Valósághűen modellezi a folyosókat, ajtókat, a térről hangjelzések adnak felvilágosítást.

Amerikai kutatók olyan számítógépes játékot fejlesztettek ki, amelynek segítségével a vakok épületek térbeli képét alakíthatják ki a fejükben, és biztonságosabban igazodhatnak el a valóságban. A felhasználó virtuális helyettesítőjét, egy úgynevezett avatárt irányíthat az épület háromdimenziós másában. A játék során drágaköveket kell keresniük a termekben, kikerülve a szörnyeket, amelyek a drágakövekre vadásznak.

A tesztprogramban a vakok Newtonban lévő központjában, a Carol Centerben navigálták avatárjaikat a résztvevők. Az épületet minden folyosójával, ajtajával együtt valósághűen modellezi a program. A térről hangjelzések adnak felvilágosítást a vakoknak. Egy hang a jobb fülben például azt jelenti, hogy abban az irányban ajtó található. Ha a felhasználó 180 fokkal elforgatja avatárját, a jelzés balról érkezik - magyaráztaák a kutatók a Journal of Visualized Experiments című szaklapban.

Az Audio Based Environment Simulator nevű rendszer sikerét a valódi Carol Centerben is tesztelték. Azok a vakok, akik korábban a virtuális játékkal játszottak, a valóságos épületben is jól tájékozódtak, és megtalálták az egyes termekből kivezető leggyorsabb utat.

Sok más épület háromdimenziós képe is integrálható lesz a számítógépes programba. Így létrejöhet egy koncepció, amely vak emberek millióinak adja meg a lehetőséget, hogy fejlesszék függetlenségüket. "Biztonságos körülmények között ismerkedhetnek meg egy összetett környezettel, így öntudatosabban igazodhatnak el a valóságban is" - összegezte Merabet.