Több mint egymillió Facebook-felhasználó elemeztette ki a
saját közösségi oldalas aktivitását és csociális hálózatát a Wolfram
Alpha ingyenes alkalmazásával
az elmúlt hónapokban. A hatalmas adatbázist statisztikai módszerekkel
elemezték ki, és tették közzé az eredményeket, amiből kiderül, hogy egy
átlagos facebookozónak 342 barátja van, és leginkább születésnapi
köszöntőkkel, illetve világmegváltó filozófiai okosságokkal szereti
boldogítani őket.
A Facebook már rég nem az egyetemista korosztály játszótere, erősítette meg a Wolfram Aplha kutatása,
az viszont továbbra is igaz, hogy a fiatalok a legaktívabbak a
közösségi oldalon. Az ismerősök átlagos száma 15-20 év között tetőzik
400 körül, aztán 30 éves kornál már ennek alig a fele az átlagos
facebookos kapcsolatok száma, 50 év felett pedig már csak száz
facebookos barátja van az átlagos felhasználónak. Érdekes megfigyelni,
hogy nagyjából 40 éves korig mindenki jellemzően a saját korcsoportjával
barátkozik (20-25 év körül a legjellemzőbb ez a trend), aztán az
ötvenes korosztálynál hirtelen megváltozik ez a trend, és egyenletes
lesz a életkor eloszlása az ismerősök között. Ez valószínűleg annak
köszönhető, hogy az ilyen korúakat a saját gyerekeik vezetik be a
Facebookra, és belőlük indul ki az ismerősök bejelölgetése is. Ezt
mutatja az is, hogy kb 45 éves korban a legmagasabb az ember facebookos
baráti körének átlagéletkora, onnan aztán egyre csökken, még a legfelső,
70 év feletti csoport is fiatalabbakkal tartja a kapcsolatot, mint a
negyvenesek.
A facebookos baráti körök életkori eloszlása (forrás: Wolfram Alpha)
A barátok életkora után az önként megadott
családi állapotokat elemezték ki a statisztikusok. Itt láthatóan
torzítja az eredményeket az a trend, hogy a tizenévesek között roppant
népszerű dolog a házas státuszt beállítani, főleg a lányoknál, ahol az
így a kirakatba tett örök barátságok 25 százalékot tesznek ki az összes,
15 év körüli felhasználónál (még tovább bonyolítja a dolgot, hogy a
gyerekek hajlamosak idősebb kort beállítani az oldalon a valósnál). Az
adatok vélhetően 18-20 éves kor körül kezdik a valóságot tükrözni, itt
az egyedülállók aránya 70-75 százalék, ami 30 éves korra leesik 25
körülire, és a nyugdíjasokig ott is marad. A házas állapot ezt
kiegészítve a húszévesek 10 százalékáról meredeken kúszik felfelé, a 30
éveseknek már több mint a fele házas, 35 körül pedig eléri az arány a 75
százalékos szintet. A két görbét a "nem hivatalos kapcsolatban" típus
egészíti ki, jellemzően a huszonéveseknél, ebben a korosztályban az 50
százalékot is megközelíti az arány, ami 30 fölött kezd el erősen
csökkenni. Érdekes még az "eljegyezve" állapot eloszlása, ami 27 éves
korban csúcsosodik ki, három évvel a "kapcsolatban" státusz csúcsa után.
Családi állapotok megoszlása az egyes korcsoportoknban (forrás: Wolfram Alpha)
A facebookos baráti hálózatok felépítése meglepően hasonló sablonok mentén zajlik, már 15 éves korban megfigyelhető, hogy két nagy klikk (jellemzően a család és az iskola) köré építi az ember az ismerőseit, ahol jellemzően mindenki mindenkit ismer, de a két csoport között elenyésző a kapcsolatok száma. Az ilyen nagy blokkok száma aztán az életkor emelkedésével növekszik, ahogy bejönnek például a munkatársak, illetve a közös hobbi által összetartott csoportok. Érdekes, hogy 4-5 ilyen nagy barát-csomagnál többet nem mutatnak fel az emberek, és 25 év felett már nem növekszik az ismerős-csomagok átlagos száma.
Nagyon érdekes a barátok számának
megfigyelése annak függvényében, hogy melyik országba való az adott
felhasználó. Meglepő módon a leginkább barátkozónak az izlandiak
bizonyulnak, ott eléri a 400-at is az átlag, aztán a Fülöp-szigetek,
Brazília és Norvégia jön, közvetlenül az élmezőny után pedig a magyar
felhasználók. A színkódokkal jelölt világtérképen szinte világítunk a
kék árnyalataiban úszó Európa közepén a magunk sárga, 300 feletti
átlagot mutató színével. Hogy ezeknek a kiugró értékeknek mi lehet az
oka, azt megtippelni sem próbálták a Wolfram Alpha statisztikusai, csak
annyi látszik biztosnak, hogy a feltűnően alacsony kínai és orosz adatok
hátterében az áll, hogy ezekben az országokban a Facebook nem
piacvezető, és inkább a helyi klónokat használja a netezők többsége.
Barátkozó, és kevésbé barátkozó népek a világban (forrás: Wolfram Alpha)
A Facebook adatlapján külön adható meg az
ember szülővárosa, és a jelenlegi lakhelye, a kettő azonossága, illetve
különbözősége pedig megmutatja, hogy az ember elköltözött-e onnan, ahol
született. Az adatok meglepően alacsonyak, 18-20 éves kor alatt 20
százalék körül állnak, ott aztán megugrik a grafikon (jelezve, hogy
ilyenkor szokás elköltözni otthonról), de csak 30 százalékig, és ezt
tartja is. vagyis a facebookos adatok elég alacsony mobilitást mutatnak,
azt, hogy az emberek háromnegyede abban a városban éli le az életét,
ahová született. A születési hely és a lakóhely különbsége ezen felül is
megmutat érdekes trendeket, különösen azt, hogy az a bizonyos költöző
30 százalék honnan hová költözik. Az országok közötti mozgás
legfeltűnőbb vonulatai a kínaiak és indiaiak vándorlása az USA felé, és
brit-amerikai, illetve amerikai-kanadai kétirányú forgalom. A magyar
felhasználóknál a romániai szülővárosból magyar lakóhelyre költözést,
illetve a Németország és Nagy-Britannia felé zajló kivándorlási hullámot
rögzítette a statisztika.
A Wolfram Alpha egy szövegfelismerő algoritmussal azt is megvizsgálta, milyen témákban posztolnak az emberek az üzenőfalaikra. A három legnépszerűbb téma a különleges eseményeké (ez születésnapi, karácsonyi, újévi köszöntőket jelent), az idézeteké és magvas bölcsességeké, illetve a személyes hangulatunk kifejezéséé, majd az utazási beszámolók, az iskola és az időjárás következik a kedvenc témák között. A férfiaknál kiemelkedik még a sport, a zene és a politika, a nőknél a házikedvencek, a divat és az egészséggel kapcsolatos témák - vagyis a sztereotípiák a nagy átlagot tekintve megdöbbentően pontosak.
A Wolfram Alpha egy szövegfelismerő algoritmussal azt is megvizsgálta, milyen témákban posztolnak az emberek az üzenőfalaikra. A három legnépszerűbb téma a különleges eseményeké (ez születésnapi, karácsonyi, újévi köszöntőket jelent), az idézeteké és magvas bölcsességeké, illetve a személyes hangulatunk kifejezéséé, majd az utazási beszámolók, az iskola és az időjárás következik a kedvenc témák között. A férfiaknál kiemelkedik még a sport, a zene és a politika, a nőknél a házikedvencek, a divat és az egészséggel kapcsolatos témák - vagyis a sztereotípiák a nagy átlagot tekintve megdöbbentően pontosak.
Erről beszél a Facebook (forrás: Wolfram Alpha)
0 Megjegyzések