A szériagyártású elektromos kerékpárok kategóriájában több gyártó is akad a világon, amely azzal reklámozza magát, hogy biciklije képes a 100-as tempó áttörésére. Hiteles eredmények azonban nincsenek. Egy magyar cég lehet az első, amely megméretteti magát. 

Új csúcs felállítására készül az ürömi székhelyű kerékpárgyártó, az M55 Bike. A luxus elektromos kerékpárokra specializálódott cég megpróbálkozik a 100 kilométer per órás hivatalos sebességrekord felállításával.

A világban a kerékpáreladások egyre nagyobb részét tesz ki az elektromos bicikli. A vásárlók negyede-ötöde már motoros biciklit vesz magának. A trendet néhány cég úgy igyekszik meglovagolni, hogy az e-bike-ok prémium kategóriáját építi. Közülük többen kiugró teljesítménymutatókkal dobtak piacra a motoros rásegítésű gépeket. Egy német cég tavaly jelentette be, hogy az általa fejlesztett bicikli képes tartósan 100 kilométeres sebességgel haladni. A kategóriában azonban nincs hiteles világcsúcs, a gyorsasági csúcsot a németek sem jelentették be hivatalosan. Ezt az űrt próbálja betölteni az M55.

Az első rekordkísérlet a Pannónia Ringen zajlott pénteken, nem a legideálisabb körülmények között. A M55 Terminus sorozat legújabb, de hangsúlyozottan felturbózás nélküli változatára Szőnyi Ferencet, a „Racemachine" néven ismert 20-szoros Ironman triatlonost ültették fel.




A konstruktőrök számításai szerint a pedálszenzoros bicikli az áttételek és a motor teljesítménye révén alkalmas arra, hogy elérje az óránkénti 95-100 kilométert. A pedelec rendszerű meghajtás egyébként kizárólag tekerésre aktiválja a motort, ezért a biciklit a kerékpáros fizikai erőkifejtése nélkül, motorként nem lehet használni.

Az erősen megizzasztott Szőnyinek végül „csak” a 76 km/h-s csúcsot sikerült felállítania. A tapasztalt kerékpáros a kísérlet után azt mondta, a kerékpár teljesítménye olyan nagy, hogy azt emberi erővel nem is lehet a teljesen kihasználni. Ez alatt azt értette, hogy az első kísérlet során nem tudta elérni azt a pontot, ahol a legnagyobb áttételű sebességfokozatot is használni tudta volna, ezért rásegítés is kisebb volt. A tervezők kielemezték a csúcskísérlet során begyűjtött adatokat, és változtattak a gép szoftware-n.

Az egyetlen alumíniumtömbből kialakított vázú, az utóbbi hónapokban jelentetős áttervezett, és több kilóval könnyített biciklivel a napokban folytatják a rekordkísérleteket, bár a 76,1 km/h magában is tisztes eredménynek számít. A sebességi csúcs mellett megpróbálják az egyetlen töltéssel megtett 150 kilométeres táv rekordját is felállítani.




M55 hazai luxuskerékpár

A világ gazdagjai csak 275 darabon osztozhatnak a nemzetközi kerékpárpiac luxuskategóriájának ma elérhető egyik legdrágább elektromos bringájából, de azért a 7-8 millió forintos gépből még a később ébredőknek is jut. Az M55 nevű egyedi e-bike-kal egy Üröm határában működő, alig kétéves vállalkozás próbálja meghódítani a világot.

Magyarországon szokatlanul ambiciózus célt tűzött ki maga elé egy Budapest melletti településen létrehozott kisvállalkozás. Az ürömi székhelyű M55 Kft. százmilliós beruházása egyenesen a világ legtehetősebb fogyasztóihoz akarja eljuttatni hasonló nevet viselő biciklijeit. Az M55 elektromos kerékpárokat kitaláló, kifejlesztő és gyártó társaság eddig nem is pazarolt sok energiát a hazai marketingre, a fő csapásirány rögtön a külföldi fizetőképes réteg volt: a Terminus sorozat első gépeit 2011-ben a monacói Top Marques kiállításon mutatták be, ott indult az értékesítés is, azóta pedig már a Közel-Kelet több országában is építik hídfőállásaikat. A napokban épp Dubajban, egy luxus játékszereket felvonultató kiállításon szerepelt az ürömi bicikli.

A luxuscikkeket ismertető lapok mellett a technikai szakújságok is pozitívan fogadták az M55 feltűnését. A Wired azt állította, hogy a magyar M55-höz fogható impozáns és rejtélyes szerkentyűvel még nem találkozott. Az újságírót különösen a menetpróba nyűgözte le. A Kerékagy tapasztalatai szerint sem alaptalan a lelkesedés. A pedelec rendszerű meghajtás kizárólag tekerésre aktiválja a motort, amit így külön nem lehet használni.

A kerékpáros az első métereken még akár ki is állhat a nyeregből, hogy megmozdítsa a 30 kilós szerkezetet, de aztán hirtelen az az érzése támad, hogy olyan csúcssportolóvá vált, aki képes meredek emelkedőn minden nehézség nélkül tartani a 30-40 kilométer per órás tempót. Egy normál kerékpáron legfeljebb viharos időben, 70-80 kilométer per órás hátszélben lehet hasonló illúziója a biciklisnek. A Terminuson azonban sohasem fordul a szél, baj csak akkor van, ha 50-100 kilométeres táv megtétele után lemerül az akkumulátor.

VIDEÓ: