Bár már Magyarországon is egyre szélesebb körben kezd terjedni a gépjárművek gázüzeművé történő átalakítása, a múltban gyökerező előítéletek miatt még távolról sem olyan magas az arányuk, mint a nyugat-európai országokban. A következő néhány sorban kísérletet teszünk rá, hogy ezen előítéletek, vagy különböző mendemondákra alapozott tévhitek igaz tényekké alakuljanak minden autós számára. 

Milyen üzemanyaggal működnek az úgynevezett gáz autók?

A gázüzemű autó elnevezés egy kicsit félrevezető. A ma a piacon utólagosan gázüzeművé alakított gépjárművek vegyes üzeműek, tehát benzint és gázt (LPG) használnak az autó meghajtására.

A korszerű LPG rendszerek propán-bután gázkeveréket használnak, olyat, mint ami a háztartási gázpalackokban is található. Ez a gázelegy szobahőmérsékleten is cseppfolyósítható, így kis helyen nagy mennyiség helyezhető el belőle. Gázüzeműre átalakított gépkocsikban egy, a csomagtérben elhelyezett vastag falú gáztartályból jut a cseppfolyós gáz a motortérben lévő egységekig. Itt egy elpárologtató gáz halmazállapotúvá alakítja a folyékony anyagot, majd az a levegővel keveredve ugyanúgy ég el, mint hagyományosan a - szintén gázként viselkedő - benzin-levegő keverék. Az egyik oka, hogy nem használnak tisztán gázüzemű autókat, az az, hogy az elpárologtatás hőelvonással jár, így az elpárologtató elfagyhat, különösen téli időben. Az első néhány percben tehát, amíg a motor el nem éri az üzemi hőfokot, minden esetben benzines üzemmódban megy az autó. Az átkapcsolás korábban kézi kapcsolóval történt, de a korszerű rendszereknél ez már automatikusan. A benzinüzemre való visszaállás mindössze egy gombnyomás.

A gázüzemű autók nem biztonságosak?

A leggyakoribb tévhit a biztonsággal kapcsolatos. Az igazság az, hogy a gázüzemű autók ugyanolyan biztonságosak, mint benzines vagy dízeles társaik. A beszerelést egyrészt akkreditált műhelyek végzik, másrészt a gáztartály és összes szerelvénye szigorú nyomáspróbák után kerülhetnek csak forgalomba. 

A gázüzemű autók rendszeresen gázbiztonsági próbákon vesznek részt, melyek nélkül nem mehetnek át a rendes műszaki vizsgákon sem. Az LPG hajtású autók biztonságosságának közvetett elismerése, hogy immáron több mint fél éve az eddig tiltott mélygarázsba való behajtás is engedélyezett! A hivatalos gázautó műhelyekben beszerelt gázrendszerek számos biztonsági szerelvényt tartalmaznak, amelyek baleset esetén megakadályozzák a gáz szabadba távozását, illetve a megakadályozzák a gáztartályból a gáz motortér felé áramlását. A gáztartályok különleges 3-4 mm vastag edzett acélanyagból készülnek és a legbiztonságosabb, legvédettebb helyen a csomagtérben (leggyakrabban a pótkerék helyére) kerülnek elhelyezésre. Ezek a tényezők együttesen garantálják a biztonságos közlekedést és használatot.



A gázautó mindig büdös?

Egy megfelelően átalakított jármű esetében nem érezni gázszagot sem az utastérben sem a gépkocsi körül. A gépkocsik az átalakítás után minden esetben egy kötelező szivárgásellenőrzésen esnek át, melyről hivatalos okirat is készül, az úgynevezett Tanúsítvány, mely garantálja, hogy gépkocsi nagynyomású rendszere gáztömör, szivárgásmentes. Ha azonban a gépkocsit - jogszabályellenesen - háztartási PB gázzal töltik fel (akár palackról, akár telepített tartályról), akkor még szivárgásmentes gépkocsik is lehetnek gázszagúak. Ennek oka, hogy a háztartási PB gázokba sokkal nagyobb mennyiségű illatosító anyagot (etilén-merkaptán) töltenek.

Az előbb említett Tanúsítvány további fontos információkat is tartalmaz: feltünteti a beszerelt alkatrészek típusát és engedélyszámát, valamint az átalakító műhely engedélyszámait is. Így ha ilyen Tanúsítványt kapunk a gépkocsihoz, nyugodtak lehetünk, hogy az átalakítás során képzett szakemberek engedélyezett terméket építettek be.   

A gázüzeművé alakítás rontja a motor megbízhatóságát, csökkenti annak élettartamát?

Ennek éppen az ellenkezője igaz!

Mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú, szemben a benzinnel, mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajt. Így nő a motor olajcsere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek. A gáz halmazállapotú hajtóanyagok tökéletesen elkeverhetők a motorba jutó levegővel. A legjelentősebb előnyük abban van, hogy egyszerű szénhidrogén vegyületeket tartalmaznak, nem úgy, mint a hagyományos üzemanyagok. A gáz üzemanyag kevesebb szilárd részecskét és szennyező anyagot tartalmaz mit a hagyományos üzemanyagok, így a gépjármű káros anyag kibocsátása is jelentősen csökken.



A gázüzemű alakítás teljesítményváltozással és fogyasztásnövekedéssel jár?

Mivel a gázüzemanyag fűtőértéke alacsonyabb így azonos feltételek mellett a gépkocsi motorjának teljesítménycsökkenése 5%-on belül van. Tehát azonos teljesítmény eléréséhez több üzemanyagra van szükség gázüzemben, mint benzinüzemben. Ez mintegy 10-15 %-os fogyasztásnövekedést jelent literben számolva. A túlfogyasztás mértéke pozitív és negatív irányban is jelentősen függ a motor (gyújtásrendszer) állapotától és a vezetési stílustól is. Az autógáz kedvező árának köszönhetően azonban igen jelentős üzemeltetési költségmegtakarítás realizálható, ami átlagosan, hozzávetőlegesen 40 százalékos megtakarítást jelent az ügyfél számára.

Gázüzeművé alakításnál jelentősen csökken a gépjármű csomagtér kapacitása?

Nem feltétlenül. A szimpla, nagyobb méretű gáztartályok beszerelése esetén, valóban csökken a csomagtér mérete. Mára azonban Magyarországon (hasonlóan a nyugat-európai országokhoz) több ezer olyan benzinkút van, ahol LPG üzemanyag is vásárolható, ami azt jelenti, hogy bárhol vagyunk is az országban, 50 km-es körzetben biztosan meg tudjuk tankolni autónkat.

Ez azzal a következménnyel jár, hogy nincs már szükség nagy kapacitású LPG tartályra, elég a hozzávetőlegesen 50 liter üzemanyag tárolására alkalmas megoldás is, melyet be lehet szerelni a pótkerék tartály helyére is. (a pótkerék alternatív megoldása lehet a defektjavító szett, mely használatával biztonságosan el tudunk jutni a legközelebbi gumijavító műhelyig)

Napjainkra elmondható tehát, hogy a gázautó megoldások sem technikai, sem műszaki oldalról nem nyújtanak kevésbé biztonságos megoldásokat, mint benzin vagy dízel társaik!                                                                                          

A gázüzeművé alakítást – az adminisztratív teendők elvégzését is beleértve – 1 munkanapon belül végeztethetjük el a megfelelő szakszervizben.

A jelenlegi üzemanyag árak mellett, egy hozzávetőlegesen 20 000 km éves futásteljesítményű, 8 liter átlagfogyasztású autó gázüzeművé alakításának költsége 1 év alatt térül meg!

A gázüzemű autózás egyértelműen egy reális, költséghatékonyabb közlekedési megoldást jelenthet sok magyar háztartás számára!
http://www.autoptima.hu