A kalocsai mintás overallt viselő Nádas Tamás szerzett aranyérmet szombaton a 10. FAI World Advanced Motoros Műrepülő-világbajnokság szabadprogramjában a nyíregyházi repülőtéren. A 35 fokos hőség ellenére több ezren voltak kíváncsiak a nyíregyházi Motoros Műrepülő Világbajnokságra. A megmérettetésen több mint 20 ország közel 100 pilótája mérte össze tudását, Európán kívül pedig az Egyesült Államok, Dél-Afrika és a távoli Japán is jelen volt. A Motoros Műrepülő Világbajnokság magyar aranyéremmel zárult Nyíregyházán. Nádas Tamás az úgynevezett free-programban lett a legjobb. Magyarországon 12 év után rendeztek újra ilyen világversenyt. A szombati repülőnapon több ezren voltak. A Magyar Repülő Szövetség keretein belül működő Magyar Műrepülő Klub három másik országgal szemben nyerte el a világbajnokság rendezésének jogát. A Forma-1 és a NASCAR utáni egyik legismertebb technikai látványsport 4 főből álló magyar válogatottját Ábrányi Tamás, Keserű Béla, Kovács Gergely és Nádas Tamás képviselte. Az újdonsült világbajnok a cím mellett annak örült a legjobban, hogy magyar közönség előtt győzött. "Számomra 2009-ben kezdődött egy sikertörténet, ahol több nemzetközi versenyen érmek, aranyérmek, aztán jött az Európa-bajnoki aranyérem, most meg a világbajnokság, világbajnoki aranyérem magyar színekben, Magyarországon, ez egy fantasztikus dolog" - mondta a Híradónak Nádas Tamás, világbajnok műrepülő. A nyíregyházi világbajnokságot záró repülőnapra a hőség ellenére több ezren voltak kíváncsiak. "Számítottunk rá, hogy kánikula lesz, tehát folyamatos frissülést biztosítanak a tűzoltókocsik, a tűzoltók párásítóval próbálnak a közönség közé vizet fröcskölni - árulta el Balogh Béla, főszervező. Néhány gépet egy sétarepülés erejéig ki is próbálhatták a nézők. A repülőnappal az ötven évvel ezelőtt Budaörsön rendezett világbajnokságon aranyérmet szerzett magyar csapat előtt tisztelegtek a szervezők. A műrepülő sportág a rendezési jog kivételes megtiszteltetésén túl az 50 éve Budaörsön rendezett 2. FAI Motoros Műrepülő Világbajnokságon aranyérmet szerzett magyar csapat tagjaira is megemlékezik. Ugyanis 1962-ben a Fejér Miklós, Fejes Péter, Katona Sándor, Pál Zoltán és Tóth József alkotta magyar válogatott aranyérmet nyert, Tóth József pedig az egyéni összetett világbajnoki címet is begyűjtötte. A műrepülés nem csak látványossága miatt izgalmas, mivel az itt versenyző pilóták a világ legjobbjai közé tartoznak, ugyanis a repülés során kivételes erőpróbát kell kiállniuk. Amíg egy űrhajós egy rakéta kilövésnél 5 G-terhelést kap, addig a műrepülő pilótákra a verseny alatt figurától függően 6-10 G nehézségi erő is hathat. Lufivadászok, és az égi torpedó A motoros műrepülő világbajnokság záró napja egyúttal a repülőnap Nyíregyházán, gépek tucatjai szántották az eget a nagy számú néző feje fölött. A délelőtti programok között természetesen mindenki fotózott, videózott, kipróbálta a szimulátort, vagy vett egy repülős ereklyét. Több helikoptert is láthattak a nézők, köztük egy rendőrségi szitakötőt is. Egy másik viszont azért érkezett, mert azt demonstrálta a tűzoltókkal közösen, hogyan oltanak tüzet a levegőből. A színes vízbomba telitalálat után fojtotta meg a lángot. Miközben egymás után indultak a sétarepülő járatok, mindenki az eget kémlelte, mert érkezett Besenyei Péter. A Red Bull égi torpedója aztán – a látvány kedvéért füstöt eregetve – olyan csavarokat emelkedőket mutatott, úgy táncolt a levegőben, mintha nem is lenne szüksége felhajtó erőre. A landolást követően a jó barát Ábrányi Tamás a válogatott tagja sietett elsőként a fülkéhez, majd Besenyei Péter maga tankolta meg az égi szekeret. Pillanatokkal később egy kettes kötelék vonta magára a figyelmet. A magyar légierő két Grippene végzett két áthúzásból álló gyakorlatot. Eközben Figeczki Attila magához szólította az ejtőernyősöket, és eligazította őket a soros feladatról. Ezután sorban beszálltak az „Ancsába” majd egymás után ugorva mutatták meg a nagyérdeműnek, hogy ez nem is olyan nehéz. A Tréner KFT ötöst kapott a kötelékre, merthogy az öt gépmadár igen látványosan rendeződött vonalba, ékbe, lépcsősen egymás alá, majd egymást követő íven simán landoltak, de nem sokára ismét a levegőbe emelkedtek. Ekkor a földről elengedett lufikat vadászták le a propellerrel, őket a vitorlázók követték.