Mozdonyvezető képzést indított 21 hallgatónak a MÁV Zrt. Baross Gábor Oktatási Központja (BGOK) a MÁV-Trakció és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) megrendelésére, az országban most először nőket is kiképeznek mozdonyvezetőnek. 

A magyar vasúttörténet során először állhatnak szolgálatba női motorvonat-vezetők. A MÁV Csoport és a GYSEV Zrt. közös felhívásban keres motorvonat-vezető gyakornokokat, elsősorban a két cég más munkakörben dolgozó alkalmazottai közül, akik a 13 hónapos képzést követően állhatnak munkába motorvonat-vezetőként.

A több mint 160 éves hazai vasúttörténet során még egyszer sem fordult elő, hogy női mozdony- illetve motorvonat-vezetőket alkalmazott volna valamelyik vasúttársaság. Erre januártól volt lehetőség: a MÁV-TRAKCIÓ és a GYSEV is felhívást tett közzé, amelyre férfiak és nők is jelentkezhettek, az állásokra elsősorban a két vasútvállalat más munkakörben foglalkoztatott dolgozóinak jelentkezését várják. A MÁV Csoport és a GYSEV az utóbbi hónapokban szorosabbra fűzte kapcsolatát, az eddigieknél jobban összehangolja tevékenységét, kölcsönösen segítve egymás munkáját – mutatta ezt az egységes felhívás is.

A hétfőn tartott ünnepélyes tanévnyitón Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: a vasút számára fontos, hogy hosszú távon rendelkezésre álljon a szakképzett munkaerő. Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy tavaly nőtt a vonaton utazók száma, ami mutatja, szükség van a vasútra.

Dávid Ilona kiemelte, hogy a most indított tanfolyam iránt jelentős érdeklődés mutatkozott, mintegy 1100 jelentkezőből választották ki a képzésben részt vevő 21 hallgatót, köztük Magyarországon először 7 nő is van.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója utalt arra, hogy MÁV-START Zrt. és a GYSEV korszerű motorvonatokkal rendelkezik, és a jövőben is vásárolnak hasonlókat.



Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója elmondta: a társasághoz a tavaly megkötött szerződések alapján az idei év vége felé megérkezhet az első modern, zöld-sárga színű FLIRT motorvonat, ezért számukra is lényeges, hogy gyakornokaik elvégezzék a motorvonat-vezetői tanfolyamot.

Tura Szvetlána, a BGOK vezetője elmondta: az 1964 órás képzést 10 modulban valósítják meg, ezen belül 320 órát tesz ki a gyakorlati oktatás. Egy mozdonyvezető képzése mintegy 1 millió forintba kerül, ezen felül ki kell még fizetni az orvosi vizsgálat és a hatóság díjait.

Ungvári Csaba a MÁV-START motorvonat beszerzési tenderrel kapcsolatban az MTI érdeklődésére elmondta: a vasúttársaság benyújtotta az európai uniós forrásból történő támogatási kérelmet a motorvonatok finanszírozására, várják a kedvező kormányzati, illetve uniós döntést. A motorvonat tendert a jelenlegi, 2013-ig tartó európai uniós költségvetési ciklusban szeretnék lebonyolítani, azaz 2015 végéig kellene lezárni minden elszámolást. Ez azt is jelenti, hogy 2015 közepéig szállítani kellene a motorvonatokat, így az elkövetkező egy-két hónapban meg kell születniük a beszerzéshez kapcsolódó döntéseknek - tette hozzá.

A MÁV-START Zrt. múlt év novemberében hirdetett nyílt közbeszerzési eljárást saját részre 42, a GYSEV számára 6 villanymotorvonat beszerzésére. A kiírás szerint a járműveket 2015. szeptember 30-ig kellene szállítani. A kiírásra egyedül a Stadler Bussnang AG adott be ajánlatot.



2014: az első női mozdonyvezető Magyarországon

Háyné Magdi történelmet ír, ugyanis ő lesz az egyik hölgy, aki mozdonyvezetőként dolgozhat Magyarországon. Összesen nyolcuknak adatik meg a lehetőség, hogy több mint 1 éves képzés után 2014-ben munkába álljanak. Ez persze nem tetszik mindenkinek.

Amikor korábban a MÁV és a GYSEV bejelentette, hogy hölgyek is jelentkezhetnek a mozdonyvezetői tanfolyamra, sok masiniszta felkapta a fejét a hírre és nemtetszését fejezte ki. Szerintük ugyanis a nőknek nincs helyük ezen a pályán. Számtalan érvet felsorakoztattak, hogy ezt alátámasszák. A tanfolyamon résztvevő nyolc hölgy a korszerű motorvonatokon dolgozik majd.

Kétségtelen, hogy emiatt a férfikollégák közül sokan cserélnének velük. Természetesen a vasúttársaságnál nem kivételeznek a gyengébb nem képviselőivel, egyszerűen arról van szó, hogy a hagyományos vonatokkal ellentétben, a motorvonatoknál a nőknek nem kell nagyobb súlyt mozgatni, emelni, amikor össze-, illetve szétkapcsolják a szerelvényeket. A modern gépparknak köszönhető, hogy 13 hónapos képzés után, 2014-ben női masiniszták is munkába állhatnak. Egyiküknek, Háy Imre Attiláné Magdinak régi vágya teljesült ezzel.



- Biztos vagyok benne, hogy megállom majd a helyem – jelentette ki az asszony, akit arról is kérdeztük: mit szól ahhoz, hogy egyesek szerint a nőknek azért sem kellene ebben a szakmában elhelyezkednie, mert nem elég erősek lelkileg, ha történik például egy baleset.

- Szerintem elég erősek vagyunk. A kalauzok között is vannak nők és természetesen egy balesetnél ugyanúgy segíteniük kell az elhárításban, mint a mozdonyvezetőknek – állítja Magdi, aki nagyon örül családja támogatásának.

- A fiam 15 éves és volt már gyerekvasutas is. A férjem is a MÁV-nál dolgozik, és van mozdonyvezetői vizsgálja is. Sokat tanultam vele, most eljött az idő, hogy ő tanuljon majd velem. Egyébként 1990-től 95-ig tanultam az egyik vasútközlekedési szakközépiskolában, mozdonyszerelőként végeztünk. Hárman szereztük meg ezt a képesítést és akkor is mi voltunk az első nők. Úgy tűnik, hogy a régi álmom most végre valóra válik. Mindig mozdonyvezető akartam lenni. Erre szokták azt mondani, hogy csak az tudja, hogy mit érzek, akit már megcsapott a mozdony füstje…