A diákoknak négy filmet kell elkészíteniük az első két évben és egy egészestés játékfilmet az utolsó szemeszterekben.

Fiatal filmrendezőket oktat a világhírű magyar filmrendező, Tarr Béla Szarajevóban. A tantervben helyet kapott a filmelmélet is, a gyakorlati workshopokat olyan elismert alkotók fogják tartani, mint Aki Kaurismdki, Gus Vas Sant, Jim Jarmusch és Tilda Swinton. A rendező 17, a többi közt Mexikóból és Japánból érkezett hallgatóját az óvárosban szállásolták el.

"Egyedülálló kísérlet, hogy igazán művészként dolgozhassanak filmeken, hogy a film újra művészi magasságba emelkedjen" - vélekedett a hároméves iskoláról Fred Kelemen német operatőr és rendező, aki operatőr workshopot tart a hallgatóknak. Fred Kelemen Tarr Béla számos filmjében dolgozott, a kritikusok jellemzése szerint ő "a fekete-fehér csönd mestere".

A diákoknak négy filmet kell elkészíteniük az első két évben és egy egészestés játékfilmet az utolsó szemeszterekben. "A program olyan, mint egy étlap. A végére el kell tudni készíteni a saját fogásodat" - nyilatkozta Tarr Béla a képzésről. A legtöbb hallgató úgy fogalmazott, hogy az iskola független szemlélete és az oktatók illusztris névsora miatt jelentkeztek a képzésre. Az egyikük, a francia Keja Ho Kramer, aki 12 éve dolgozik a filmiparban, például azt mondta, hogy a mozi 110 éve alatt minden tönkrement, őt leginkább az érdekli, hogy "ezekkel az elképesztő emberekkel" kitalálják, merre van a filmezés jövője.

Tarr Béla 2012 szeptemberében jelentette be, hogy filmakadémiát indít Szarajevóban idén februárban. A filmes doktori iskolának eredetileg a spliti egyetem audiovizuális központja adott volna helyet. A beiratkozás szeptember közepén, a Spliti Filmfesztivál alatt kezdődött volna, ez azonban elmaradt. Az évi 19 ezer dolláros tandíjú képzésre olyan filmesek jelentkezését várták, akik legalább három referenciamunkát tudtak benyújtani.

Tarr Béla az iskola dékánja lesz, az első két szemeszterben pedig olyan vendékoktatókkal tanít együtt, mint Fridrik Thor Fridriksson, Jean-Michel Frodon, Jonathan Romney, Thierry Garrel, Ulrich Gregor, Tilda Swinton, Gus Van Sant, Jonathan Rosenbaum, Manuel Grosso, Carlos Reygadas, Aki Kaurismaki, Rényi András, Fred Kelemen, Kirill Razlogov, Jytte Jensen, Jim Jarmusch, Atom Egoyan and Apichatpong Weerasethakul.

"Miközben egyre több kép vesz bennünket körül, mégis azt látjuk, hogy egyre inkább elértéktelenedik ez a gyönyörű nyelvezet" - fogalmazott korábban Tarr, hozzátéve, arra törekednek, hogy megmutassák a vizuális kultúra és a képi világ méltóságának fontosságát a következő generációk számára. Valamint arra, hogy érett filmeseket képezzenek, akik humánusan, felelősen gondolkodnak, akiknek egyéni látás- és kifejezési módjuk van, és akik kreatív energiáikat az emberi méltóság védelmében kívánják használni. Szarajevó multikulturális, fiatalos és vibráló városa megfelelő helyszínt kínált az iskolához - tette hozzá még tavaly a magyar rendező.

Tarr Béla munkássága

Tarr Béla (Pécs, 1955. július 21. –) Kossuth-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró. Édesapja id. Tarr Béla díszlettervező volt, többek között a Magyar Állami Operaházban, édesanyja, Tarr Mari, a Madách Színház elismert súgónője. Testvére Tarr György festőművész, restaurátor. 2012-től a Magyar Filmművészek Szövetségének elnöke.

Tarr tizenévesen kezdett amatőr dokumentumfilmezéssel foglalkozni. Mialatt hajógyári munkásként dolgozott figyeltek fel rá a Balázs Béla Stúdió fiatal filmesei, akik "kívülről behozott" emberként pénzt és nyersanyagot biztosítottak számára. 22 éves volt, mikor a stúdió pénzéből elkészítette első nagyjátékfilmjét, a Családi tűzfészket. Tarr eredetileg dokumentumfilmet akart csinálni egy kilakoltatott pesti családról, azonban a rendőrség nem engedte a helyszín közelébe. Ekkor döntötte el, hogy dokumentum-játékfilmet készít a témáról amatőr szereplőkkel, valós helyszíneken, improvizált dialógusokkal (ami igencsak népszerűnek számított a "budapesti iskola" körében). Az amatőr költségvetésből, bármilyen fizetség nélkül hat nap alatt elkészített film egy csapásra ismertté tette a fiatal rendező nevét és a magyar dokumentarista film leghíresebb alkotásává vált.

Tarrt első filmje bemutatása után felvették a Budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskolára (ma Színház- és Filmművészeti Egyetem), ahol 1981-ben végzett. Főiskolai évei alatt leforgatta a bemutatkozó filmjéhez hasonló, szintén dokumentarista stílusú Szabadgyalogot. Főiskolai vizsgafilmjeként elkészítette a Macbeth tévéjáték változatát Cserhalmi György főszereplésével. Szintén 1981-ben Tarr több más fiatal filmessel megalapította a Társulás Filmstúdiót, melynek feloszlásáig (1985-ig) tagja.



1982-ben forgatta Tarr a még mindig dokumentarista stílusú, de immár profi színészeket felvonultató Panelkapcsolatot, melyben Koltai Róbert és felesége Pogány Judit egy lakótelepen élő házaspár mindennapjait ábrázolták meglepő realitással. 1984-ben készült az Őszi almanach, színes nagyjátékfilm, mely a rendező első eltávolodása a realizmustól, szándékosan szürreálisabb, stilizáltabb alkotás.

Az 1987-es Kárhozat jelentette azt az ugrást Tarr számára, mely meghatározta az elkövetkezendő két évtizedben készített filmjeit. A Krasznahorkai László novellájából, Víg Mihály zenéjével készített film nem csupán egy virágzó munkakapcsolatot, de egy átfogó stílust is elindított a magyar filmművészetben. A fekete-fehér, lepusztult tájon játszódó, lassú és nagyon hosszú (többször akár tíz perces) snittek, meghatározóvá váltak a rendező művészetében. Ezen filmek időrendi sorrendben a következőek: Kárhozat, Szürkület, Sátántangó, Szenvedély, Werckmeister-harmóniák, ... (nagy szünet egy "hiányzó" Fehér György film: Tarr Béla bevezetője Fehér György filmjeihez, illetve Maár Gyula: Töredék című fekete-fehér alkotása, amely Tarr Béla TT Filmműhelye nélkül nem készülhetett volna el...) ..., A londoni férfi, és – nyilatkozata szerint – utolsó filmje, A torinói ló.