A bringaszervizben azt mondták, egy friss KRESZ-módosítás után végre szabályos és nem csak hasznos és üdvös, hogy a hátsó lámpa villog. Merthogy eddig csak éghetett – mégis mindenki villogott. Tényleg? Mi van?

Minden bringás álma egy munkába menet beszedett defekt, ugye? Hétfő reggel sikerült, úgyhogy busz, metró, munka, metró, busz – közben Szamár egy budai park sűrűn látogatott sarkán pihent kikötve, hogy kínos legyen bárkinek is bizgerálni. Amikor a bringás szaki pajtihoz eltoltam, gyorsan megcsinálta a szükségest a kolléga, közben pedig a komával beszélgettem (sikerült rávennie egy középkategóriás hátsó villogóra), és meglepve hallottam egy szabálymódosulást: azért válasszam ezt a bonyolultabb villogót, mert szeptember 1. óta végre legális nemcsak világítani, de villogni is.

Kissé arcul ütött a dolog, gondoltam, gyorsan megnézem, mi hír van erről, kicsit cikinek éreztem, hogy pont erről nem tudok. Végül az internetes jogtárhoz kellett fordulnom, ahol a mindig legfrissebb KRESZ-t bekészítettem a monitoron, benyomtam egy ctrl+f-et, beírtam a kis téglalapba, hogy „kerékp”, és már indult is az enterezés.

Hogy rögtön jobb kedve legyen az embernek, elégé gyorsan szembejön a passzus, hogy a teljes piatilalom fel van oldva. Majdnem (4. paragrafus, 4. pont). Ez a – végül is – gyakorlatias engedmény oké, hogy már érett, ettől függetlenül nem annyira lájk; mindenki tudja, hogy péntek–szombat esténként 9-10 után sok bringásban benne van egy-két sör vagy fröccs, de ezt még meg is engedni lehet, hogy azt eredményezi majd, hogy sorstársaim önkontrollja kicsit elszabadul, mondván, úgyis lehet inni „valamennyit”. A jogszabályalkotó javára legyen írva, hogy beletették: főútvonalon továbbra is csak teljesen józanul tekerhetünk. A közlekedés többi résztvevője pedig jogosan követeli, hogy legyen is betartva, a mérték pedig meg…

Na, gyerünk, merre van, hogy végre szabad villogni? Még sehol. De hogyaszongya: végre látom leírva valahol, hogy kerékpárúton más jármű közlekedése tilos! Se motor, se semmi! Ó, je! (Ilyenkor azért feltolulnak bennem az emlékek a motorokról, tolató taxisokról…) Menjünk tovább, hátha jönnek még jó hírek. Ó, ne: ahol nincs járda, ott a gyalogosnak a kerékpárnak kijelölt úton – sávon vagy úton – KELL haladnia… Jó, mindenki gyalogosnak születik – mondom magamban. Ott is van a matrica a vázon. Lapozzunk!

Sebességhatár: lakott területen 40, azon kívül sisakban 50, anélkül 40 kilométer per óra. Ha lámpához érek, ketten felállhatunk egymás mellé a piroshoz. Nem rossz! Ez sem annyira közismert talán (Kiskörút környékén fontos infó például, ahol igen-igen különböző tempójú bringások hajtanak).

Ezután hosszasan sorolja a jogtár, mit tilos: megállni kerékpárúton, nyílt kerékpársávon, buszmegállóban, kereszteződéstől az út szélén a saroktól 5-5 méterre minden irányban, s a többi.
A IV. fejezetnél sikerül végre eljutnom addig, amit keresek (merthogy a kivilágításról szóló második fejezetnél egy mukkot sem látni a villogásról, világításról…)! Itt, tehát már a KRESZ kétharmadánál jön egy kisebb bringás összefoglaló (Kerékpárok és segédmotorok, 54-es paragrafus).

„A kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között abban az esetben szabad közlekedni, ha a kerékpáron vagy a kerékpároson a) előre fehér-, hátrafelé piros színű, folyamatos vagy villogó fényt adó lámpát és fényvisszaverőt helyeztek el, és b) lakott területen kívül kerékpáros fényvisszaverő mellényt (ruházatot) visel.”


Végül is megvan, amit kerestem: villogni szabad, itt a megnyugvás, a rutinos kollégának meg elhisszük, hogy eddig nem így volt. Vagy mégsem?
„Ez a történet több sebből vérzik, a lámpa dolgot ugyanis nem a KRESZ szabályozza, hanem egy rendelet, a lámpával kapcsolatos előírások nem változtak.” (László János elnök, Magyar Kerékpárosklub)

BRINGÁS KRESZ RÖVIDEN - AZ MKK-TÓL!


Levezetésképpen még néhány dolog, amit nem szabad: 12 év alatt főúton biciklizni (nekem megadatott, nagyon féltem is Zamárdinál, fürdőnadrágban a zöld Csepelemmel, '92-ben), elengedett kormánnyal menni (ezt tartsa be bárki, amikor az oldaltáskát kell igazgatni), kutyát, cicát, barbibabát futtatni, autóúton menni, ha van kerékpárút, és még azért a vicc kedvéért az is benne van a KRESZ-ben, hogy tilos bringát vontatni. Aki mondjuk azt kipróbálja, meg is érdemli a sorsát.