Születésekor mind a nacionalizmus, mind az
internacionalizmus keresztényellenes gondolat volt. Aztán a történelem
során mégis a nemzet internacionalista meggyengítésével és elárulásával,
birodalmi elnyomásával, majd pedig nacionalizmussal vádolták a
keresztény egyházakat. De mi az igazság, illetve van-e egyáltalán olyan?
"Mint papnak volt alkalmam megismerni az egyszerű emberek észjárását,
és ott egy másik veszélyes gondolattal találkoztam. Csak ilyen
jelszavakkal tudom kifejezni, hogy 'Franciaország a franciáké', meg
'Anglia az angoloké', 'Olaszország az olaszoké', 'Spanyolország a
spanyoloké' és így tovább, minden nációval. Néha annyira szűkagyúan és
nekikeseredve hirdetik ezt, hogy csodálom, ha ez a falusi lány túl
tudott emelkedni azon, hogy az ő faluja a falubelieké. De túl tudott,
nagyon is. Amikor azzal fenyegetőzik, hogy kiűzi az angolokat
'Franciaország' területéről, akkor ebbe bizony minden olyan területet
beleért, ahol franciául beszélnek. Az ő szemében a franciául beszélők
közössége olyasmi, amit a Szentírás nemzetnek, nációnak nevez. Ha
akarja, hívhatja az eretnekségnek ezt az oldalát 'nacionalizmusnak'; én
nem tudok rá jobbat. Csak azt tudom, hogy ez mélyen keresztényellenes és
egyházellenes: mert az egy, katolikus és keresztény Anyaszentegyház
csak egyetlen országot ismer, az pedig Krisztus királysága. Oszd föl ezt
a királyságot nemzetekre, és letaszítod Krisztust a trónjáról" - mondja
a Nemzeti színpadán G. B. Shaw Nádasdy Ádám által újrafordított Szent Johannájában Cauchon püspök.
Az újkorban viszont a kereszténység sok esetben társult a nemzeti
gondolathoz, főleg széttöredezése (a reformáció) után. Az ortodox
egyházak, pápa híján, de facto nemzeti egyházak, gyakran a
cezaropapizmus hibájába esve. A katolikus egyházon belül is
fel-felbukkan a nagyobb önállóságra törekvés nemzeti részegyházak
részéről, klasszikus példái ennek a francia egyházon belüli gallikán
törekvések. Ott vannak a reformáció nyomán keletkezett nemzeti vagy
egyenesen államegyházak, az anglikán az angoloknál, az evangélikus több
skandináv államban; vagy ott vannak a vallási törésvonallal súlyosbított
nemzeti konfliktusok, például az ír-angol, vagy épp a román-magyar
szembenállás. Míg utóbbit elsősorban nemzeti konfliktusként tartjuk
számon, amelynek vallási hozadéka is van, súlyosbítva némi kommunista
örökséggel (egyházi ingatlanok visszaszolgáltatása; a protestáns
felekezetek és az erdélyi katolicizmus mint a magyarság képviselői), az
ír-angol szembenállást szokás vallásháborúként értelmezni - pedig
szerintem itt is a nemzeti szembenállás az erősebb, amelyet csak erősít a
vallási. De említhetném a lengyeleket is, akiknél a katolicizmus a
nemzeti identitás része, az egyház kommunizmus alatti ellenálló
szerepének köszönhetően. Az egyébként univerzalista katolicizmus a
spanyoloknál és az olaszoknál is része a nemzeti identitásnak, utóbbiban
a pápaság olasz egység iránti egykori ellenszenve ellenére. Az egyház a
polgárháború utáni spanyolosító Franco-diktatúra egyik támasza is volt
(a viszony ugyanakkor nem volt végig teljesen felhőtlen, de ez most
másodlagos).
A háborúkért, megosztottságért és a konfliktusokért leginkább két
dolgot szokás okolni: a vallásokat és a nacionalizmust. A vallások
konfliktusgerjesztésének bizonyítékai a "vallásháborúk", például a
keresztes hadjáratok (védelmükben itt
írtam), a török invázió vagy a reformáció utáni hadakozások
(harmincéves háború), a nacionalizmus okozta háborúskodásokra pedig, azt
hiszem, felesleges is sorolni a példákat. Itthon is számos esetben
hangzik el a nacionalizmus vádja a "nemzeti-keresztény" jobboldallal
szemben, a keresztény egyházakat pedig gyakran egyenesen a káros
nacionalizmus letéteményeseiként tartják számon.
"Nincs zsidó, sem görög; nincs szolga, sem szabad; nincs férfi, sem
nő: mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban. Ha pedig
Krisztuséi vagytok, tehát az Ábrahám magja vagytok, és ígéret szerint
örökösök" - írja ugyanis Szent Pál apostol a Bibliában a galataiakhoz
írt levelében, és többek közt ez az a mondat, amely miatt akadnak, akik
szerint a "nacionalista" intézményes egyházak eltávolodtak az eredeti
keresztény gondolattól. A mondatból akár a létező összes biológiai,
hierarchikus, társadalmi és gazdasági különbség nemkívánatosnak
nyilvánítását is kiolvashatnánk; se zsidó, se görög: nincsenek többé
nemzetek; se szolga, se szabad: nincs többé hierarchia; se nő, se férfi:
ez pedig akár a genderelmélet radikálisainak, a szabadon választható
számos szexuális identitás hirdetőinek is tetszhet.
Azonban Pál apostol kijelentésének értelme nem minden emberi
egyenlőtlenségség nemkívánatossá nyilvánítása, hanem az, hogy ezek
másodlagosak a "Krisztusban való egység", azaz a vallási közösség után.
Ez egyfajta spirituális egyenlőség, amely nem szünteti meg az egyéb
különbségeket. Krisztus nem forradalmár volt: mint mondta, "adjátok meg
Istennek, ami az Istené, és a császárnak, ami a császáré", nevezetesen
fizessetek adót jó állampolgárként.
Baloldali nacionalizmus
Etnikai, ha tetszik nemzeti tudat mindig is létezett, ám a
középkorban nem volt abszolút meghatározó. Egy volt többek közt a
vallás, a társadalmi státusz, a helyi tudat alkotta identitás
alkotóelemei közt. Egy-egy etnikumnak pedig ritkán volt teljesen saját
országa a birodalmak, tartományok, földesurak és más világi hatalmak
összefonódó szövevényében. A nemzeti gondolatot a felvilágosodáskor
abszolutizálták, a népek öntudatra ébredésének és az urak, királyok,
püspökök "elnyomása" alóli felszabadulásának eszközeként. Az elnyomást a
hierarchikus egyenlőtlenségek okozzák, szabadok tehát akkor leszünk, ha
egyenlők leszünk mindannyian a nemzet testén belül - önmagában logikus
gondolatmenet. Az elnyomást, a mások kormányzását az önmagunk
kormányzása, azaz a népuralom hivatott kiküszöbölni (magunkat nehéz
elnyomni).
Mindebből azonban egyenesen következik az uniformizáció is (hogy ez
mennyire szükségszerű, azon lehet vitatkozni, mindenesetre nehezen
elkerülhető): legjobb példa erre talán a nemzeti, irodalmi nyelv
megteremtése, amivel eljelentéktelenednek a tájnyelvek; de minden másból
is "nemzeti" lesz, vagy éppen lesz egy nemzeti (színház, filmszínház,
tánc). Ezzel szinte elkerülhetetlenül együtt jár a regionális
különbségek és helyi identitások ignorálása - a nemzeti gondolattal
együtt járt a középkori Európa sokszínűségnek eltűnése. Volt ennek
persze pozitív hozadéka is, amit ma unióul az áruk és szolgáltatások
szabad áramlásának nevezünk. Az egységes nemzet és egységes állam jó
szolgálatot tett a gazdaságnak, nemhiába tartják egyes marxisták a
nemzetet kapitalista ármánynak.
Az 1789-es Emberi és polgári jogok nyilatkozatának harmadik pontja például leszögezi: "minden szuverenitás elve természeténél fogva a nemzetben lakozik; sem testület, sem egyén nem gyakorolhat hatalmat, ha (az) nem határozottan tőle ered." A felvilágosodás és nemzet-gondolat alapeleme a társadalmi szerződés elmélete. A forradalmak idején tehát úgy gondolták a nemzeti gondolat letéteményesei, akik akkor baloldaliaknak számítottak, hogy nemzetek mindig is voltak, ők csak felkeltették az öntudatukat.
Az 1789-es Emberi és polgári jogok nyilatkozatának harmadik pontja például leszögezi: "minden szuverenitás elve természeténél fogva a nemzetben lakozik; sem testület, sem egyén nem gyakorolhat hatalmat, ha (az) nem határozottan tőle ered." A felvilágosodás és nemzet-gondolat alapeleme a társadalmi szerződés elmélete. A forradalmak idején tehát úgy gondolták a nemzeti gondolat letéteményesei, akik akkor baloldaliaknak számítottak, hogy nemzetek mindig is voltak, ők csak felkeltették az öntudatukat.
Érdemes egy pillantást vetni a nemzeti gondolat "dinamikájára" és a
haladás hozzáállására birodalomhoz, majd nemzetállamokhoz egy
keresztény, hovatovább katolikus impérium, a Habsburg-birodalom, majd az
Osztrák-Magyar Monarchia példáján. A birodalom népeinek ambivalens volt
a viszonya az uralkodóházhoz. Az akkoriban baloldalinak számító nemzeti
mozgalmak szempontjából (vegyük csak a Függetlenségi Pártot a magyar
törvényhozásban, amelyet mindig is baloldaliként tartottak számon
akkoriban) a németek, majd az osztrákok és magyarok elnyomják a
birodalom többi népét. Birodalmi szempontból viszont csupán megpróbáltak
egyben tartani egy sokszínű, nemzetállamokra nehezen bontható
monarchiát - amelyben ráadásul volt lehetőség a változásra, mint azt a
dualista berendezkedés, majd később a föderalista modellek mutatták. A
monarchiabeli nemzeti mozgalmak többnyire "nemzeti liberális"
gondolatköröket takartak, amelyeknek jellemzője volt a szekularizmus is.
Miután pedig a birodalom népei felszabadultak a birodalmi iga alól az
első világháború végével, elkezdhették megvalósítani álmaikat saját
nemzetállamaikban - elnyomva az állítólagos régi elnyomókat, elsősorban a
magyarokat.
Hogyan lehet akkor az, hogy ma a nemzeti gondolat letéteményese
többnyire a jobboldal és a konzervatívok, a progresszívek pedig a nemzet
meghaladottságát hirdetik? A jobboldal fejéhez pedig hozzávágják, hogy
bizony önellentmondásba keveredik, amikor egyrészt univerzális
erkölcsről beszél, és támogatja az univerzális világmagyarázati
igényekkel fellépő kereszténységet, másrészről a különféle hagyományok
mellé áll. Nem önellentmondás ez? Jogos a kérdés.
Ráadásul Hitlerrel a nemzeti gondolat diszkreditálta magát a
baloldalon (egy osztrák katolikus monarchista arisztokrata gondolkodó, Erik von Kuehnelt-Leddihn (1909-1999) Leftism című
könyvében Hitlert a baloldalra sorolja - valóban, az NSDAP alapszabálya
hivatkozott is a jakobinusokra). Erősítette ezt az internacionalista
marxizmus. Ekkorra a baloldal egyes áramlatai már úgy vélték, hogy a
nemzet egy megkonstruált találmány, és a konzervatívok önellentmondásba
keverednek, amikor egy olyan "elavult" intézményt, mint a nemzet, a
védelmükbe vesznek, hiszen a spontaneitás letéteményesének tartják
magukat. Miért nem hagyják elhalni a nemzeteket? Legalább eltűnik a
konfliktusok egyik nagy forrása, amely alkalmas az elnyomásra.
Az újpogány tanok hirdetői, Alain de Benoist
Új Jobboldalának követőitől a norvég templomgyújtogató black
metalosokig azt gondolják, hogy a liberális kereszténység megfosztotta a
nemzeteket életerejüktől. Alain de Benoist-val vitába szállt többek
közt az amerikai magyar katolikus filozófus, Molnár Tamás,
a hazai újpogány irányzatoknak a kereszténységgel való
összeegyeztethetetlenségére pedig a püspöki kar hívta fel a figyelmet
2009-es körlevelében.
Gyakran halljuk mostanában, hogy meghaladott a jobb-bal felosztás.
Szerintem ez nem igaz, csupán átalakult és bonyolultabbá vált.
Mindenesetre a baloldali irányzatok továbbra is hívei a
felszabadításnak, mindig van mi alól felszabadítani. A forradalmi nemzet
gondolata a felszabadulás jegyében született meg, egyenlő emberek a
nemzetállamban, egyenlő nemzetek a szent világszabadságban. A
progresszió hajlamos mindent elnyomatási szemszögből nézni. Ezért
konstruktivista és dekonstruktivista. Ami jó az egyenlőségnek és a
felszabadulásnak, azt felépítik akár a semmiből is, ami nem, azt
leépítik, erőszakkal, azaz elnyomással is. Mivel a nemzet, mint
kiderült, elnyomásra is használható, egyes balos irányzatok mellőzésre
ítélték. A ló egyik oldaláról átestek a másikra, egy-egy problémát a
probléma potenciális okozójának eltörlésével vagy mellőzésével oldanának
meg. Ez tökéletes és végleges megoldás volna. Két probléma van vele:
csak adminisztratív eszközökkel, magyarán elnyomással oldható meg
(gyűlöletbeszéd kriminalizálása, politikai korrektség, kommunizmus),
másrészt ilyen alapon minden bajforrás, például a demokrácia is, mivel
potenciálisan benne rejlik a diktatúra lehetősége.
Nemzet és jobboldal
"Még nem láttam olyat, aki az emberiséghez tartozna. Csak
franciákkal, oroszokkal, perzsákkal találkoztam" - mondta a
felvilágosodást és a francia forradalmat kritizáló Joseph de Maistre
katolikus gondolkodó (mellesleg szabadkőműves), aki a diplomáciai
csatározások megoldása érdekében felújította volna a pápák középkori
jellegű hatalmát. Ezt az elképzelést XVII. Gergely pápa erélyesen
utasította vissza. De Maistre védelmébe vette mind a nemzet gondolatát,
mind a hierarchiákat, a partikuláris hagyományokat és az univerzalista
vallást is.
A jobboldal úgy látja, az etnikai lét nem konstrukció (mondhatnánk:
ha korábban nem létezett volna egyáltalán etnikai identitás, nem lett
volna "piaca" a nemzeti gondolatnak sem), nem csupán egy modell, amit
elő lehet húzni, majd ki lehet dobni az ablakon. Egyáltalán, az
ilyesmire, mint a nemzet, a konzervatívok és keresztények szerint nem
úgy tekintenek, mint egy modellre, amelyet valamilyen célért
(egyenlősítés, felszabadítás) használunk, majd eldobjuk. A konzervatívok
adottságnak veszik az etnikai tudatot (amelynek egy formája a nemzeti
lét), amelynek közösségszervező ereje van, és amelyhez hozzátartoznak a
saját hagyományok. Nemzeti és vallási szint viszont nincs ellentétben
egymással. Amikor pedig baloldaliak gyanúval tekintenek a nemzeti
tudatra, akkor a konzervatívok joggal mondhatják nekik: egyétek meg,
amit szellemi őseitek főztek a nemzetfelszabadító forradalmi kondérban.
Nemzet és kereszténység
A kereszténység alapvetően elutasítja a nacionalizmust, mivel
mindannyian Isten teremtményei vagyunk. A Magyar Katolikus Lexikon
például úgy fogalmaz:
"a nemzeti jelleg túlhangsúlyozása a nacionalizmus". Illyés Gyula
mondta: "a nacionalista jogot sért, a patrióta jogot véd". A
kereszténység szerint nem vagyunk teljesen hazátlanok a földön, nem
vagyunk gyökértelen világpolgárok. Világpolgárok persze lehetünk, de
vannak gyökereink. Nemhiába születtünk oda, ahova, egy nép tagjaként,
amiben önmagában semmi rossz sincs. Ezzel együtt a keresztények, köztük a
római pápa is azonban gyakran hangsúlyozza a népek testvériségét, a
legújabb pápai enciklikák (például XVI. Benedek Caritas in veritatéja)
kiemelik a globalizáció olyan hatásait, mint az egymásra utaltság
növekedése. Sőt Róma püspöke gyakran szót emel a bevándorlók érdekében is (igaz, azt is hangsúlyozza, hogy be kell illeszkedniük).
Születésekor mind a nacionalizmus, mind az internacionalizmus keresztényellenes gondolat volt. Később a nacionalizmus újpogány, ilyetén módon felvilágosodásellenes formát is öltött. Mindkét értelmezés elveti a kereszténységet, csak az egyik szerint egyenlőek a nemzetek, a másik szerint nem, győzzenek a jobbik istenei. Mind a nacionalizmus, mind az internacionalizmus keresztény uralkodókkal, birodalmakkal és az egyházzal szemben fogalmazódott meg. A baloldal csak szabad emberi belátásra, majd valamiféle tökéletes, személytelen struktúrára alapozott volna, hogy elkerülje a hatalommal való visszaélést. Egyik sem jött be: vagy káosz vagy diktatúra született belőle. A civitas terrenával, a világi hatalommal szemben a kereszténység mindig is szkeptikus volt. Tudta, hogy keresztény uralkodói nem éppen tökéletesek, ám azt is tudta, hogy a hit és a természettörvény valamelyest kordában tartja őket - ahogyan népeiket is összeköti a keresztény testvériség. Azóta is azt hirdeti, hogy legyen szó akármilyen államformáról és országról, királyságról, köztársaságról, demokráciáról, a természettörvényt be kell tartania mindenkinek - csak már nincs jelen nagy, közös ernyőként, amely ezt valamennyire ki is kényszeríti: gondoljunk csak a kisantant erőszakosan létrehozni kívánt wannabe nemzetállamaira a monarchia felbomlása után.
A kereszténység világmagyarázatként univerzalista igényekkel lép fel. A középkori Európa legfőbb kovásza a kereszténység volt, az egyház pedig Cauchon püspökhöz hasonlóan vélekedett (volna, ha lettek volna mai értelemben vett nemzetek). A középkori Európa fluid, sokszínű és változatos volt. Az egyház és a kereszténység nem szándékozott eltörölni ezeket a különbségeket. Nem azt mondta, hogy a nyelvi, etnikai, kulturális különbségek rosszak, hanem hogy a kereszténységen belül másodlagosak. Így egészítette ki egymást univerzalitás és partikularitás, amiben helye van általános erkölcsöknek és különféle hagyományoknak egyaránt. A középkori Európára egy az egyben állt az EU jelszava: "egység a sokszínűségben". Nem csoda, hogy a kereszténység visszaszorításával fokozatosan pótvallásként megjelent a nacionalizmus.
Születésekor mind a nacionalizmus, mind az internacionalizmus keresztényellenes gondolat volt. Később a nacionalizmus újpogány, ilyetén módon felvilágosodásellenes formát is öltött. Mindkét értelmezés elveti a kereszténységet, csak az egyik szerint egyenlőek a nemzetek, a másik szerint nem, győzzenek a jobbik istenei. Mind a nacionalizmus, mind az internacionalizmus keresztény uralkodókkal, birodalmakkal és az egyházzal szemben fogalmazódott meg. A baloldal csak szabad emberi belátásra, majd valamiféle tökéletes, személytelen struktúrára alapozott volna, hogy elkerülje a hatalommal való visszaélést. Egyik sem jött be: vagy káosz vagy diktatúra született belőle. A civitas terrenával, a világi hatalommal szemben a kereszténység mindig is szkeptikus volt. Tudta, hogy keresztény uralkodói nem éppen tökéletesek, ám azt is tudta, hogy a hit és a természettörvény valamelyest kordában tartja őket - ahogyan népeiket is összeköti a keresztény testvériség. Azóta is azt hirdeti, hogy legyen szó akármilyen államformáról és országról, királyságról, köztársaságról, demokráciáról, a természettörvényt be kell tartania mindenkinek - csak már nincs jelen nagy, közös ernyőként, amely ezt valamennyire ki is kényszeríti: gondoljunk csak a kisantant erőszakosan létrehozni kívánt wannabe nemzetállamaira a monarchia felbomlása után.
A kereszténység világmagyarázatként univerzalista igényekkel lép fel. A középkori Európa legfőbb kovásza a kereszténység volt, az egyház pedig Cauchon püspökhöz hasonlóan vélekedett (volna, ha lettek volna mai értelemben vett nemzetek). A középkori Európa fluid, sokszínű és változatos volt. Az egyház és a kereszténység nem szándékozott eltörölni ezeket a különbségeket. Nem azt mondta, hogy a nyelvi, etnikai, kulturális különbségek rosszak, hanem hogy a kereszténységen belül másodlagosak. Így egészítette ki egymást univerzalitás és partikularitás, amiben helye van általános erkölcsöknek és különféle hagyományoknak egyaránt. A középkori Európára egy az egyben állt az EU jelszava: "egység a sokszínűségben". Nem csoda, hogy a kereszténység visszaszorításával fokozatosan pótvallásként megjelent a nacionalizmus.
Szilvay Gergely
0 Megjegyzések