Újabb repülőgép-ritkasággal, egy csehszlovák gyártmányú kétmotoros alsószárnyas repülővel gyarapodott a Szolnoki Repülőmúzeum kiállítása.
A repülésért rajongó önkéntesek segítségével három hónap alatt felújított, a sajtónak pénteken bemutatott L-200D Morava típusú repülőgép egykor a magyar Légirendészeti Parancsnokság kötelékében teljesített szolgálatot.
Az újra régi fényében ragyogó légi járművet a nagyközönség idén már csak november 31-ig láthatja, de a téli szünet után, jövő tavasztól újra megtekinthető lesz a gyűjtemény legújabb darabja.
Az első L-200 Morava Ladislav Smrcek 1955-ben papírra vetett tervei alapján két esztendővel később emelkedett a levegőbe. A sorozatgyártás 1960 nyarán még L-200A típusjelzéssel indult be, de ezzel párhuzamosan folyamatosan dolgoztak a gép továbbfejlesztésén is. A hatvanas években korszerűnek mondható típusból a Kunovicében működő LET repülőgépgyár több mint 400 darabot gyártott - mondta el a sajtóbemutatón Lente Zoltán százados, a múzeum egyik vezetője.
Az első, még L-200A típusú Morava 1960. június 10-én érkezett Magyarországra. A Belügyminisztérium légirendészete eredetileg HA-REE lajstromjellel vette használatba, de 1962 tavaszától már katonai R-04 jelzéssel repült tovább, ám nem sokáig: augusztus 20-án ugyanis Szolnok térségében az egyik motor leállt, s a kényszerleszállás során a gép annyira megsérült, hogy ki kellett selejtezni.
Pótlására a tárca még ugyanebben az évben beszerzett egy korszerűbb, L-200D változatot, melyet R-05-ös oldalszámmal 16 éven át, azaz 1978 tavaszáig használtak. Ez az összesen 4648 órát repülő és 4692 leszállást végrehajtó repülőgép került a repülőmúzeumba a nyolcvanas évek elején. Felújítására idén a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum a Nemzeti Kulturális Alaptól nyert anyagi támogatást.
A gép paramétereiről Lente Zoltán elmondta, hogy az alig 1,3 tonnás repülő utazósebessége 285, míg végsebessége 310 kilométer volt óránként és legfeljebb 6100 méter magasságban haladva egy tank üzemanyaggal "dicséretesen messzire", akár 1900 kilométer távolságba is eljuttatta utasait.
A típus közkedveltségét és megbízhatóságát jelzi, hogy a Légirendészeti Parancsnokság mellett ez idő tájt hasonló gépeket használt hazánkban az Országos Vízügyi Hivatal és az Országos Mentőszolgálat is.
Az újra régi fényében ragyogó légi járművet a nagyközönség idén már csak november 31-ig láthatja, de a téli szünet után, jövő tavasztól újra megtekinthető lesz a gyűjtemény legújabb darabja.
Az első L-200 Morava Ladislav Smrcek 1955-ben papírra vetett tervei alapján két esztendővel később emelkedett a levegőbe. A sorozatgyártás 1960 nyarán még L-200A típusjelzéssel indult be, de ezzel párhuzamosan folyamatosan dolgoztak a gép továbbfejlesztésén is. A hatvanas években korszerűnek mondható típusból a Kunovicében működő LET repülőgépgyár több mint 400 darabot gyártott - mondta el a sajtóbemutatón Lente Zoltán százados, a múzeum egyik vezetője.
Az első, még L-200A típusú Morava 1960. június 10-én érkezett Magyarországra. A Belügyminisztérium légirendészete eredetileg HA-REE lajstromjellel vette használatba, de 1962 tavaszától már katonai R-04 jelzéssel repült tovább, ám nem sokáig: augusztus 20-án ugyanis Szolnok térségében az egyik motor leállt, s a kényszerleszállás során a gép annyira megsérült, hogy ki kellett selejtezni.
Pótlására a tárca még ugyanebben az évben beszerzett egy korszerűbb, L-200D változatot, melyet R-05-ös oldalszámmal 16 éven át, azaz 1978 tavaszáig használtak. Ez az összesen 4648 órát repülő és 4692 leszállást végrehajtó repülőgép került a repülőmúzeumba a nyolcvanas évek elején. Felújítására idén a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum a Nemzeti Kulturális Alaptól nyert anyagi támogatást.
A gép paramétereiről Lente Zoltán elmondta, hogy az alig 1,3 tonnás repülő utazósebessége 285, míg végsebessége 310 kilométer volt óránként és legfeljebb 6100 méter magasságban haladva egy tank üzemanyaggal "dicséretesen messzire", akár 1900 kilométer távolságba is eljuttatta utasait.
A típus közkedveltségét és megbízhatóságát jelzi, hogy a Légirendészeti Parancsnokság mellett ez idő tájt hasonló gépeket használt hazánkban az Országos Vízügyi Hivatal és az Országos Mentőszolgálat is.
0 Megjegyzések