Az áfacsökkentés lendületet adhatna az E-book piacnak, de amíg a lakosság majdnem fele semmilyen interneteléréssel nem rendelkezik, addig nem meglepő, hogy nem terjed el széles körben az e-könyv-olvasás.

Kossth Rádió - A magyar e-book cím- és vásárlásszám is messze elmarad nemcsak a nyugat-európai, de különösen amerikai átlagoktól, és a szakemberek várakozásaitól is, mondta a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában Starcz Ákos. A Bookline elnök-vezérigazgatója szerint sokkal többen rendelkeznek e-könyv-olvasóval, mint ahányan valaha a tartalomért fizettek, mintegy százezer felhasználónak lehet e-könyv olvasására alkalmas eszköze, ugyanakkor tavaly csak pár ezren vásároltak e-könyvet.

L. Simon László, az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottságának elnöke a műsorban kiemelte: sokan ma is azt gondolják, az e-book a nyomtatott könyvek elektronikus változata, s a digitalizálásnak az az értelme, hogy a papíralapon megjelent könyveket pdf-ben vagy valamilyen képernyőn is nézhető formátumban felteszik az internetre. Ezzel szemben az e-book olyan formátum, amely az e-book olvasójan révén a klasszikus könyvhöz hasonlóan lapozható, nézhető, és úgy nagyítható, hogy a szöveg rögtön alkalmazkodik az olvasófelülethez.

Az e-book-piac Magyarországon még gyermekcipőben jár, az elektronikus és hangoskönyvek piaca együttesen még mindig nem éri el a százmillió forintot. Két évvel ezelőtt az Országgyűlés 27-ről 5 százalékra akarta csökkenteni ezen adathordozók áfatartalmát, de egy uniós direktíva miatt csak a hangoskönyveknél sikerült ezt elérniük. Pedig az áfacsökkentés egy kis lendületet adhatna a piacnak, véli L. Simon László. Hozzátette: Magyarországon az internetes ellátottság jelenleg 55 százalékos, s addig, amíg a lakosság majdnem fele semmilyen internetes eléréssel nem rendelkezik, nem meglepő, hogy az emberek nem áldoznak olyan elektronikus eszközökre, amelyekkel könyvet lehet olvasni.

Néhány hónapja reális lehetőségként beszélnek a szakmában arról, hogy a világ legnagyobb internetes könyvkereskedése, az Amazon idén megjelenik a magyar piacon. Ha ez megvalósul, az alapvetően átírja az e-könyv-szektort is, hiszen az Amazonnak saját fejlesztésű e-könyv-olvasója van, s külön kereskedelmi részlege, amelyben e-tartalmakat meg lehet vásárolni - magyarázta L. Simon László. 

A kulturális és sajtóbizottság elnöke hangsúlyozta: a támogatási politikában sem cél, hogy csupán a klasszikus adathordozókat és formákat tartsák fenn, az értékes, minőségi tartalmakat kívánják minél szélesebb közönséghez eljuttatni, s ha ennek egyik útja az e-könyv-olvasó, akkor ezt kell a lehető legjobban segíteni.