Az évek óta stagnáló Hotmail levelező szolgáltatás a szintén jól ismert Outlook név alatt születik újjá, új kezelőfelülettel, némileg kiegészülő funkcionalitással, valamint a riválisoktól ellesett apróságokkal. A változtatástól a Microsoft azt várja, hogy sikerül lefaragniuk a hátrányukat a Gmaillel szemben. 

A Microsoft saját oldalán közölte a nagyközönséggel, hogy a sokmilliós táborral rendelkező Hotmail szolgáltatás a jövőben Outlook néven is elérhető lesz, az elkövetkező években pedig várhatóan az új portál veszi majd át fokozatosan a stafétabotot, hogy a régi levelező szolgáltatás újjászületve és egyben kiegészülve folytassa a versenyt a riválisokkal. Az átállás ugyan sokak számára gondokat okozhat, a fogadtatás mégis nagy pozitív. 

A cég még 1997-ben vásárolta meg a független Hotmail-t annak fejlesztőitől, ami azóta számos átalakításon esett át. A levelező népszerűsége azonban rohamosan csökkent, különösen a Gmail megjelenése után, ami mellett a folyamatos ráncfelvarrások ellenére is elavultnak tűnt, legalábbis mostanáig. A Microsoft sikeresen ültette át a webre az Outlook 2013-ban bemutatott felhasználói felületet, ami az új Windows-hoz készült. 

 Az új felülettel együtt a cég az outlook.com megnyitását is bejelentette, amely további domain-t ad az eddig meglévő Microsoft fiókokhoz. Az Outlook.com alatt természetesen a régi Hotmail motor dolgozik a megszokott előnyökkel és hátrányokkal is, az új e-mail címekre tegnap óta lehet regisztrálni, a cég természetesen kiemeli, egyelőre teszteli a szolgáltatást, így még jelentős átalakítások várhatóak. A már meglévő Hotmail fiókkal rendelkező felhasználók szabadon átválthatnak az új felületre, amelyet azonban a szolgáltató nem erőszakol rájuk, bár a tesztidőszak letelte után valószínűleg minden fiók az új felületet használja majd. 

A Hotmail-esek továbbá megtarthatják korábbi címüket vagy választhatnak maguknak újat, outlook.com végződéssel. Letisztult design, átláthatóbb levelezés Az Outlook.com oldalon az azonos nevű kliensből, valamint az új Windows 8 operációs rendszerből ismerős kezelőfelület fogad minket, természetesen az ehhez társuló új @outlook.com utótaggal, már ami postafiókunkat illeti. A három részre osztott képernyő elegendő helyet hagy leveleink tartalmának, emellett pedig a Skype platformmal kiegészülve egyben videochat szolgáltatást is biztosít a webes felületen keresztül, összekötve a két technológiát (a Live Messenger és a Facebook chat szolgáltatása is elérhető itt). 

A Skydrive felhő-szolgáltatás regisztrált tagjai további 7 GB tárolókapacitást kapnak, amennyiben feliratkoznak az új portálon, a Microsoft pedig mindent megtesz annak érdekében, hogy a Hotmail felhasználói gondmentesen vegyék igénybe az új portált. Az új Outlook felület jelentős váltás a korábban megszokott Hotmail-hez képest, a letisztult, egyszerű design sokkal átláthatóbbá és kezelhetőbbé teszi a levelezést. Az első meglepetés a régi felhasználók számára a levelek párbeszédbe rendezése lehet, ami ugyan már korábban megjelent a Hotmail felületen, ám nem volt alapbeállítás és sokan létezéséről sem tudtak. 

Ezek mellett az új Hotmail és Outlook új funkciókat is kapott, ilyen például a kontaktok importálása és rendezése, amellyel nem csak a konkurens levelezőkből, de a Facebookról, a LinkedInről és a Twitterről is le lehet tölteni az ismerősök adatait, amit a rendszer összerendez. Emellett később érkezik a Skype integráció is, amelynek segítségével a felhasználó cseveghet az ismerőseivel, illetve akár videóhívást is kezdeményezhet. Az új szolgáltatás a már megszokottak szerint a reklámokra épül, ám azok sokkal kevésbé zavaróak, mint a Hotmail esetében voltak. Emellett a Microsoft igyekezett megerősíteni azt az alapelvét, mely szerint soha nem néz bele az üzenetek vagy a csatolmányok tartalmába, hogy azoknak megfelelő reklámot jelenítsen meg. 

A Google 2004-ben azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy 1GB tárhelyet adott a levelezésre, ami az akkori alig pártucat megabyte-os megoldásokhoz képest óriásinak számított, Most a Microsoft nem kevesebbet ígér, mint virtuálisan korlátlan tárhelyet, igaz arról nem nyilatkoztak, hogy ez alatt pontosan mit értenek. Az új felület mellett a frissen regisztrálók 7GB tárhelyet is kapnak a Microsoft felhőszolgáltatásán, a SkyDrive-on, amivel még mindig elmaradásban van konkurenseivel szemben. 

Az új email címek egyben Microsoft fiókként is szolgálnak, így ha a felhasználók azzal jelentkeznek be Windows 8 gépükre, a rendszer automatikusan összhangba hozza a címlistát, naptárat és egyéb beállításokat. Vannak még hibák A felületen és az új funkciókon kívül azoban nem sok minden változott az motorban, így a Hotmail és vele együtt valószínűleg az új Outlook egyik legnagyobb hibája a levélszemét szűrése lesz, amit eddig a Google-nek sikerült a legjobban megoldania. Emellett a szolgáltatásból továbbra is hiányzik az IMAP funkció, így sok olyan felhasználó hoppon marad, akik saját email kliensen keresztül szeretnének levelezni és kénytelenek a POP3-nál maradni. 

Mindezek mellett azonban az új felület és felhasználói élmény számos korábbi ügyfelet visszacsábíthat a Microsofthoz és akár újakat is meghódíthat. Arról, hogy a tesztidőszak meddig fog tartani egyelőre nem nyilatkozott a cég, a fejlesztés folyamatos. Utóbbi megjegyzés annyira igaz, hogy a cég gyakorlatilag egy órán belül megoldotta a kontaktok szűrésének hiányát, miután arra többen panaszkodtak, így nem lehetetlen, hogy a protokoll és a [cenzúrázva] probléma is megoldódik, mielőtt a szolgáltatás végleges lesz. 

Gondok azért akadnak, bár ezek többnyire a különböző hordozható eszközökön jelentkeznek, pontosabban a Windows Phone rendszer alatt. Az új címet használók ugyanis elveszítik a hozzáférést több egyéb szolgáltatáshoz, amelyek továbbra is hotmail fiókokat keresnek, bár a feliratkozás előtt azért figyelmeztetést kapunk, hogy gondoljuk meg, mielőtt továbblépünk. A fogadtatás mindenesetre pozitív, az első 24 órában rögtön több mint egymillió jelentkező akadt, a rögtönzött felmérések pedig szintén jó eredménnyel zártak. 

 A Microsoftnak szüksége volt a lépésre, hiszen az utóbbi egy évben megfordult a levelező szolgáltatások sorrendje, a korábban vezető Hotmail inkább stagnált, míg a Gmail elhúzott mellette, és ma már a mindent a saját közösségi portálja köré szervező Google rendelkezik nagyobb felhasználói bázissal, mintegy 450 millió felhasználó jóvoltából. Meglátjuk, hogy a közösségi funkciók nagyobb bevonása, valamint az új felület mennyiben lesz elég egy új rohamra.