásokkal megegyező arányban a
devizatartalék is csökken (a két folyamat kéz a kézben jár), akkor az
MNB eredménye több tízmilliárd forinttal javulhatna.
Mire ez a nagy igyekezet?
A jegybanki egyenlegjavulásnak nagyon fontos
gazdaságpolitikai hozadéka is van. A jegybank veszteségét ugyanis a
költségvetésnek kell finanszíroznia, ha pedig kisebb az idei veszteség,
akkor a költségvetés jövő évi hiánya is kisebb lesz. Utóbbit Brüsszel a
GDP 3,4 százalékára várja, ami azt jelentheti, hogy a Bizottság nem
zárja le nyáron az ellenük zajló túlzottdeficit-eljárást.
Ha viszont a jegybank vesztesége a
devizatartalék-csökkentésnek köszönhetően érdemben kisebb lenne, akkor
Brüsszel sem tehetne mást, mint hogy csökkenti a jövő évre vonatkozó – meglehetősen bizonytalan lábakon álló – hiányelőrejelzését.
Ezzel a kormány nagy esélyt kapna a
hiányeljárás lezárására, aminek a választások előtt jelentős bel- és
gazdaságpolitikai következményei lehetnek. Ennek esélyét egyébként
növelheti a tavalyi, vártnál jobb államháztartási adat is (a deficit
csak 2,1 százalék volt), igaz, az idei első két hónap nem alakult túl
jól (hétfőn már negyedéves szintű adatok is lesznek, amik többet
sejtetnek az egész évről).
0 Megjegyzések