Hivatalos adatok szerint több mint 400 ezren úgy veszik igénybe az egészségügyi ellátást ma Magyarországon, hogy nem jogosultak rá, ezért tervezik az arcképes taj-kártya bevezetését. 

A jövőben egészségügyi szolgáltatás igénybevételéhez a taj-kártya mellett a személyazonosság igazolására alkalmas arcképes igazolványt is kötelező legyen bemutatni. A kormány hatásvizsgálata szerint ugyanis mivel a taj-kártya nem arcképes igazolvány, továbbá személyazonosság igazolására sem alkalmas, így a gyakorlatban számos esetben előfordul, hogy többen ugyanazzal a taj-kártyával veszik igénybe az egészségügyi szolgáltatásokat.

A társadalombiztosítási potyautasok valós száma azonban nem ismert, ugyanis sokaknál ki sem derül, hogy nem fizetnek járulékot, mert nem a saját TAJ-kártyájukat használják. Ezért – mondta a közelmúltban egy konferencián Cserháti Péter, az Egészségügyért Felelős Államtitkárság helyettes államtitkára – felvetődött az arcképes TAJ-kártya bevezetése. A legújabb egészségügyi salátatörvényből ugyanakkor kitűnik, hogy addig is már a jövő esztendőtől előírnák, a taj-kártya mellett arcképes igazolványt is kötelező lesz bemutatni az orvosnál.

A TAJ-számok ellenőrzését 2007-ben vezették be. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a rendelőben, gyógyszertárban beütik a kártya számát, majd az egészségbiztosító visszajelez az orvosnak, patikusnak hogy az illető páciens biztosítottnak, és ezzel ellátásra jogosultnak minősül-e. Zöld jelzést kap a beteg, ha van mögötte járulékfizetés, viszont pirosat, ha nem. És bár az egészségbiztosító tájékoztatása szerint az elmúlt években több százezerszer gyulladt fel a „az ellátásra jogosulatlan” jelzés, a renitensek minden alkalommal megkapták a szükséges kezelést vagy gyógyszert, mert azt a hatályos jogszabályok szerint nem tagadhatják meg tőle. Ugyanakkor az egészségbiztosító minden ilyen esetben értesíti az adóhatóságot, és a NAV-nak fel kell szólítania az érintettet vagy a munkáltatóját arra, hogy rendezze az elmaradt befizetéseket.

Az ellenőrzések nyomán 2006-ról 2010-re 1,3 millióról 442 ezerre csökkent azok száma, akik TAJ-számmal igen, de jogviszonnyal nem rendelkeztek – derült ki az Állami Számvevőszék idei vizsgálatából. Az adóhatóság bírságai is eredményesek voltak: 2007-ről 2008-ra csaknem megduplázódott, 143 ezerről 269 ezerre nőtt az egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetők száma.

TAJ-kártya: mikor, hogyan, mennyiért?

Szeretné tudni, milyen procedúra előzi meg a TAJ-kártya kiváltását? Mi történik, ha elveszíti? Most minden kérdésére választ adunk. Társadalombiztosítási Azonosító Jel (TAJ-szám) egy személyi azonosító, amelyet a magyar állampolgár születésekor kap, és normál esetben végigkíséri egész élete során. Ezt a kódot használjuk az egészségügyi, a szociális és az egészségbiztosítási, illetve a magánnyugdíj rendszerrel kapcsolatos nyilvántartások alkalmával. A TAJ-kártya egy bankkártya méretű hatósági igazolvány, amely tartalmazza a tulajdonosának családi és utónevét, születési idejét, valamint a kiállító szerv bélyegzőjét és a kiállító aláírását is.

A TAJ-kártyát annak bevezetésekor az Országos Egészségbiztosítási Pénztár hivatalból, az érintettek kezdeményezése nélkül készítette el és küldte ki mindenkinek, aki szerepelt a nyilvántartásában. Amennyiben társadalombiztosítási szempontból belföldinek minősülő személy magyarországi tartózkodása vagy egészségügyi szolgáltatásokra való jogosultsága határozott idejű, az egészségbiztosító a TAJ-kártya hatályát is erre az időszakra korlátozza.

Az újszülöttek részére az egészségbiztosító a TAJ-számot tartalmazó hatósági igazolványt hivatalból adja ki, általában az adatok nyilvántartásába érkezesét követő nyolc napon belül kiküldi postán a gyermek lakóhelyére, vagy a szülő kérésére egy másik címre.

A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartását kezelő központi szerv az újszülött családi és utónevét, születési helyét és idejét, anyja nevét, állampolgárságát, valamint lakcímét közli az egészségbiztosítási szervvel.

Aki nem rendelkezik TAJ-számmal, TAJ-kártyával, de jogosulttá válik egészségügyi szolgáltatásra, álláskeresési vagy szociális ellátásra, az ország területén bármelyik egészségbiztosítási pénztárnál igényelheti kártyáját. Első alkalommal díjmentesen állítja ki a TAJ-kártyát az egészségbiztosítási pénztár.

Aki rendelkezik TAJ-kártyával, még nem biztos, hogy biztosított, így nem szerezhet jogosultságot a társadalombiztosítás ellátásaira. Tehát hiába van születésünk óta a tárcánkban a kártya, ha nem vagyunk jogosultak, mert például nem fizetik utánunk a járulékot, vagy nem jelentettük be a változásokat.

A TAJ-számot vagy TAJ-kártya másodlatot igénylő személynek igénylőlapot kell kitöltenie. Ennek benyújtásához szükség van magyar állampolgárok vagy letelepedési engedéllyel rendelkezők esetében a személyi igazolványra és a lakcímkártyára, vagy annak igazolására. Kiskorú esetén a törvényes képviselő jár el, jogosultságát személyazonosságot igazoló okmányának és a kiskorú születési anyakönyvi kivonatának másolatával kell igazolnia.

Külföldinek minősülő biztosított munkaadójának a foglalkoztatást követő három munkanapon belül, az előírt nyomtatványon vagy elektronikus űrlapon az egészségbiztosítási szakigazgatási szervtől kell kérnie a TAJ-szám kiadását. Az egészségbiztosító a TAJ-számot az "Igazolás az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságról" elnevezésű nyomtatvány kiállításával igazolja. A jogosultsági jogviszony utolsó napján a foglalkoztató bevonja az igazolást, a jogviszony megszűnése időpontjának feltüntetésével.

Mikor kerül pénzbe?

A TAJ-kártya kiállítása és az adatmódosítás díjmentes. Az egészségbiztosító a megváltozott adatokról értesítést kap a személy és lakcímnyilvántartó rendszeréből, ezért a megváltozott adatokról nem kell bejelentést tenni, azonban az új TAJ-kártyát igényelni kell, annak kiküldése hivatalból nem történik meg.

Az elveszett, megrongálódott vagy ellopott kártya pótlása 3000 forintba kerül. A díjat átutalással vagy az egészségbiztosító által rendelkezésre bocsátott átutalási megbízáson lehet megfizetni. Személyes igénylés esetén az egészségbiztosító házipénztárába is be lehet fizetni a díjat.

A TAJ-kártya igénylését és az adatmódosítást elintézhetjük az ország bármelyik kormányhivatal egészségbiztosítási pénztárában, tehát, nem feltétlenül szükséges a lakóhelyünkön intézni az ügyeket. A díj megfizetését a kérelem benyújtásakor, az okmány kiállítását megelőzően igazolni kell.