A netes vásárlások piaca két éve két számjegyű növekedést hoz, de eddig országos élelmiszerbolt nem volt online. Jövőre jön a Tesco. A már most is sokszereplős elektronikai és könyvpiacot az Amazon és a Media Markt belépése alakíthatja át.
"Nem szoktam élelmiszert a neten vásárolni, de a Tesco webboltját nagyon várom, mert egy csomó mindent ott veszünk, és nagyon sajnálom az időt a vásárlásra. Házhoz szállíttatni viszont nem szeretném, remélem, lesz olyan lehetőség, hogy át lehet venni náluk a dolgokat, akkor, amikor akarom" - egy válasz azok közül, amelyet a megkérdezettek adtak azt követően, hogy a Tesco szerdán bejelentette: néhány hónap múlva elindítja magyarországi webáruházát.
A bejelentést - amelyet az amerikai netes óriás, az Amazon.com belépése, illetve a Media Markt webáruházának várható megnyitása is kísért - az e-kereskedelemben jártas szakértők pozitívan értékelik, mert az új szereplők növelik a forgalmat, és új vevőket is hozhatnak a piacra. "Azok, akik bíznak ezekben a márkákban, rászokhatnak a netes vásárlásra, és később mástól is rendelhetnek" - mondta Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SZEK.org) elnöke.
A Tesco tömegeket mozgathat meg
A konkrét tervekről, az időzítésről és a vásárlás, átvétel vagy házhoz szállítás pontos feltételeiről egyelőre egyik szereplő sem nyilatkozott, de a Tesco és az Amazon esetében a részletek ismerete nélkül is felfokozottak a várakozások. "Teljes körű választékkal és országos szállítással rendelkező hipermarket webshop eddig Magyarországon nem létezett, a Tesco szinte konkurencia nélkül lép a piacra, és ott áll mögötte a Nagy-Britannia egyik legnagyobb e-kereskedőjének számító anyacége" - mutatott rá Kis Ervin Egon, aki szerint valószínű, hogy rugalmas szállítási feltételek mellett gyorsan, sok ember él majd a lehetőséggel.
Már csak azért is, mert bár a válságot a hagyományos kereskedelem erőteljesen megérzi, a netes vásárlásoknál nem mutatkoznak a krízis jelei. A piac a forgalom mérésének 11 évvel ezelőtti megkezdése óta folyamatosan és két számjegyű ütemben bővül, ma körülbelül 180 milliárd forintos. Itt zajlik a teljes kereskedelem 2,8 százaléka, és az eNET piackutató cég adatai szerint 1,8-1,9 millió internetező van, aki évente legalább egyszer vásárol online.
Az elektronikus vásárlásokból az élelmiszer eddig viszonylag kis szeletet hasított ki - ezen a részpiacon a jelenlegi legnagyobb webshop a G-Roby, amely azonban jellemzően Budapesten és az agglomerációban tudja kiszolgálni a vevőket (távolabbra csak tartós élelmiszereket és egyéb háztartási árukat szállít). Mint Dunder Krisztián mondja - aki a napokban könyvet jelentetett meg az elektronikus kereskedelmi sikertörténetekről - a G-Robynak durván 60 ezer regisztrált vásárlója van, akik átlagban 20-30 ezer forintos virtuális kosarakkal távoznak, így évente körülbelül 1,5 milliárd forintos forgalom jön össze. "A többség nem három Túró Rudiért lép be, hanem mondjuk itt veszik meg fél évre előre a vállalkozás számára fontos reprezentációs termékeket" - hoz példát Dunder.
A G-Roby és a Tesco majdani webshopja között tehát lesz némi átfedés, de Kis Ervin Egon úgy látja, hogy az élelmiszerpiac elég nagy, bőven elbír két szereplőt, és mivel a Tesco palettája jóval szélesebb, a célpiac nem feltétlenül egyezik majd meg a tömegárukra kevésbé koncentráló G-Robyéval.
Hasonlóan fogalmazott Nagy Sándor, a G-Roby Net Shop Kft. ügyvezetője, aki szerint árban lehetetlen lesz a Tescóval versenyezni, de például választékban, ügyfélélményben, logisztikában lehet mást vagy jobbat nyújtani. "A G-Roby is azokon a területeken erősít majd, ahol esélye van jobbat nyújtani a vásárlóknak" - mondta el. És mivel a hagyományos Tescók és G-Robyk is szépen megélnek egymás mellett, arra számít, hogy ez az on-line-ban sem lesz másképp. "Ráadásul a Tesco neve rengeteg embert arra ösztönöz majd, hogy kipróbálja a netes vásárlást, ez pedig hosszú távon segítség is lehet a piacnak" - tette hozzá.
Az Amazon lenyomhatja az árakat
A másik óriásbelépőtől, az Amazon.com-tól már inkább tarthatnak a piacon eddig gyökeret eresztett hazai versenytársak. Ezt már két hónappal ezelőtt is lehetett érzékelni, amikor Weiler Péter az Internet Hungary konferencián az Amazon megjelenése miatti aggályokat latolgatta. Ezek leginkább azzal kapcsolatosak, hogy technikai cikkeket vagy akár ruhaneműt is az Amazon majd olcsóbban kínál, mint a hasonló webshopok, amelyek méretüknél fogva nehezen veszik fel a versenyt az amerikai óriással, és ráadásul épp most kezdtek nyereséget termelni. A vásárlók szempontjából mindez persze jó hír, a verseny erősödik, a választék bővül, az árak pedig csökkenhetnek.
A verseny egyébként már az Amazon nélkül is a műszaki cikkekből és a könyvekből a legerősebb a hazai piacon, csak az E-Digitalnak körülbelül 14 milliárd forint az éves árbevétele. Ez már úgyis elég tekintélyes, hogy, mint Dunder Krisztián mondja, a magyar felhasználókra jellemző, hogy az internetes keresgéléseknek 70-80 százaléka végül hagyományos módon, off-line fejeződik be, vagyis a vásárlók inkább bemennek a boltba, hogy élőben is megtapogassák az előzőleg kinézett terméket.
Cement, vanília és csaptelep
Tapasztalatai szerint sok webshop kifejezetten azért tart fenn üzlethelyiségeket, mert a magyar vásárlók bizalmatlanok. Ez abban is megmutatkozik, hogy a nemzetközi adatokhoz képest nálunk magas az utánvéttel vagy utólagos fizetéssel történő netes vásárlás, az emberek az online kártyahasználat helyett inkább fizetnek a futárnak vagy a postásnak.
A neten keresett termékek körében viszont már nyitottak vagyunk: egyre több pénzügyi szolgáltatás, utazás, szállás talál gazdára az interneten, de egészen meglepő dolgok is időről időre slágercikké válnak. Dunder a cementet vagy a világítós csaptelepet hozza példaként, amelyet egy-két évvel ezelőtt egy-egy akció keretében nagyon vittek, de az utóbbi hetekben a vegyes tüzelésű kazánokra vagy vaníliarudakra kattintottak tömegével a vásárlók.
A siker egyik titka szerinte az ár mellett az ingyenes házhoz szállítás, ez ma szinte varázsszó a piacon. A netes vásárlók két hasonló termék között sokszor e szerint választanak egyik vagy másik webshop között, még akkor is, ha valószínűleg sejtik, hogy a fuvardíj be van építve a termék árába.
A bejelentést - amelyet az amerikai netes óriás, az Amazon.com belépése, illetve a Media Markt webáruházának várható megnyitása is kísért - az e-kereskedelemben jártas szakértők pozitívan értékelik, mert az új szereplők növelik a forgalmat, és új vevőket is hozhatnak a piacra. "Azok, akik bíznak ezekben a márkákban, rászokhatnak a netes vásárlásra, és később mástól is rendelhetnek" - mondta Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SZEK.org) elnöke.
A Tesco tömegeket mozgathat meg
A konkrét tervekről, az időzítésről és a vásárlás, átvétel vagy házhoz szállítás pontos feltételeiről egyelőre egyik szereplő sem nyilatkozott, de a Tesco és az Amazon esetében a részletek ismerete nélkül is felfokozottak a várakozások. "Teljes körű választékkal és országos szállítással rendelkező hipermarket webshop eddig Magyarországon nem létezett, a Tesco szinte konkurencia nélkül lép a piacra, és ott áll mögötte a Nagy-Britannia egyik legnagyobb e-kereskedőjének számító anyacége" - mutatott rá Kis Ervin Egon, aki szerint valószínű, hogy rugalmas szállítási feltételek mellett gyorsan, sok ember él majd a lehetőséggel.
Már csak azért is, mert bár a válságot a hagyományos kereskedelem erőteljesen megérzi, a netes vásárlásoknál nem mutatkoznak a krízis jelei. A piac a forgalom mérésének 11 évvel ezelőtti megkezdése óta folyamatosan és két számjegyű ütemben bővül, ma körülbelül 180 milliárd forintos. Itt zajlik a teljes kereskedelem 2,8 százaléka, és az eNET piackutató cég adatai szerint 1,8-1,9 millió internetező van, aki évente legalább egyszer vásárol online.
Az elektronikus vásárlásokból az élelmiszer eddig viszonylag kis szeletet hasított ki - ezen a részpiacon a jelenlegi legnagyobb webshop a G-Roby, amely azonban jellemzően Budapesten és az agglomerációban tudja kiszolgálni a vevőket (távolabbra csak tartós élelmiszereket és egyéb háztartási árukat szállít). Mint Dunder Krisztián mondja - aki a napokban könyvet jelentetett meg az elektronikus kereskedelmi sikertörténetekről - a G-Robynak durván 60 ezer regisztrált vásárlója van, akik átlagban 20-30 ezer forintos virtuális kosarakkal távoznak, így évente körülbelül 1,5 milliárd forintos forgalom jön össze. "A többség nem három Túró Rudiért lép be, hanem mondjuk itt veszik meg fél évre előre a vállalkozás számára fontos reprezentációs termékeket" - hoz példát Dunder.
A G-Roby és a Tesco majdani webshopja között tehát lesz némi átfedés, de Kis Ervin Egon úgy látja, hogy az élelmiszerpiac elég nagy, bőven elbír két szereplőt, és mivel a Tesco palettája jóval szélesebb, a célpiac nem feltétlenül egyezik majd meg a tömegárukra kevésbé koncentráló G-Robyéval.
Hasonlóan fogalmazott Nagy Sándor, a G-Roby Net Shop Kft. ügyvezetője, aki szerint árban lehetetlen lesz a Tescóval versenyezni, de például választékban, ügyfélélményben, logisztikában lehet mást vagy jobbat nyújtani. "A G-Roby is azokon a területeken erősít majd, ahol esélye van jobbat nyújtani a vásárlóknak" - mondta el. És mivel a hagyományos Tescók és G-Robyk is szépen megélnek egymás mellett, arra számít, hogy ez az on-line-ban sem lesz másképp. "Ráadásul a Tesco neve rengeteg embert arra ösztönöz majd, hogy kipróbálja a netes vásárlást, ez pedig hosszú távon segítség is lehet a piacnak" - tette hozzá.
Az Amazon lenyomhatja az árakat
A másik óriásbelépőtől, az Amazon.com-tól már inkább tarthatnak a piacon eddig gyökeret eresztett hazai versenytársak. Ezt már két hónappal ezelőtt is lehetett érzékelni, amikor Weiler Péter az Internet Hungary konferencián az Amazon megjelenése miatti aggályokat latolgatta. Ezek leginkább azzal kapcsolatosak, hogy technikai cikkeket vagy akár ruhaneműt is az Amazon majd olcsóbban kínál, mint a hasonló webshopok, amelyek méretüknél fogva nehezen veszik fel a versenyt az amerikai óriással, és ráadásul épp most kezdtek nyereséget termelni. A vásárlók szempontjából mindez persze jó hír, a verseny erősödik, a választék bővül, az árak pedig csökkenhetnek.
A verseny egyébként már az Amazon nélkül is a műszaki cikkekből és a könyvekből a legerősebb a hazai piacon, csak az E-Digitalnak körülbelül 14 milliárd forint az éves árbevétele. Ez már úgyis elég tekintélyes, hogy, mint Dunder Krisztián mondja, a magyar felhasználókra jellemző, hogy az internetes keresgéléseknek 70-80 százaléka végül hagyományos módon, off-line fejeződik be, vagyis a vásárlók inkább bemennek a boltba, hogy élőben is megtapogassák az előzőleg kinézett terméket.
Cement, vanília és csaptelep
Tapasztalatai szerint sok webshop kifejezetten azért tart fenn üzlethelyiségeket, mert a magyar vásárlók bizalmatlanok. Ez abban is megmutatkozik, hogy a nemzetközi adatokhoz képest nálunk magas az utánvéttel vagy utólagos fizetéssel történő netes vásárlás, az emberek az online kártyahasználat helyett inkább fizetnek a futárnak vagy a postásnak.
A neten keresett termékek körében viszont már nyitottak vagyunk: egyre több pénzügyi szolgáltatás, utazás, szállás talál gazdára az interneten, de egészen meglepő dolgok is időről időre slágercikké válnak. Dunder a cementet vagy a világítós csaptelepet hozza példaként, amelyet egy-két évvel ezelőtt egy-egy akció keretében nagyon vittek, de az utóbbi hetekben a vegyes tüzelésű kazánokra vagy vaníliarudakra kattintottak tömegével a vásárlók.
A siker egyik titka szerinte az ár mellett az ingyenes házhoz szállítás, ez ma szinte varázsszó a piacon. A netes vásárlók két hasonló termék között sokszor e szerint választanak egyik vagy másik webshop között, még akkor is, ha valószínűleg sejtik, hogy a fuvardíj be van építve a termék árába.
0 Megjegyzések