Ismét önállóvá válik a zeneszerzés szak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen (LFZE), a tanszéket Fekete Gyula zeneszerző vezeti szeptembertől.

MTI - Az alkotóművészet és zeneelméleti ismeretek elnevezésű tanszéken működött az utóbbi időben a zeneszerzés szak, amely szeptembertől ismét önálló tanszékként működik. A zeneszerzés szakot 17 éve vezette Jeney Zoltán, akinek megbízatása lejárt, így a Zeneakadémia pályázatot írt ki az állásra. Az egyetem szenátusa júniusban döntött Fekete Gyula pályázata mellett, így Batta András rektor szeptember elsejével három évre nevezte ki a zeneszerzőt, aki docensként eddig is ezen a szakon vett részt a képzésben.
   
"Mindent folytatunk, ami összefügg Zeneakadémiánk hagyományaival. Évszázados tradíció örökösei vagyunk. Már az alapításkor, 137 évvel ezelőtt működött zeneszerzés szak, Liszt Ferenc idehívta maga mellé Volkmann Róbertet. Később Erkel Ferenc irányította a komponálás iránt érdeklődő növendékeket, majd Koestler János, Bartók és Kodály mestere, őket Farkas Ferenc követte, hogy csak egy-két nevet említsek a hosszú sorból. A közelmúltban Petrovics Emiltől vette át a tanszakot Jeney Zoltán" – idézte fel Fekete Gyula a szak történetét.
   
A budapesti oktatás azért is különleges, mert a világon ma már csak kevés intézményben használják az Erkelék által megalapozott módszert, amely szerint a korok és stílusok alkotói technikáit igen erősen tanítják – tette hozzá. Mint megjegyezte, a komputerizációra hivatkozva sokan úgy gondolják, hogy egy számítógép is képes egy Bach-fúgára variálni. Fekete Gyula véleménye szerint azonban igazi zeneszerzővé úgy válhat valaki, ha a régiek technikáit, a szakma alapjait nagyon alaposan elsajátítja. Ez a tradíció olyan nagyságokat adott a világnak, mint Ligeti és Kurtág – emelte ki. "A zenészek, zeneszerzők minden időben reagáltak a társadalmi változásokra, ez nekünk is dolgunk. Így tavaly elindítottunk két új szakirányt, az egyik az alkalmazott zeneszerzés, ami a film és színház számára komponálók képzésére szolgál, a másik az elektronikus zene- és médiaművészet szakirány. Figyelnünk kell arra, hogy a 21. században mi zajlik körülöttünk" – fogalmazott Fekete Gyula.
   
Az alkalmazott zeneszerzés képzés a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel együttműködve folytatódik. Az oktatás helyszíne is nagyrészt a színművészeti egyetem, hogy mielőbb testközelbe kerüljenek a hallgatók a színház és a film világával.
   
A Magyar Táncművészeti Főiskolával is alakul a kooperáció, az opera szakosok idei vizsgáján a táncművészetis hallgatók is közreműködtek, a zeneakadémisták pedig egy elektronikus zenei alkotást ajánlottak a táncosok következő vizsgájára.
   
Az európai társintézményekkel is szorosabbra fonják a kapcsolatokat, a növendékeket nagyobb arányban szeretnék külföldre juttatni. A római Santa Cecilia Akadémiával példaszerű a viszonyuk, akárcsak a brüsszeli zeneakadémiával.
   
Fekete Gyula 1989-ben diplomázott a Zeneakadémián. Doktori fokozatot szerzett az illinois-i Northwestern University-n. Római láz című művét Rómában és a Ravello Fesztiválon játszották, A megmentett város és Excelsior! című operáit pedig Magyar Állami Operaház mutatta be. A Katona József Színházban A trakhiszi nők című előadáshoz készített kísérőzenét.