Múzeumi órák A múzeumi órák célja, hogy a múzeumot megszerettessük a gyermekekkel, megtanítsuk őket megfelelő módon használni annak titokzatosan sajátos eszközeit érdeklődésük, kiapadhatatlan kíváncsiságuk kielégítésére, tudásuk gyarapítására. Az órák vetítéssel, játékos feladatokkal egybekötött érdekes előadások, eredeti tárgy vagy tárgymásolattal, mímes, szituációs- és szerepjátékkal, a téma feldolgozásától függően. A múzeumi órákat korosztályi megjelöléssel ajánljuk, de természetesen ettől eltérően más korosztály számára is „testre szabjuk”.

Múzeumi óra - előadás és kézműves foglalkozás (ára: 600 Ft/fő) RÉGÉSZETI KALANDOZÁSOK
Helyszíneljünk! Nyomozzunk a múlt titkai után. Ismerkedés a régészet világával, hogyan dolgoznak, milyen helyszíneken kutatnak a régészek és munkatársaik. A föld felszínétől indulva merülünk a mélybe és betekintünk a búvárrégészet titkaiba is. Megvizsgáljuk, milyen eszközöket használnak, valamint milyen nyomok segítenek a múlt mozaikjának kirakásában. Választ keresünk arra a kérdésre is, hogy mennyi a mítosz és a valóság a régészek munkájával kapcsolatosan, mennyiben igaz a kalandfilmekben látott világ? Eredeti leletek megtekintése, kézbevétele színesíti az előadást. Ajánlott korosztály: 5-8. osztály Kapcsolódó tantárgyak: történelem, földrajz, honismeret Túlélőtúra az őskőkori ember világában. Bepillantás és időutazás az ősember mindennapjaiba. 

Keressük a választ arra, hogyan és meddig éltek, milyen volt a körülöttük lévő környezet és élővilág, miben hittek, milyen harcokat kellett vívni a mindennapi életért. Bújjunk az ősember bőrébe és éljük át, hogyan vadásztak, gyűjtögettek, kerestek menedéket, építettek hajlékot, hogyan öltözködtek és használták szerszámaikat. Megvizsgáljuk mennyi és milyen a hasonlóság az ősember és a csimpánz külső- és belső jegyei közt. Virtuálisan bebarangoljuk az őskőkori emberhez köthető Magyarországon található lelőhelyeket. Ajánlott korosztály: 5. osztály Kapcsolódó tantárgyak: történelem, földrajz, honismeret Üljünk le Mátyás király asztalához, Te mit kóstolnál meg? 

 A reneszánsz világa sok újdonságot hozott, többek között a magyar gasztronómia világát is megreformálta. Az új ízek, zöldségek, gyümölcsök és a sok finomság elkészítési módja kinek köszönhető, Mátyás királynak vagy feleségének Beatrix királynőnek? Erre is választ kapunk, miközben bepillantást nyerünk a királyi udvarba és a reneszánsz kultúrába. Természetesen a szegények asztalához is leülünk. Látogatást teszünk a budai vásári forgatagban, vajon miben volt más, mint a mostani vásárok? Ajánlott korosztály: 6-8. osztály Kapcsolódó tantárgyak: történelem, honismeret Tengerre fel és kezdődjön az újkor! 

Vizes kalandokban lehet részünk a nagy földrajzi felfedezések korában. Milyen hajókkal és felszereléssel, mekkora legénységgel és merre hajóztak a nagy felfedezők? Új, az európaiak számára idegen kultúrák kerültek fel a térképre. Betekintést nyerünk az azték és inka kultúrák izgalmas világába. Vajon hogy alakult a hódítók és a bennszülöttek kapcsolata? Mennyit ért és milyen áldozatokat követelt az arany és a titokzatos fűszerek? Az egyik leghíresebb felfedező Kolumbusz Kristóf volt, de vajon értékelték a nagy felfedezését? 

Gazdagon vagy szegényen halt meg, és hol található ma a szobra? Hajózzunk el a válaszokért. Ajánlott korosztály: 6-8. osztály Kapcsolódó tantárgyak: történelem, földrajz Nyissuk ki együtt Szabolcs-Szatmár–Bereg megye kincses ládáját Virtuális történelmi, kulturális és gasztronómiai kalandozás a megye értékei között. Lássunk csodákat ebben az értékekben gazdag megyében. Kapcsoljuk be az öveket, és száguldozzunk többek között a nagyari Petőfi fától a szabolcsi földváron keresztül a tákosi zsindelytetős református templomon át a szilvalekvárig. 

Ismerkedhetünk nagyléptékben a főbb látnivalókkal és érdekességekkel vagy kiválasztunk közösen egy vagy két tájegységet, mellyel részletesebb betekintést nyerhetünk az értékek tárházába. Fűszerezhetjük az előadást játékkal is, melyhez csapatokat kell alakítani. És hogy mi a játék? Legyen meglepetés. Ajánlott korosztály: 5-8. osztály Kapcsolódó tantárgyak: történelem, földrajz, honismeret TÖRTÉNETI – NÉPRAJZI KALANDOZÁSOK Benczúr Gyula és a nemzeti eszme Számos magyar festő művében jelent meg a magyar történelem egy-egy jelentős eseménye, kifejezve ezzel a művész hazaszeretetét. Nincs ez másképp a nyíregyházi születésű Benczúr Gyula esetében sem, akinek több ilyen témájú alkotása látott napvilágot. 

A múzeumi órán ezeket a festményeket vesszük górcső alá pl.: „Ezeréves hódolat”. Ajánlott korosztály: 5-8. osztály és középiskolások Kapcsolódó tantárgyak: történelem, művészettörténet Fizetőeszközeink Árpád-kortól napjainkig A múzeumi órán bemutatjuk a magyar történelem fizetőeszközeit Szent István korától egészen a forint megjelenéséig. Régi magyar pénzérmék és papírpénz is kézzelfogható közelségbe kerül, pl.: krajcár, korona, pengő. A múzeum aranypénzeit nagyító alatt, interaktívan vesszük szemügyre. Ajánlott korosztály: 5-8. osztály és középiskolások Kapcsolódó tantárgyak: történelem 

A Keleti Egyházak művészete Magyarországon Kevés művészeti irányzat van a világon, amely annyira ellenállt volna az állandóan formálódó világ hatásainak, mint az ikonfestészet. Rendkívül letisztult vonalak, mély vallásosság és hagyománytisztelet hat át, minden elkészített ikont és ikonfestőt egyaránt. A foglalkozáson betekintünk eme művészeti ág nagyszerű történelmébe, az ikonfestészet rejtelmes világába és az ikonkészítés művészetébe. Ajánlott korosztály: 5-8. osztály Kapcsolódó tantárgyak: történelem, ember és társadalomismeret, művészettörténet, technika 

Magyar Szent Korona története, koronázási jelvények A magyar Szent Korona Európa egyik legrégebben használt és mai napig épségben megmaradt beavató koronája, a magyar államiság egyik jelképe. A múzeumi óra keretében megismerkedünk a korona keletkezésének elméleteivel, kalandos történetével, a koronázási jelvényekkel, valamint részesei leszünk a koronázási szertartás menetének. 

 Ajánlott korosztály: 5-8. osztály és középiskolások Kapcsolódó tantárgyak: történelem, honismeret Száll a madár ágrul ágra... Arany János Rege a csodaszarvasról című verse a magyarság egyik eredetmondáját dolgozza fel. A múzeumi óra keretében közösen megnézzük a László Gyula gyönyörű rajzaival illusztrált diafilmet, majd közösen elemzzük a verset. Az óra zárásaként különböző zenei feldolgozásait hallgatjuk meg, és megtanuljuk a refrént. Ajánlott korosztály: 1-8. osztály Kapcsolódó tantárgyak: irodalom, történelem, honismeret

„Messze van a Nyíregyházi kaszárnya” Ismerkedj meg a Huszárlaktanyával, benne a huszárok életével, ruházatával, fegyvereivel, a harci lovak felszerelési tárgyaival. Barangoljunk együtt azon az „időfolyosón”, ahol vetítéssel, egyéni és csoportos feladatokkal egy történelmi szerepjátékba csöppenünk, miközben katonadalokat énekelünk. 

A visszaemlékezést feladatlappal zárjuk. Ha bátor vagy ölts huszárruhát, pattanj a harci lóra és készíts róla emlékképet! Kézműves foglalkozás: fiúknak: kartonból huszárcsákó, lányoknak gyöngyös párta, kisebbeknek origami papírhuszár készítése. Ajánlott korosztály: 1-4. osztály Kapcsolódó tantárgyak: ember és társadalomismeret, rajz, vizuális kultúra, technika „Mesterségem címere…” Játékosan „idő utazunk” nagyszüleink korába, ahová népszerű mondókákkal és vidám hangulattal érkezve a gyermekek megismerhetik a régi mesterségeket és a mesterek által készített tárgyakat és eszközöket. 

Az ismereteinket feladatlapon rögzítjük. Kézműves foglalkozás: Csuhé technikával különféle tárgyat készítünk, könyvjelzőt szövünk és agyagedénykét alkotunk. Vásári fotózáshoz saját fényképezőgépet, telefont használhatnak. Ajánlott korosztály: 1-8. osztály Kapcsolódó tantárgyak: hon és népismeret, rajz, vizuális kultúra, technika A közösség címünnepe Mára sajnos egyre inkább jelentőségét veszti, ami őseink számára a közösség egyik legnagyobb ünnepe volt: a templom címünnepe. A múzeumi órán megismerkedünk az akkori közösség egyházi életével, amely metszetet ad a falusi és tanyasi emberek szokásairól, hagyományairól. Kézműves foglalkozáson „búcsú fiát” készítünk. 

Ajánlott korosztály: 5-8. osztály és középiskolások Kapcsolódó tantárgyak: történelem, ember és társadalomismeret, technika „Kendermagocskától a szövésig” Tudod-e, mit jelent a szapulás, a gerebenezés, a guzsaly? Ismerd meg a különböző szövőszékeket, azok kiegészítőit, és vesd fel te magad a fonalat, hogy rácsodálkozz, miként lesz az elvetett kendermagocskából a vászon. Felelevenítjük egy elfelejtett mesterség fáradságos munkafolyamatait, közben felfedezzük annak szépségeit. Kézműves foglalkozás: szövőkereten terítőt szövünk. Ajánlott korosztály: 1-8. osztály Kapcsolódó tantárgyak: nép és honismeret, rajz, vizuális kultúra, technika IRODALMI BARANGOLÁSOK
 
Szabolcs megyei írók Egy-egy múzeumi óra keretében a megye híres alkotói közül a diákok megismerkednek Bessenyei György, Kölcsey Ferenc, Czóbel Minka, Krúdy Gyula, Móricz Zsigmond és Váci Mihály életével, munkásságával. Megtekinthetik és kézbe vehetik a Jósa András Múzeum irodalmi gyűjteményében őrzött kéziratokat, relikviákat. Együtt feldolgozunk egy-egy művet, ezáltal a diákoknak lehetőségük nyílik az önálló véleményformálásra, véleményük megvitatására. A művekhez kapcsolódóan szituációs játékokat játszunk, és a gyermekek játékos formában kipróbálhatják írói-költői vénájukat. Ajánlott korosztály: 5-8. osztály és középiskolások Kapcsolódó tantárgyak: irodalom, művészettörténet