Az amerikai TJX áruházlánc is árusítani fogja karácsonyi kínálatában a magyaros mintájú Folqa szuvenírfigurákat, többek között az Igazságos Betyárt, a Rátermett Csikóst, a Természetbarát Nádvágót és további társaikat – közölte a magyar készítő.
A magyarországi szuvenír- és designshopokban egyre gyakrabban lehet találkozni a marcona, nagybajuszú Folqa figurákkal, a magyaros népi mintákat kortárs dizájnnal és minőségi kivitelezésben idéző tízcentis műgyanta figurákkal – írja a Folqa közleménye.
Most az Észak-Amerikában és Európában közel 3000 bolttal jelen lévő TJX áruházlánc is felfigyelt rájuk, és beválogatta őket a karácsonyi árukészletébe – tette hozzá a készítő cég.
A Fortune500-as ranglistán 125., tőzsdén is jegyzett nagyvállalat az USA keleti partján található bolthálózatában alakít majd ki külön részleget "Kelet-Európa" trendi kincseiből. Így a Folqa figurák egyúttal Magyarországot is képviselik – olvasható a közleményben.
„Amellett, hogy óriási megtiszteltetésnek és sikernek éltük meg a megrendelést, értékes tapasztalatot is szereztünk az exportálással járó folyamatok és szükséges teendők terén” – mondta Juhász-Váczi Heni, a Folqa Collectiont gyártó és forgalmazó fóti Souvenir Brands Kft. ügyvezetője.
Juhász-Váczi Heni és az általa megálmodott magyaros figurák
„Folqáék” – ahogy a hazai boltosok ismerik őket – sűrű évet tudhatnak maguk mögött: a tavalyi WAMP-on történő sikeres bemutatkozás után az országos értékesítési helyekkel való megállapodások következtek, felkészülve a nyári turistaszezonra. Eközben konyhai termékekkel is megjelentek, kiterjesztve a figuraként ismert Folqa Collection márkát, felhasználva a betyárt, a fazekast, a paprikamolnárt, és a többi közkedvelt karaktert.
„Azt gondolja mindenki, hogy a turistaszezon elmúltával leül a piac, ám ez egyáltalán nincs így” – meséli Juhász-Váczi Heni.
Az őszi és karácsonyi kiállítások és vásárok mellett a céges ajándékszezon is beköszönt, közeleg a Design Hét, és mind emellett a további nemzetközi terjeszkedéssel járó feladatok kötik le az idejüket.
Hamarosan Sopronban mutatkoznak be osztrák szakmabelieknek a Design Terminál jóvoltából. „Távolabbra tekintve dédelgetett álmunk egy Folqa franchise hálózat, ehhez bizonyára kockázati tőkét kell bevonnunk, ez valószínűleg annál is nagyobb változást hoz majd az életünkben, mint amekkora most ez az amerikai megrendelés volt.”
Interjú a készítővel
A tervezők sorra élesztik újjá hagyományainkat. Az elmúlt évben számos népművészet ihlette termék született. Ilyen például a Béta Pixelfolk kollekciója, a The Four betyáros pólója, a Matyodesign kollekciói vagy éppen a nemrég debütált Folqa babák. Egy jelentős különbség mégis van a többi tárgy és a Folqa figurák között: a Folqának nincs funkciója. Erről az itthon szokatlan húzásról beszélgettek a régi, hagyományos mesterségeket megtestesítő babák megálmodójával, Juhász-Váczi Henriettel.
Hogyan jött a bábuk ötlete?
Juhász-Váczi Henriett:
Az egész ötlet onnan jött, hogy a férjemmel sokat jártunk külföldön. Ezekről az utakról általában szuvenírekkel tértünk haza, amelyek egyben design tárgyak is voltak. Én nagyon kedvelem a funkció nélküli design tárgyakat. Az utazásaink után azt vettünk észre, hogy itthon nincsenek ilyen szuvenírek. Szuvenírek vannak, de azok nem tekinthetőek design tárgynak. És vannak is igényes, designos darabok is, de azoknak mindig van valamiféle használati funkciójuk.
Mik voltak a fő szempontok a Folqa tervezésénél?
Juhász-Váczi Henriett: Fontos volt, hogy a kész termék egy minőségi tárgy legyen, olyan, amilyet külföldön mi is szívesen megvásárolnánk...
Miért pont babákra esett a választás?
Juhász-Váczi Henriett: A koncepció fontos része volt, hogy ne legyen funkciója, tehát egy dísztárgyat akartunk alkotni.
Ez talán manapság szokatlannak tűnik, pedig korábban is voltak ilyenek, például nagyanyáink nippei.
Mennyi időt vett igénybe a megvalósítás?
Juhász-Váczi Henriett: Egy bő fél éve fogalmazódott meg az ötlet, de akkor még egy hónapot ültünk rajta, és gondolkodtunk, hogy egyáltalán belevágjunk-e. Az tény volt, hogy ez a piaci rés létezik, de kérdéses volt, hogy egyáltalán van-e rá igény? Ezután megkerestünk egy grafikust, Novák Zoltánt. Neki egyből megtetszett az ötlet, és neki is látott a munkának. Nagyon nagy gondot fordított arra, hogy a tájegységenként kiválasztott mesterségekhez az adott terület megfelelő mintáit használja. Ezután felruházta egy-egy tulajdonsággal a figurákat, karaktert adott nekik.
Hányféle figura van?
Juhász-Váczi Henriett: Jelenleg hat baba van. A tervek szerint minden szériában hat figura lesz, és tervezzük, hogy a sokadik kollekciót nők, nőies szakmák alkotják majd.
Jelenleg csak férfiak vannak, ennek az az oka, hogy több hagyományos férfi szakma van, mint női, hiszen a nők akkoriban inkább a háztartást vezették.
Miből készülnek a figurák?
Juhász-Váczi Henriett: Műgyantából, ez kellő súlyt és tömörséget ad nekik. Minden figura 10 centiméter magas és 250 grammos. Sokan elsőre úgy tippelik, hogy a babák alapanyaga porcelán, de nem. Fontos volt, hogy modern alapanyagot válasszunk.
Honnan jött a márkanév?
Juhász-Váczi Henriett: Az én ötletem volt, teljesen véletlenül jött. A folk az alapszó, amit “babásítottam”.
Mennyibe kerülnek?
Juhász-Váczi Henriett:
Ez függ a kereskedőktől, de mi egy 30 euró körüli árat céloztunk be. A karácsony előtti WAMP-on kedvező áron voltunk elérhetőek. A vásáron nagyon pozitív volt a fogadtatás, a külföldieknek nagyon tetszik, a magyarok között viszont sokan keresték a funkciót, csak a designra érzékenyebbek nem.
Egy szuvenír tárgyról van szó. Ebben az esetben mennyire tekintitek potenciális vásárlónak a magyarokat?
Juhász-Váczi Henriett: Elsősorban a külföldieknek szánjuk, de például céges ajándékként is megállja a helyét.
A kísérőfüzetek stílusa miatt a magyarok is kedvelik, egy-egy tájegység szülöttei szívesen büszkélkednek az adott figurával. A szériák lehetővé teszik, hogy gyűjthetőek legyenek a figurák, a gyűjthetőség a hazai vásárlóközönséget célozza meg.
Milyen a csomagolás?
Juhász-Váczi Henriett: Nagyon nagy gondot fordítottunk a csomagolásra. A doboz egységes, de mindegyik mesterséghez más-más kisfüzet tartozik, ami röviden ismerteti az adott szakmát.
Neked nagy kirándulás ez a márka?
Juhász-Váczi Henriett: Igen, én korábban a reklámszakmában dolgoztam. De sok barátom van a design világban, akiktől sok-sok inspirációt kapok.
0 Megjegyzések