Mitől értékes egy festmény, megéri-e műtárgyakba fektetni? - többek között ezeket a kérdéseket vizsgálja Martos Gábor művészeti író Egy cápa ára című új kötetében, amelyet kedden mutattak be a budapesti Kieselbach Galériában.
(MTI) - A MúzeumCafé főszerkesztőjeként is ismert szerző a könyvbemutatón felidézte: 2000 környékén kezdett intenzíven foglalkozni a műkereskedelem-elmélettel, majd - több száz, hazai és külföldi lapokba írt cikk után - 2011-ben Magyarországon elsőként szerzett PhD fokozatot a témából.
Martos Gábor elmondta, hogy a Typotex Kiadó gondozásában megjelent kötet ennek a dolgozatnak a továbbgondolásából született, azzal a céllal, hogy a műkereskedelemben nem jártas olvasót is bevezesse a hazai és nemzetközi műtárgypiac világába. "A műkereskedelem olyan különleges terület, ahol azon versengenek az emberek, hogy ki tud többet fizetni valamiért" - jegyezte meg.
A cím Damien Hirst A halál fizikai lehetetlensége egy élő tudatában című 1991-es munkájára utal. A brit képzőművész 6000 fontért vásárolt ausztrál halászoktól egy tigriscápát, majd az állatot formaldehid oldatba helyezve 50 ezer fontért adta el Charles Saatchi galeristának, aki a műtárgyat számos kiállítást követően végül 12 millió dollárért értékesítette.
Mi lehet a magyarázata Hirst sikerének? - teszi fel a kérdést a kötet, számos más, laikusként érthetetlen jelenséget is boncolgatva. Yves Klein például az általa kifejlesztett IKB (International Klein Blue) színnel festett monokróm képeket, amelyekből egy kiállításon pontosan ugyanolyan darabokat, különböző árakon kínált sikerrel eladásra. Vajon ma kevesebbet ér-e a műkereskedelemben az a kép, amelyik akkor olcsóbb volt? - tért ki a kötet egy másik témájára a szerző.
Az Egy cápa ára szép, jó ritmusú könyv, amelynek áramlik a szövege, és bőven el van látva érdekes adatokkal, táblázatokkal - méltatta Martos Gábor kötetét a megjelenést támogató Kieselbach Tamás. A galerista hozzátette, hogy a rendkívül olvasmányos könyv elgondolkodtatóan tárja fel a műkereskedelem világát.
Martos Gábor a bemutatón elárulta, hogy a 230 oldalas kötet adatai, táblázatai a műtárgypiac 2012. december 31-i állapotát mutatják. Hangsúlyozta: a könyvben nem javaslatokat, befektetési tanácsokat ad, inkább az olvasóra bízza, hogy az adatokkal megismerkedve maga döntse el, megéri-e neki műtárgyba fektetni.
(MTI) - A MúzeumCafé főszerkesztőjeként is ismert szerző a könyvbemutatón felidézte: 2000 környékén kezdett intenzíven foglalkozni a műkereskedelem-elmélettel, majd - több száz, hazai és külföldi lapokba írt cikk után - 2011-ben Magyarországon elsőként szerzett PhD fokozatot a témából.
Martos Gábor elmondta, hogy a Typotex Kiadó gondozásában megjelent kötet ennek a dolgozatnak a továbbgondolásából született, azzal a céllal, hogy a műkereskedelemben nem jártas olvasót is bevezesse a hazai és nemzetközi műtárgypiac világába. "A műkereskedelem olyan különleges terület, ahol azon versengenek az emberek, hogy ki tud többet fizetni valamiért" - jegyezte meg.
A cím Damien Hirst A halál fizikai lehetetlensége egy élő tudatában című 1991-es munkájára utal. A brit képzőművész 6000 fontért vásárolt ausztrál halászoktól egy tigriscápát, majd az állatot formaldehid oldatba helyezve 50 ezer fontért adta el Charles Saatchi galeristának, aki a műtárgyat számos kiállítást követően végül 12 millió dollárért értékesítette.
Mi lehet a magyarázata Hirst sikerének? - teszi fel a kérdést a kötet, számos más, laikusként érthetetlen jelenséget is boncolgatva. Yves Klein például az általa kifejlesztett IKB (International Klein Blue) színnel festett monokróm képeket, amelyekből egy kiállításon pontosan ugyanolyan darabokat, különböző árakon kínált sikerrel eladásra. Vajon ma kevesebbet ér-e a műkereskedelemben az a kép, amelyik akkor olcsóbb volt? - tért ki a kötet egy másik témájára a szerző.
Az Egy cápa ára szép, jó ritmusú könyv, amelynek áramlik a szövege, és bőven el van látva érdekes adatokkal, táblázatokkal - méltatta Martos Gábor kötetét a megjelenést támogató Kieselbach Tamás. A galerista hozzátette, hogy a rendkívül olvasmányos könyv elgondolkodtatóan tárja fel a műkereskedelem világát.
Martos Gábor a bemutatón elárulta, hogy a 230 oldalas kötet adatai, táblázatai a műtárgypiac 2012. december 31-i állapotát mutatják. Hangsúlyozta: a könyvben nem javaslatokat, befektetési tanácsokat ad, inkább az olvasóra bízza, hogy az adatokkal megismerkedve maga döntse el, megéri-e neki műtárgyba fektetni.
0 Megjegyzések