Néhány éven belül a magyar busztársaságoknak is meg kell felelniük az uniós irányelveknek. Szendvicset, szállást és kártérítést is kaphatnának az utasok, ha sokat késik vagy kimarad egy busz. 

Frissítő, szállás, kártérítés és kötelező utastájékoztatás. Néhány példa arra, mit várna el az Európai Unió a magyar távolsági busztársaságoktól, ha sokat késik vagy kimarad egy járat. A magyar Volántársaságok az elvárások mintegy kétharmada alól ideiglenes mentességet kaptak, mert még nem tudják teljesíteni ezt a szolgáltatási színvonalat - ismertette az M1 Híradója.

A riportban elhangzott, hogy az utasok sokszor panaszkodnak a szolgáltatások színvonala miatt. A Híradónak az egyik utas elmondta, hogy sokszor nincs fűtés a buszokon, és több órát utazni kabátban nem a legkellemesebb dolog. Elmesélte azt is: előfordult, az egyik busz nem várta meg a csatlakozást, így egyik hozzátartozójának kellett őt hazavinnie, ami egy órás autóutat jelentett neki.

Márciustól a vonatokra és repülőkre vonatkozó uniós előírást kiterjesztették a buszokra is, így elvileg kártérítést kérhetnének az utasok, ha késnek vagy kimaradnak a járatok. A busztársaságok kötelessége lenne szállást biztosítani, ha minimum 3 órás utazást töröltek. Ha pedig hosszabb útra másfél órás késéssel indulnak, akkor szendvicset, frissítőt kellene biztosítani.

Ebben és 16 másik előírásban azonban mentességet kapott a kormány. A Híradó megkeresésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válaszában úgy reagált: a követelményeket a fejlettebb infrastruktúrával rendelkező és sokkal több pénzből gazdálkodó nyugat-európai szolgáltatókra szabták, Magyarország ezért széles körben élt a mentesség lehetőségével.

Így a távolsági buszjáratokra vonatkozó utasjogi irányelvek alól, 2017 márciusáig kapott mentességet Magyarország.