A színház, és a filmművészet eszközeit ötvözi Vlad Troickij ukrán rendező, aki Vologyimir Klim kortárs orosz, ukrán alkotó Anna Karenina című darabját viszi színre a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) keretében a Bárka Színházban.
(MTI) - "Vologyimir Klim 2006, ban Tolsztoj klasszikusa alapján írt színdarabját azért választottam, mert egy olyan gondolatmenetet követ végig, amely az Anna Karenina történetét mítoszként járja körbe" - mondta el Vlad Troickij az MTI, nek. A rendező szerint Tolsztoj regényét nagyon kevesen olvasták el Ukrajnában és Magyarországon egyaránt. Mint kifejtette, az Anna Karenina történetét legutóbb feldolgozó 2012, es hollywoodi produkció is csak képszerű, tömör összefoglalása a történetnek. "Én viszont azt akartam, hogy mélyebben menjünk bele a szereplők pszichológiájába és nemcsak a dráma, hanem a tragédia szintjére emeljük a cselekményt" - hangsúlyozta.
Hozzátette, hogy a tragédia magába foglalja a végzet elkerülhetetlenségét és ebből a szemszögből megközelítve a darab arról szól, hogy Anna Karenina és Vronszkij gróf is rendes és tisztességes emberek, akik minél rendesebbek és tisztességesebbek, annál elkerülhetetlenebbé válik számukra a végzet.
Vlad Troickij elképzelése szerint olyan az előadás, mintha egy filmstúdió forgatásába csöppennének bele a nézők. A hollywoodi filmben színházi elemeket használtak fel, ebben a produkcióban pedig a színházi eszközöket ötvözik a filmművészet előnyeivel.
Az előadás alatt a tér két oldalán elhelyezett kamerákon keresztül több felületre közvetlenül vetítik ki az éppen nem szereplő színészek a többiek arcáról készített közeli felvételeket. A filmes megoldások miatt az előadás fokozottabban igényli a finom színészi játékot - mutatott rá a rendező.
Vlad Troickij az MTI kérdésére válaszolva elmondta, hogy bár ötvözi a színházat és a filmművészetet, mégsem próbálkozna meg filmrendezéssel, mert az élő anyaggal szeret dolgozni. "Ülni egy vágószobában és gépekkel órákon keresztül vágni a filmet, én erre alkalmatlan vagyok" - magyarázta.
A rendező arról is beszélt, hogy a produkciót főként azoknak ajánlja, akik szeretik a formabontó előadásokat és a részletekbe menő pszichológiai játékot. Jövőbeli terveiről kifejtette, hogy mivel két éve nem dolgozik Ukrajnában, döntött úgy, hogy legalább egy év szünetet tart és visszatér a kijevi DAKH kortárs színházba - amelynek alapítója és vezetője , , ahol terveik szerint egy színházi fesztivált is létrehoznak.
Vlad Troickij 2005, ben Székesfehérváron egy konceptuális előadással, Vörösmarty Csongor és Tünde című művének színpadra állításával kezdett el Magyarországon dolgozni. Azóta rendezett darabot Beregszászon, Kecskeméten, Debrecenben és Budapesten is.
(MTI) - "Vologyimir Klim 2006, ban Tolsztoj klasszikusa alapján írt színdarabját azért választottam, mert egy olyan gondolatmenetet követ végig, amely az Anna Karenina történetét mítoszként járja körbe" - mondta el Vlad Troickij az MTI, nek. A rendező szerint Tolsztoj regényét nagyon kevesen olvasták el Ukrajnában és Magyarországon egyaránt. Mint kifejtette, az Anna Karenina történetét legutóbb feldolgozó 2012, es hollywoodi produkció is csak képszerű, tömör összefoglalása a történetnek. "Én viszont azt akartam, hogy mélyebben menjünk bele a szereplők pszichológiájába és nemcsak a dráma, hanem a tragédia szintjére emeljük a cselekményt" - hangsúlyozta.
Hozzátette, hogy a tragédia magába foglalja a végzet elkerülhetetlenségét és ebből a szemszögből megközelítve a darab arról szól, hogy Anna Karenina és Vronszkij gróf is rendes és tisztességes emberek, akik minél rendesebbek és tisztességesebbek, annál elkerülhetetlenebbé válik számukra a végzet.
Vlad Troickij elképzelése szerint olyan az előadás, mintha egy filmstúdió forgatásába csöppennének bele a nézők. A hollywoodi filmben színházi elemeket használtak fel, ebben a produkcióban pedig a színházi eszközöket ötvözik a filmművészet előnyeivel.
Az előadás alatt a tér két oldalán elhelyezett kamerákon keresztül több felületre közvetlenül vetítik ki az éppen nem szereplő színészek a többiek arcáról készített közeli felvételeket. A filmes megoldások miatt az előadás fokozottabban igényli a finom színészi játékot - mutatott rá a rendező.
Vlad Troickij az MTI kérdésére válaszolva elmondta, hogy bár ötvözi a színházat és a filmművészetet, mégsem próbálkozna meg filmrendezéssel, mert az élő anyaggal szeret dolgozni. "Ülni egy vágószobában és gépekkel órákon keresztül vágni a filmet, én erre alkalmatlan vagyok" - magyarázta.
A rendező arról is beszélt, hogy a produkciót főként azoknak ajánlja, akik szeretik a formabontó előadásokat és a részletekbe menő pszichológiai játékot. Jövőbeli terveiről kifejtette, hogy mivel két éve nem dolgozik Ukrajnában, döntött úgy, hogy legalább egy év szünetet tart és visszatér a kijevi DAKH kortárs színházba - amelynek alapítója és vezetője , , ahol terveik szerint egy színházi fesztivált is létrehoznak.
Vlad Troickij 2005, ben Székesfehérváron egy konceptuális előadással, Vörösmarty Csongor és Tünde című művének színpadra állításával kezdett el Magyarországon dolgozni. Azóta rendezett darabot Beregszászon, Kecskeméten, Debrecenben és Budapesten is.
0 Megjegyzések