Jövő év szeptember 30-al szűnik meg a Vidám Park a Városligetben, és több lépésben adja át területét a Fővárosi Állat- és Növénykertnek - erről szerdán döntött a Fővárosi Közgyűlés. A korábbi hírek arról szóltak, hogy a Wing Zrt. az egyetlen, még beépítetlen fővárosi Duna parti területen húzna fel új Vidám Parkot. 

A Vidám Park a 2013-as szezonkezdéshez 150 millió forint tulajdonosi kölcsönt kap, az állatkert pedig 100 millió forint támogatásban részesül a területbővítéshez kapcsolódó beruházási és uniós pályázati feladatok előkészítésére. Az indítványt 20 igen, 3 nem szavazattal, 9 tartózkodás mellett fogadta el a testület.

Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes a vitában elmondta: a városvezetés célja köztudomású, mivel a Vidám Park működtetése hosszú távon nem fenntartható, gazdasági szempontból a határozat szerinti bezárás az optimális megoldás.

A határozat szerint a Vidám Park 2013. szeptember 30-ával történő, úgynevezett programozott bezárásának költsége 499 millió forint, amely tartalmazza a 349 millió forintos bezárási költséget és a megszavazott 150 millió forintos tulajdonosi kölcsönt. A határozatban olvasható, hogy ha 2012. december 31-i hatállyal zárták volna be az intézményt, az 572 millió forintos kiadással járt volna.

Az elfogadott dokumentum arra is kitér: a jövő szeptemberi határidő kellő időt ad arra, hogy a "Fővárosi Önkormányzat a Vidám Park menedzsmentjének közreműködésével megvizsgálja annak a lehetőségét, hogy a meglévő vidámparki potenciál tovább működhessen más helyszínen és más működési, üzemeltetési struktúrában". Ennek érdekében a Vidám Park menedzsmentjét felkérik, hogy hatástanulmányt, vagyonértékeléseket készíttessen a "vidámparki üzleti potenciál hasznosításával, értékesítésével kapcsolatban".

A határozat felidézi, hogy az új városvezetés 2010-ben a társaságot "katasztrofális gazdasági helyzetben" vette át. Akkor a közgyűlés - hosszas mérlegelés után - úgy döntött, az 1,1 milliárd forintos kiadást eredményező azonnali bezárás helyett a működést még egy-két évig fenntartja úgy, hogy közben a határozott idejű bérleti szerződésekből származó kötelezettségeket folyamatosan csökkenti.

Tarlós István főpolgármester korábban úgy nyilatkozott: a Vidám Park látogatottsága az utóbbi 20 évben rohamosan csökkent, 2007 óta szinte megfeleződött az érdeklődők száma. A városvezető szavai szerint a Vidám Park 2010-ben "konkrétan csődben volt", míg a Fővárosi Állat- és Növénykert olyan értékes és patinás intézmény, amelyet fejleszteni kell.  A Fővárosi Közgyűlés napirendjén már két alkalommal is szerepelt ősszel a Vidám Park bezárása, de a döntéshozatalt elhalasztották. Az eredeti elképzelések szerint már november 4-én bezárt volna a városligeti intézmény.

2012 során több, egymásnak ellentmondó hír is született a Park jövőjéről. Helyén egyrészt a Magyar Mesepark nyílna, melyben a gyerekek a mesék szereplőivel ismerkedhetnek meg, másrészt az Ősvilág Csarnok, melyben a látogatók esőerdei környezetben sétálgathatnának.

A Vidám Park története

A Budapesti Vidám Park (üzemeltetője a Budapesti Vidám Park Zrt.) egy vidámpark, mely a budapesti Városligetben működik, 6,5 hektárnyi területen. A mai Vidám Park története 1950 tavaszáig nyúlik vissza, amikor is hatalmas átalakulás kezdődött, és új nevét is ekkor kapta a Budapesti Vidám Park. A Belügyminisztérium április 27-én jóváhagyta a döntést és május 22-én már új formában nyitott a Vidám Park, amelyhez az Angol Park kerítésének lebontásával hozzácsatolták a Vurstlit is.

Az államosítással végleg eltűnt a liliputi falu, a Kék Hordó vendéglő, lebontották a Feszty Körkép épületét. Megszépítették a Vurstlit is, a bódékat kicsinosították, eltüntették a rikító foltokat, aszfalt utat kapott. Az Álomvasút helyére a Robogó került, amelynek barlangjában nem csontvázak ijesztgették a kiskocsik utasait, hanem a régi és az új falut mutatták be a látogatóknak. A végállomás előtt pedig Moszkva és Budapest képei voltak láthatók.

1953-ban fejeződik be a volt Vurstli és Angol Park egyesítése, az egészet körülkerítették, a moszkvai gyerekparadicsomhoz, a Gorkij Parkhoz hasonlóvá igyekeztek alakítani. 1956-ban már 65 szórakoztató játék üzemelt. Szépen alakult a látogatók száma, 1956-ban több mint 2 millió ember kereste fel a Vidám Parkot. 1959 és 1960 a látogatás csúcséve volt. Jól sikerült a Vidám Park 10 éves fennállásának megünneplése is. Tíz év alatt a látogatók száma megnégyszereződött. Ebben az időszakban jelentek meg a nagy szenzációt keltő automata játékok is.

A Vidám Park újkori történetének második szakasza mintegy hét évet ölel fel az önálló gazdálkodás kezdetéig. Jellemzője, hogy a régi, nagy játékok fokozatosan elöregedtek, de nincs elegendő pénz a felújításukra. Ugyancsak nincs pénz az igényeknek megfelelő és korszerű játékok beszerzésére. Ennek következménye, hogy fokozatosan csökken a Vidám Park látogatottsága. A látogatók elmaradása, az érdektelenség pedig maga után hozta a bevételek csökkenését.


A válság 1967-ben tetőzött, amikor is egy felmérés szerint 100 millió forintba került volna a teljes felújítás, modernizálás. A felettes szervek döntöttek: önállósították a Vidám Parkot, ami annyit jelentett, hogy a továbbiakban a bevételekből kellett eltartania magát. A sikeres 1970-es esztendőben már 5 külföldről hozott vendégjáték is fogadta a látogatókat. Továbbra is szerepel a tervek között a külföldi játékok szerződtetése, amelyeknek hiánypótló szerepük van. Az 1970-es években a nagy nyereséget hozó, modern elektromos játékok tartották el a veszteséges régieket. A Park legnépszerűbb helye akkoriban télen-nyáron a Villanyautó és a Játékház volt. Az utóbbi három termében összesen 144 játékautomata üzemelt.

1984-től a látogatók már minden létesítményt egész nap használhattak, a Park elkészült a játékok rendbehozatalával, az új játékok üzembeállításával. Folyt a Hullámvasút szerkezetének felújítása, elkészült a Viharvasút sci-fi változata, új pályát kapott a Kanyargó és elkészültek a tervek az Elvarázsolt Kastély újjáépítéséről. 1994. január elsején egyszemélyes részvénytársasággá alakult a Vidám Park. Ezzel újabb lehetőségek nyíltak, hiszen a részvénytársaság mobilabb, korszerűbb forma, mint a vállalat.

Új, vonzó berendezések kerültek a Parkba, mint pl. az Óriáscsúszda vagy a Break Dance. E középtávú koncepció alapján megindultak a felújítások, fejlesztések. Nem csak a játékokra fordított nagyobb figyelmet a Park, hanem a környezet barátságosabbá tételére is: az utak díszburkolatot kaptak, fákat telepítettek, virágokat ültettek és korszerűsítették a mosdókat.

1999 az Ikarusz működésének kezdete, mely sokemeletnyi emelkedése, a kabinok forgása semmivel össze nem hasonlítható élmény. 2000 tavaszán a nagy dobás a Looping Star beszerzése volt. Húsz kamion szállította ezt a berendezést a Vidám Parkba. A fémvázas, átforduló hullámvasút időnként 75 kilométeres sebességgel száguld és 24,5 méteres a legnagyobb hurok a pályáján, melyben egy pillanatig fejjel lefelé utaznak a látogatók. 2004-ben került átadásra a Gólkirály és a Fényvadász játék. A Gólkirály interaktív góllövő játék. A magas pontszámot elérő játékosok a világháló segítségével összemérhetik teljesítményüket a világ bármely táján kapura lövő játékosok eredményeivel.

A Fényvadász dodzsem európai viszonylatban a legnagyobb pályán működő játék, amellyel sötétített arénában lehet száguldozni a pontot érő zöld fénykörökre vadászva. Eközben számítógépes kijelzőn követhető nyomon a csapatok teljesítménye éppúgy, mint a játékosok egyéni pontjai. A Budapesti Vidám Park 2005-ben rangos nemzetközi szakmai elismerésben, a Golden Pony díjban részesült, amellyel a Park fő célkitűzését: a hagyományőrzés és megújulás, modernizálás ötvözését is elismerték.



Csepelen épülne az új Vidám Park?

A korábbi hírek arról szóltak, hogy a Wing Zrt. az egyetlen, még beépítetlen fővárosi Duna parti területen húzna fel új Vidám Parkot. Három éve még 100 milliárdos városközpontot álmodtak ide, nem lett belőle semmi.  Az ingatlanfejlesztéssel foglalkozó Wing Zrt. azonnal lecsapna a piaci résre, máris új Vidám Parkot álmodik a Duna-partra. Az egyetlen, még beépítetlen fővárosi partszakasz a IX. kerület déli részén található, a Lágymányosi-hídtól délre, szemben a Csepel-szigettel. A Wing a területet 2006-ban az államtól vette meg és korábban 100 milliárdos új városrészt tervezett ide felhúzni: irodaházakkal, lakóparkkal, szórakozóhelyekkel. Az elképzelés lényege az volt, hogy a Dunát "visszaadják" a fővárosiaknak - ezt az elmúlt években politikusoktól és ingatlancégektől hallottuk már eleget.

Az eredeti ütemterv szerint jövőre kellett volna megtörténnie az első átadásoknak, a Wing az irodaházak felhúzásával kezdte volna a beruházást. Azóta azonban nem sok minden történt a területen. A Vidám Park bezárása azonban azonnal megmozgatta a Wing Zrt. vezetőségét, ismét előálltak egy megaprojekt tervével.

"A cél egy olyan szabadidős és rekreációs témapark létrehozása, ami a Budapestiek, a vidékiek és a külföldiek számára is vonzó desztináció" - írja a cég közleménye. A szórakoztató attrakciók mellett vendéglátó egységek, szálloda és konferencia létesítmények, nemzetközi hajókikötő létrehozására nyílna lehetőség, és egy gazdaságos, egész évben működő korszerű parkról lenne szó, ami gazdagítja Budapest szabadidős és turisztikai kínálatát. A Wing Zrt. már felvette a kapcsolatot a főváros vezetésével és jelenleg is dolgozik a finanszírozási lehetőségek és a támogatás megszervezésén. Az átfutási idő a nyitásig, várhatóan 2-3 év.

Nem kérdés, hogy a terület adottságai kiválóak, a dunai kikötő eddig is szerepelt a tervekben, valószínűleg egy új HÉV-megállót is átadnának, ha megindulna a terület fejlesztése. A legnagyobb gond a finanszírozás, már 2010-ben is sokan megmosolyogták azt az elképzelést, hogy a Duna Passage fejlesztéseit 70%-ból banki hitel formájában finanszírozzák. A válság előtt a 30%-os önerő, 70% hitel arány egy nagy ingatlanberuházás mögött még átlagos volt, de már 3-4 évvel ezelőtt is ennél jóval óvatosabbak voltak a bankok. Nem beszélve a szabályozói környezet állandó változásából eredő bizonytalanságokról (az ingatlanberuházásoktól ráadásul a CET-hez hasonló esetek is elvehetik a bankok kedvét).

Kérdés az is, miként vállalna részt a beruházásban a spórolni igyekvő Fővárosi Önkormányzat. A városházán azzal számolnak, hogy a régi park bezárása 490 millió forintot emészthet fel, míg az értékesíthető tételekből nagyjából 150-200 millió forint folyhat be. Az ugyanakkor az új park mellett szólhat, hogy elkerül a közvetlen versenytárs, az Állatkert mellől. Igény eddig is volt a szabadidős parkra, de a fejlesztések elmaradásával a Vidám Park már kevésbe volt vonzó a budapestieknek - ráadásul akik a Városligetbe mentek, inkább a folyamatosan újdonságokkal előrukkoló állat- és növénykertet választottak. A Vidám Parknak éves szinten harmadannyi látogatója sem volt, mint az Állatkertnek. A Wing Zrt. legutóbb befejezett hazai nagy projektje az MTV új székháza és gyártóbázisa volt, amelyet rangos díjjal illetek nem rég.