"Új bizonyíték szól amellett, hogy nem az amerikai Wright testvérek emelkedtek először motoros repülőgéppel a levegőbe, hanem egy német származású amerikai, Gustav Weisskopf."
MTI - John Brown ausztrál repüléstörténeti szakértő a hétvégén Weisskopf szülővárosában, a bajorországi Leutershausenben bejelentette, hogy megtalálta azt az elveszettnek hitt fényképet, amely dokumentálja a Wright testvérek elsőnek tartott, 1903. december 17-i motoros repülését jóval megelőző, 1901. augusztus 14-én Connecticut államban végrehajtott felszállást.
A bizonyíték egy kép a képben, vagyis egy fotó az amerikai repülőklub - Aero Club America - 1906-os New-York-i kiállításáról, amelyen Gustav Weisskopf is részt vett kiállítóként. Weisskopf standjának egyik falát a motoros gépének első felszállásáról készült felvétel díszíti, a stand pedig látható a kiállításról készült fényképen.
Az 1906-os fotóból modern képelemző eljárások alkalmazásával kiemelték az 1901-es fényképet ábrázoló részt, majd ezt összehasonlították azokkal a litográfiákkal, amelyekkel a Weisskopf útjáról szóló beszámolókat illusztrálták korabeli újságokban.
A vizsgálat kimutatta, hogy a litográfiák minden bizonnyal az 1906-ban készült fotón látható fénykép alapján készültek. John Brown szerint más bizonyítékok is Gustav Weisskopf elsősége mellett szólnak. A kutatással sikerült megdönteni azt az elméletet, hogy Weisskopf - Amerikában felvett nevén Gustave Whitehead - valójában csak egy dilettáns volt és a motoros géppel végrehajtott állítólagos repüléséről csupán néhány helyi újság számolt be - mondta az ausztrál történész.
Hozzátette: több mint 300 újságcikket, üzleti levelet és egyéb dokumentumot talált, amely Gustav Weisskopf első útjáról szól, és talált hivatalos iratokat, amelyek bizonyítják, hogy az úttörő pilóta a kivándorlás előtt motorépítő képesítést szerzett a MAN járműipari társaság augsburgi üzemében.
Ráadásul levéltári források alapján ahhoz sem fér kétség, hogy a német származású szakember vállalkozása szállított elsőként repülőgépmotorokat az amerikai hadseregnek, pedig a Wright fivérek elsőségének elméletét képviselő történészek mindezt alaptalan mesének bélyegezik.
A teóriát hirdető szakértők azt is állítják, hogy 1901-ben nem is létezett még acetilén-meghajtású motor, amely állítólag Weisskopf repülőjét működtette, pedig Amerikában már 1900-ban jártak acetilénmotoros autók - mondta John Brown.
MTI - John Brown ausztrál repüléstörténeti szakértő a hétvégén Weisskopf szülővárosában, a bajorországi Leutershausenben bejelentette, hogy megtalálta azt az elveszettnek hitt fényképet, amely dokumentálja a Wright testvérek elsőnek tartott, 1903. december 17-i motoros repülését jóval megelőző, 1901. augusztus 14-én Connecticut államban végrehajtott felszállást.
A bizonyíték egy kép a képben, vagyis egy fotó az amerikai repülőklub - Aero Club America - 1906-os New-York-i kiállításáról, amelyen Gustav Weisskopf is részt vett kiállítóként. Weisskopf standjának egyik falát a motoros gépének első felszállásáról készült felvétel díszíti, a stand pedig látható a kiállításról készült fényképen.
Az 1906-os fotóból modern képelemző eljárások alkalmazásával kiemelték az 1901-es fényképet ábrázoló részt, majd ezt összehasonlították azokkal a litográfiákkal, amelyekkel a Weisskopf útjáról szóló beszámolókat illusztrálták korabeli újságokban.
A vizsgálat kimutatta, hogy a litográfiák minden bizonnyal az 1906-ban készült fotón látható fénykép alapján készültek. John Brown szerint más bizonyítékok is Gustav Weisskopf elsősége mellett szólnak. A kutatással sikerült megdönteni azt az elméletet, hogy Weisskopf - Amerikában felvett nevén Gustave Whitehead - valójában csak egy dilettáns volt és a motoros géppel végrehajtott állítólagos repüléséről csupán néhány helyi újság számolt be - mondta az ausztrál történész.
Hozzátette: több mint 300 újságcikket, üzleti levelet és egyéb dokumentumot talált, amely Gustav Weisskopf első útjáról szól, és talált hivatalos iratokat, amelyek bizonyítják, hogy az úttörő pilóta a kivándorlás előtt motorépítő képesítést szerzett a MAN járműipari társaság augsburgi üzemében.
Ráadásul levéltári források alapján ahhoz sem fér kétség, hogy a német származású szakember vállalkozása szállított elsőként repülőgépmotorokat az amerikai hadseregnek, pedig a Wright fivérek elsőségének elméletét képviselő történészek mindezt alaptalan mesének bélyegezik.
A teóriát hirdető szakértők azt is állítják, hogy 1901-ben nem is létezett még acetilén-meghajtású motor, amely állítólag Weisskopf repülőjét működtette, pedig Amerikában már 1900-ban jártak acetilénmotoros autók - mondta John Brown.
0 Megjegyzések