Sugárzó izotópot szállító kisteherautóval ütközött kedden délelőtt egy InterCity-szerelvény Cegléd közelében - közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. A katasztrófavédők szerint a teherautó rakománya leszakadt a járműről, a tároló konténer pedig megsérült, de nukleáris sugárzástól nem kell tartani. Az elütött teherautó két utasa viszont súlyosan megsérült. A területet a mentesítés idejére le kell zárni. 

Összeütközött a MÁV egyik Intercity vonata egy sugárzó anyagot szállító kisteherautóval. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) közleménye szerint kedd délelőtt 11-kor kaptak bejelentést arról, hogy a Napfény Intercity kisteherautóval ütközött Cegléd közelében. Mint kiderült, a teherautó veszélyes anyagnak minősülő izotóp kapszulákat szállított.

Az ütközés miatt a vonaton utazó 132 utas közül senki nem sérült meg, a kisteherautó két utasa viszont súlyos sérüléseket szenvedett. Egyiküket súlyos, másikukat életveszélyes állapotban vitték kórházba - közölte az OKF.

A baleset az Országos Rendőr-főkapitányság korábbi jelentése szerint azért történt, mert a kisteherautó tilos jelzés ellenére a sínekre hajtott. A MÁV szerint a baleset a Cegléd és Nyársapát közötti vasúti átkelőben történt, a Szegedre tartó szerelvény az átjáróban rohant a járműbe.

Egy ceglédi férfi telefonon azt mondta, hogy Cegléden semmit nem lehetett érzékelni az egész balesetből, nem volt pánik, nem rohantak szirénázó autók semerre. Ő úgy tudja egy nyársapáti ismerősétől, hogy hegesztették a síneket, amikor a baleset történt. Néhány embert kórházba vittek, de ők sem kerültek karanténba.

Tűzoltók a balesetet szenvedett vonat körül

Nem mértek sugárzást

A katasztrófavédők szerint a teherautón egy kisméretű, hatvanszor hatvan centiméteres konténerben szállították a sugárzó izotópkapszulákat. Az OKF délután megerősítette, hogy a jármű mintegy 25 kilogramm veszélyes árut szállított, de kezdetben nem volt egyértelmű, hogy pontosan mit. A teherautó okmányai szerint a konténerben iridium 192 izotóp kapszulák voltak, a konténeren azonban az állt, hogy szelént tartalmaz. Az anyag pontos azonosítása zajlik - közölték a katasztrófavédők.

A nagy erejű ütközés következtében a szállítmányt tartalmazó konténer rögzítése megsérült, és a kisteherautóról leszakadt. Az OKF közleménye szerint a konténer külső borítása megsérült, de veszélyes anyag nem került a szabadba, mivel a kapszulák nem törtek össze.

Sáfrány Géza,  az Országos "Frédéric Joliot-Curie" Sugárbiológiai és Sugáregészségügyi Kutató Intézet (OSSKI) főigazgatója az [origo] kérdésére azt mondta, hogy a balesetben a belső ólomkonténer, amely a radioaktív anyagot tartalmazta, nem károsodott. Mindezt szerinte az Országos Sugáregészségügyi Készenléti Szolgálat munkatársai állapították meg a helyszínen. Sáfrány elmondta, hogy a 76 napos felezési idejű iridium 192 izotóp szilárd fém, tehát csak akkor lehetne belélegezni, ha porrá törik. Minthogy jelen esetben nem sérült meg az ólomkonténer, így semmilyen sugárveszély nem áll fenn Cegléd környékén - mondta.
A katasztrófavédelem mérési eredményei is ezt erősítik meg: ezek szerint nukleáris sugárzástól nem kell tartani a környéken. A sugárzó anyagot szállító konténer tüzetesebb vizsgálatát ugyanakkor csak azután kezdik meg a szakemberek, ha a balesetet szenvedett vonatról már elszállították az utasokat - közölték.