A tanár-diák kapcsolatot több oldalról kell megvizsgálnunk,
hogy megértsük, hogyan változott, és mit tehetünk annak érdekében, hogy jobbá
tegyük. Az alábbiakban a probléma dinamikájára szeretném felhívni a figyelmet,
illetve röviden összefoglalom, hogy mit tehetünk a helyzet javítása érdekében.
Háttér
A tanár-diák viszony a látszattal ellentétben nem két-,
hanem háromoldalú. Tanár - diák - szülő háromszögről beszélhetünk, az aktuális
helyzet pedig a szereplőket érintő tényezők összjátékából adódik.
Nagyon nem mindegy, hogy a diákok milyen mintát látnak
otthon, és mit kapnak a szüleiktől. Szeretetben nőnek-e fel, úgy, hogy elegendő
törődést, odafigyelést kapnak? Elsajátítanak-e konfliktuskezelési,
stresszkezelési módokat? Milyen mértékű önkontroll és érzelmi stabilitás
jellemzi őket? Ha elhanyagoló, vagy erőszakos légkörből érkeznek a diákok, a
lelki sérülések igencsak visszavetik őket abban, hogy a társaikkal, vagy a
felnőttekkel szemben adekvátan viselkedjenek. Ez különösen kiélezett lehet
teljesítményhelyzetben. Ha felgyülemlik a feszültség, amelyet nem tudnak
levezetni, akkor az könnyen más vagy önmaguk ellen irányuló agresszióba csaphat
át.
A gyerekek környezete, amelyből érkeznek, gyakran hiányos és
nem adja meg az egészséges személyiségfejlődéshez alapvetően szükséges
tényezőket, ha sok agressziót látnak, akkor huzamosabb idő után közömbössé
válhatnak iránta.
Az elhanyagolás csaknem a felét teszi ki a bántalmazásnak, a
másik felét pedig kb. fele-fele arányban a fizikai és érzelmi erőszak (Prof.
Dr. Bagdy Emőke).
A tanítók esetében említenünk kell az alacsony fizetést, a
sok esetben kevéssé érdeklődő és alulmotivált fiatalokat a tanórán valamint a
magánéleti gondokat, amelyeket nem minden esetben tudnak letenni az iskolába
lépve. A tanárok és diákok közötti szakadékot növeli a felgyorsult világ, a
rengeteg inger, amely lefoglalja a diákok figyelmét. A közösségi oldalak
vonzóbbak, érdekesebbek lehetnek, mint a tanóra anyaga. Az oktatási rendszer
elavult, és egyre távolabb kerül a diákok igényeitől, miközben az igények is
egyre markánsabban jelennek meg, gyakran ezt a diákok a lázadásukkal is jelzik,
úgy érzik, nem számít az akaratuk.
A pedagógusok életében is megjelennek hátráltató tényezők.
Sok a munkával járó lelki teher, felelősség és tennivaló, sokan nem tudtak még
változtatni a korábbi világban hatékony tanítási technikákon annak megfelelően,
ahogy azt a gyorsan változó világ kívánná.
Javaslatok
A pedagógusok és szülők kapcsolattartása, a kölcsönös
bizalom nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a diák érdekeit nézzék, és ő legyen a
középpontban.
Napi szinten alig van valódi kommunikáció a szülők és
gyermekeik között, a napi fél órát sem éri el, holott a TV-nézés napi adagja
több órára rúg. A szülők feladata és felelőssége - amelyet a pedagógus nem
pótolhat, csak kiegészíthet - hogy szeressék a gyermeküket, és odafigyeljenek
rá, valódi törődést, mindemellett pedig érzelmi biztonságot és megfelelő kereteket
nyújtsanak neki. Mutassák meg neki a hétköznapok során a saját viselkedésükkel
is, hogy hogyan lehet adekvátan kezelni a stresszt és a konfliktusokat, és
beszéljenek is ezekről a témákról. Mindannyiunk számára fontos a megfelelő
konfliktuskezelés, problémamegoldó, asszertív hozzáállás, amely során a másik
személyt nem éri bántás, mégis a megoldás felé tudunk indulni.
Otthon és az iskolában is fontos tudni, hogy a dicsért
gyerekek gyorsabban fejlődnek, az elmarasztaltak lemaradnak, ez az
önbeteljesítő jóslat bizonyított hatása.
A pedagógusok legfőbb munkaeszköze a személyiségük, amelyet
folyamatosan érdemes karbantartani, fejleszteni, hiszen nagy szerepet játszik a
tanulók személyiségének formálásában is. A szakmai személyiség fejlesztése
tréning, képzés formájában is lehetséges, amely nem a tárgyi tudásra, hanem a
mentálhigiénére, megküzdési technikák kialakítására irányul.
Az emberekkel foglalkozó pályákon ki vagyunk téve a kiégés
veszélyének. Ez ellen nap, mint nap tennünk kell, mert a kezdeti lelkesedés
után a frusztrált, majd apatikus viszonyulás rombolja a személyiséget, és a
vele kapcsolatba kerülő, növekvő fiatalok lelkét is. A magánéleti harmónia, a
kikapcsolódás, önképzés, a társasági élet, a kulturális, szellemi élmények, a
sport, az utazás, a hobbyk mind segítenek abban, hogy tanári mivoltunkat és az
azzal kapcsolatos nehézségeket letéve, magánemberként is feltöltődjünk,
ugyanígy pedig az iskolába lépve kizárhassuk a magánéleti nehézségeinket, és
tanári hivatásunkra koncentrálva végezhessük a munkánkat.
A hatalmi pozíció ideje lejárt, a demokratikusabb stílus, az
együttműködés, a meggyőzés, motiválás, több irányú kommunikáció, csoportmunka
szerepe hangsúlyosabb lett. Mindezek mellett, ha a helyzet úgy kívánja meg,
akkor továbbra is a leghatározottabb fellépés szükséges. A tekintélynél
fontosabb, hogy a diákok szeressék a tanárukat, hiszen csak attól tudnak
tanulni, akit kedvelnek. Ez gyakran már azzal is elérhető, ha a tanár
mosolyogva, szeretettel fordul a diákok felé. Fontos az elfogadás, empátia,
érdeklődő odafordulás, aktív hallgatás, együttműködés, tűrőképesség.
A motiválás része, hogy nemcsak a tanár céljai kapjanak
helyet a tanítás világában, hanem a diákoknak is legyenek saját céljaik, és
akarják elérni azokat.
Szükséges a szempontváltás, a hagyományos tanítási módoknak
meg kell újulniuk. Régóta tudjuk, hogy az egyirányú közlés a mai diákok számára
nem hatékony.
A szülőknek és a tanároknak is nagy figyelmet kell
szentelniük a gyermekeknek, hiszen lehetnek olyan tünetek, jelek, amelyek figyelmeztetnek
arra, hogy baj van; nem tud megküzdeni az őt ért nehézségekkel egy diák. Az
alvás-, evés-, viselkedési- és koncentrációs zavaroktól kezdve a depresszív
hangulat, a teljesítményromlás, kapcsolati nehézségek, önsértés (pl. vagdosás),
öngyilkossági késztetés, agresszivitás, szorongás, nagyfokú bizalmatlanság,
szeparáció, problémamegoldási nehézségek, beilleszkedési zavarok, önértékelési
problémák észrevétele rendkívül fontos.
Fegyelmezetlen viselkedés
A fegyelmezetlenség oka az is lehet, ha a diák tehetetlennek
érzi magát, illetve a figyelmet szeretné felhívni, mert kevés törődést kap.
Előfordul, hogy elakad a feladatmegoldásban, de nem kér segítséget. Ha ilyenkor
a tanár kérés nélkül is segítséget nyújt, akkor ezzel megszűnik a
fegyelmezetlen viselkedés.
Előfordul, hogy akár az osztályból többeket is érintő
esemény miatt különösen feszültek a diákok, ilyenkor érdemes valamelyest
átstrukturálni az óra programját. A diákok értékelni fogják a rugalmasságot.
Jobban megy a tanulás, ha a diák több pozitív megerősítést
kap, tehát a jegyeken túl is van értékelés, ha érzi, hogy a munkája eredményes,
mert ha ennek az ellenkezőjével szembesül, akkor könnyen lehetséges, hogy
megtagadja a további munkát.
Jobban odafigyelnek és érdeklődőbbek a diákok, ha az órák
élénkek, nem kell várakozniuk arra, hogy a tanár előkészüljön egyik feladatról
a másikra, ha olyan kérdéseket kapnak, amelyek érdekes problémát jelentenek a
számukra.
A tanár jobban tud fegyelmezni, ha többirányú a figyelme, és
még korán észreveszi a fegyelmezetlenséget, következetesen reagál, nem reagálja
túl hisztérikusan, hanem higgadt marad, és nem szól rá tévedésből fegyelmezett
diákokra.
A fegyelmezetlenségre megfelelő reakció lehet, ha
szándékosan nem vesszük figyelembe a viselkedést, ezért az megszűnik, illetve
ha valamilyen jelzéssel, közeledéssel, érintéssel reagálunk rá, anélkül, hogy
megszakítanánk a tanítást. Reagál, nem reagálja túl hisztérikusan, hanem higgadt marad, és nem szól rá tévedésből fegyelmezett diákokra.
A fegyelmezetlenségre megfelelő reakció lehet, ha szándékosan nem vesszük figyelembe a viselkedést, ezért az megszűnik, illetve ha valamilyen jelzéssel, közeledéssel, érintéssel reagálunk rá, anélkül, hogy megszakítanánk a tanítást.
Forrás: mindigno.hu
0 Megjegyzések