A hockenheimringi konstruktőri versenyen debütál a BME Formula Racing Team ötödik benzines, első elektromos versenyautója.
Megépítette a BME Formula Racing Team az ötödik benzines versenyautóját, és idén elkészül egy elektromos is a hockenheimringi, nemzetközi konstruktőri versenyre – jelentette ki Bári Dávid, a BME Formula Racing Team csapatvezetője az m1 Ma reggel című műsorában. Ebben a munkában csak diákok vehettek részt, a cél az, hogy többlettudásra tegyenek szert – tette hozzá.
Klajbár Csaba, a futómű csoport vezetője azt mondta: a jármű 95 százalékát ők tervezik, gyártják és szerelik össze, minimális gyári alkatrészt használnak. Arra a kérdésre, mennyibe kerül egy ilyen autó, Varga Dávid, a hajtáslánc csoport vezetője azt mondta: nagyon nehéz erre válaszolni, hiszen egyrészt rengeteg mérnöki munkaóra van az autóban, másrészt a támogatások jelentős része nem pusztán anyagi. Klajbár Csaba megemlítette: volt már példa bőven arra, hogy ebből a versenyből kerültek ki versenymérnökök és konstruktőrök a Forma-1-be. Például Michael Schumacher versenymérnöke is itt kezdte.
2007-ben alakult ez a csoport, eddig körülbelül 200-an vette részt a munkákban, melyek egyébként akkreditációt jelentenek a hallgatóknak. Az autók többsége megmarad, de a 2009-es, benzines autót átalakították elektromossá. A benzines és az elektromos autó építésében kétszer harminc diák vett részt. Sokféle kompetenciát igényel ez a projekt, vannak például, akik a marketinggel foglalkoznak, és a mérnöki rész is fel van osztva kis részegységekre – magyarázta Bári Dávid.
„A kezdeményezés elsődleges értéke az oktatásban van, és célja, hogy a csatlakozó fiatalok nagyobb gyakorlati tudást szerezzenek” – mondta korábban Bári Dávid, a BME Formula Racing Team csapatkapitánya, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közlekedésmérnöki karának végzős autógépész hallgatója. Az egyetemen 2007-ben alakult meg a diákok autóversenyzéssel foglalkozó csoportja, amely az elmúlt években már jelentős sikereket ért el a Formula Student nemzetközi versenysorozatban. „Két akkori doktorandusz hallgató olvasott a hasonló németországi versenyről, és kedvet kapott, hogy csatlakozzon a sorozathoz, illetve, hogy meghonosítsa Magyarországon is. Egyikük ma már a professzionális motorsport elismert versenymérnöke” – mondta Bári.
A Formula Student nemzetközi konstruktőri versenysorozat, amelyben egyetemi és főiskolai hallgatókból álló csapatok versenyautó-tervezésben és -építésben mérik össze tudásukat. A küzdelem az autó megtervezésén és megépítésén túl a köré felépített teljes üzleti koncepció kidolgozásából, prezentálásából, valamint a projekt működéséhez szükséges anyagi háttér megteremtéséből áll. A versenysorozat célja nem csupán kiváló versenyautók készítése, hanem a jövő mérnökgenerációjában rejlő lehetőségek kiaknázása is. „Tervezhetnénk ugyan kombájnokat is, az sem lenne kevésbé izgalmas kihívás, de az autóversenyzéssel sokkal jobban motiválhatók a fiatalok. A sport jó háttérsztorit és motivációt, kiváló keretet jelent a mérnökhallgatóknak” – mondta a csapatkapitány.
Klajbár Csaba, a futómű csoport vezetője azt mondta: a jármű 95 százalékát ők tervezik, gyártják és szerelik össze, minimális gyári alkatrészt használnak. Arra a kérdésre, mennyibe kerül egy ilyen autó, Varga Dávid, a hajtáslánc csoport vezetője azt mondta: nagyon nehéz erre válaszolni, hiszen egyrészt rengeteg mérnöki munkaóra van az autóban, másrészt a támogatások jelentős része nem pusztán anyagi. Klajbár Csaba megemlítette: volt már példa bőven arra, hogy ebből a versenyből kerültek ki versenymérnökök és konstruktőrök a Forma-1-be. Például Michael Schumacher versenymérnöke is itt kezdte.
2007-ben alakult ez a csoport, eddig körülbelül 200-an vette részt a munkákban, melyek egyébként akkreditációt jelentenek a hallgatóknak. Az autók többsége megmarad, de a 2009-es, benzines autót átalakították elektromossá. A benzines és az elektromos autó építésében kétszer harminc diák vett részt. Sokféle kompetenciát igényel ez a projekt, vannak például, akik a marketinggel foglalkoznak, és a mérnöki rész is fel van osztva kis részegységekre – magyarázta Bári Dávid.
„A kezdeményezés elsődleges értéke az oktatásban van, és célja, hogy a csatlakozó fiatalok nagyobb gyakorlati tudást szerezzenek” – mondta korábban Bári Dávid, a BME Formula Racing Team csapatkapitánya, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem közlekedésmérnöki karának végzős autógépész hallgatója. Az egyetemen 2007-ben alakult meg a diákok autóversenyzéssel foglalkozó csoportja, amely az elmúlt években már jelentős sikereket ért el a Formula Student nemzetközi versenysorozatban. „Két akkori doktorandusz hallgató olvasott a hasonló németországi versenyről, és kedvet kapott, hogy csatlakozzon a sorozathoz, illetve, hogy meghonosítsa Magyarországon is. Egyikük ma már a professzionális motorsport elismert versenymérnöke” – mondta Bári.
A Formula Student nemzetközi konstruktőri versenysorozat, amelyben egyetemi és főiskolai hallgatókból álló csapatok versenyautó-tervezésben és -építésben mérik össze tudásukat. A küzdelem az autó megtervezésén és megépítésén túl a köré felépített teljes üzleti koncepció kidolgozásából, prezentálásából, valamint a projekt működéséhez szükséges anyagi háttér megteremtéséből áll. A versenysorozat célja nem csupán kiváló versenyautók készítése, hanem a jövő mérnökgenerációjában rejlő lehetőségek kiaknázása is. „Tervezhetnénk ugyan kombájnokat is, az sem lenne kevésbé izgalmas kihívás, de az autóversenyzéssel sokkal jobban motiválhatók a fiatalok. A sport jó háttérsztorit és motivációt, kiváló keretet jelent a mérnökhallgatóknak” – mondta a csapatkapitány.
Részletek a versenyről és a magyar csapatról
A Formula Student olyan egyetemisták világbajnoksága, akik egy versenyautó futtatásának teljes folyamatát végigjárva mérik össze tudásukat egymással. A BME diákjai révén immár ötödik éve Magyarországnak is van csapata, akik nemzetközi porondon is bizonyították már rátermettségüket, az augusztusban Győrben rendezendő hazai versenyükön pedig a dobogó a céljuk.
Napjainkban egyre több formaautós sorozat születik, amelyek különböző igényeket kielégítve igyekeznek kellő táptalajul szolgálni a versenyzői pályát választó fiataloknak, hogy a gokartokból kiszállva minél előbb belekóstolhassanak az igazi versenyautók világába. Mára minden továbblépésre képes fiatalnak a bőség zavarával kell megküzdenie a számára legmegfelelőbb kategória kiválasztásakor. Van azonban egy széria, ami teljesen más aspektusból készíti fel a fiatalokat a versenyzésre, ahol nem a vezetési képességeken, hanem a háttérmunkálatokon, a technikai tudáson van a hangsúly. Ez a Formula Student, az egyetemisták és főiskolások világbajnoksága.
A sorozat alapjait az 1980-as évek elején fektették le az Egyesült Államokban, kiváló gyakorlati tapasztalatszerzési lehetőség biztosítva ezzel a műszaki képzésben résztvevő hallgatók számára. Az alapötlet szerint az ország különböző egyetemeinek csapatai versengtek egymással, ez a küzdelem azonban nem pusztán a versenypályán nyújtott teljesítményre korlátozódott. A résztvevők ugyanis maguk végezték az autó futtatása körüli összes munkálatot, a tervezési, beszerzési, gyártási folyamatok mellett maguk rakták össze és tesztelték is a versenyautókat, de más kapcsolódó ágakban, mint például a management és a logisztikai terén is helyt kellett állniuk. Ebben a sorozatban tehát a küzdelem tényleg mindenki számára a tervezőasztalnál kezdődik, és rengeteg idő telik el, mire a végtermék a pályán is összemérheti erejét a riválisokkal. Amikor a Forma-1 valódi előszobáját keressük, mindenki figyelme elsiklik a diákok hobbitevékenységeként beskatulyázott Formula Student felett, komplexitás tekintetében viszont talán mégis ez áll hozzá a legközelebb.
A sorozat a 2000-es évek elején terjedt át Európára, és ekkortól vált igazán népszerűvé világszerte. Ma már nem csak erről a két kontinensről, hanem például Ausztráliából és Japánból is érkezek résztvevők, ráadásul 2007-ben megalakult Magyarország első és máig egyetlen Formula Student csapata is a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) lelkes hallgatói révén. Első autójukat, akkor még főként tapasztalatszerzés címén 2008-ban építették, idén pedig már ötödik modelljük bemutatóját tartották, amely eseményen az A5.hu is jelen volt.
A 4-5 évvel ezelőtt összeállt csapat személyzete azóta már alaposan kicserélődött, hiszen a versenyszabályzat szerint csak egyetemi hallgatók vehetnek részt a bajnokságban, s hét hónappal diplomájuk megszerzése után kénytelenek végleg átadni a stafétát a következő generációnak. Ezáltal természetesen a megszerzett tudás is vándorol, s míg az első autót még a semmiből építették fel, azóta minden új modell az előző alapjaira épül (takarékossági célból olykor a korábbi autók alkatrészeinek felhasználásával), így a közösségben jelen van a folytonosság és a fejlődés.
A kihívás része, hogy a csapatoknak a projekt futtatásának költségeit is elő kell teremteniük, amihez szerencsére a BME diákjai is találtak szép számban támogatókat, de persze mint már megszokhattuk, nekik is jóval szorosabbra kell húzniuk a nadrágszíjat, mint nyugatabbról érkező vetélytársaiknak. Németországból például 80 egyetem képviselteti magát külön csapattal, így náluk már az egymás elleni rivalizálásnak és az egész sorozatnak is nagy presztízsértéke, hagyományai vannak, s mára egész iparág is épül köré. A szabályalkotók persze ügyeltek arra, hogy ne elsősorban az anyagi háttér, sokkal inkább az egyedi megoldások, a találékonyság legyen a döntő tényező a bajnokságban, így például könnyen megeshet, hogy a magyar csapat felülmúlja a Red Bull által eurómilliókkal támogatott salzburgi alakulatot, mint ahogy arra a tavalyi évben jó néhányszor volt is példa.
A Formula Student olyan egyetemisták világbajnoksága, akik egy versenyautó futtatásának teljes folyamatát végigjárva mérik össze tudásukat egymással. A BME diákjai révén immár ötödik éve Magyarországnak is van csapata, akik nemzetközi porondon is bizonyították már rátermettségüket, az augusztusban Győrben rendezendő hazai versenyükön pedig a dobogó a céljuk.
Napjainkban egyre több formaautós sorozat születik, amelyek különböző igényeket kielégítve igyekeznek kellő táptalajul szolgálni a versenyzői pályát választó fiataloknak, hogy a gokartokból kiszállva minél előbb belekóstolhassanak az igazi versenyautók világába. Mára minden továbblépésre képes fiatalnak a bőség zavarával kell megküzdenie a számára legmegfelelőbb kategória kiválasztásakor. Van azonban egy széria, ami teljesen más aspektusból készíti fel a fiatalokat a versenyzésre, ahol nem a vezetési képességeken, hanem a háttérmunkálatokon, a technikai tudáson van a hangsúly. Ez a Formula Student, az egyetemisták és főiskolások világbajnoksága.
A sorozat alapjait az 1980-as évek elején fektették le az Egyesült Államokban, kiváló gyakorlati tapasztalatszerzési lehetőség biztosítva ezzel a műszaki képzésben résztvevő hallgatók számára. Az alapötlet szerint az ország különböző egyetemeinek csapatai versengtek egymással, ez a küzdelem azonban nem pusztán a versenypályán nyújtott teljesítményre korlátozódott. A résztvevők ugyanis maguk végezték az autó futtatása körüli összes munkálatot, a tervezési, beszerzési, gyártási folyamatok mellett maguk rakták össze és tesztelték is a versenyautókat, de más kapcsolódó ágakban, mint például a management és a logisztikai terén is helyt kellett állniuk. Ebben a sorozatban tehát a küzdelem tényleg mindenki számára a tervezőasztalnál kezdődik, és rengeteg idő telik el, mire a végtermék a pályán is összemérheti erejét a riválisokkal. Amikor a Forma-1 valódi előszobáját keressük, mindenki figyelme elsiklik a diákok hobbitevékenységeként beskatulyázott Formula Student felett, komplexitás tekintetében viszont talán mégis ez áll hozzá a legközelebb.
A sorozat a 2000-es évek elején terjedt át Európára, és ekkortól vált igazán népszerűvé világszerte. Ma már nem csak erről a két kontinensről, hanem például Ausztráliából és Japánból is érkezek résztvevők, ráadásul 2007-ben megalakult Magyarország első és máig egyetlen Formula Student csapata is a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) lelkes hallgatói révén. Első autójukat, akkor még főként tapasztalatszerzés címén 2008-ban építették, idén pedig már ötödik modelljük bemutatóját tartották, amely eseményen az A5.hu is jelen volt.
A 4-5 évvel ezelőtt összeállt csapat személyzete azóta már alaposan kicserélődött, hiszen a versenyszabályzat szerint csak egyetemi hallgatók vehetnek részt a bajnokságban, s hét hónappal diplomájuk megszerzése után kénytelenek végleg átadni a stafétát a következő generációnak. Ezáltal természetesen a megszerzett tudás is vándorol, s míg az első autót még a semmiből építették fel, azóta minden új modell az előző alapjaira épül (takarékossági célból olykor a korábbi autók alkatrészeinek felhasználásával), így a közösségben jelen van a folytonosság és a fejlődés.
A kihívás része, hogy a csapatoknak a projekt futtatásának költségeit is elő kell teremteniük, amihez szerencsére a BME diákjai is találtak szép számban támogatókat, de persze mint már megszokhattuk, nekik is jóval szorosabbra kell húzniuk a nadrágszíjat, mint nyugatabbról érkező vetélytársaiknak. Németországból például 80 egyetem képviselteti magát külön csapattal, így náluk már az egymás elleni rivalizálásnak és az egész sorozatnak is nagy presztízsértéke, hagyományai vannak, s mára egész iparág is épül köré. A szabályalkotók persze ügyeltek arra, hogy ne elsősorban az anyagi háttér, sokkal inkább az egyedi megoldások, a találékonyság legyen a döntő tényező a bajnokságban, így például könnyen megeshet, hogy a magyar csapat felülmúlja a Red Bull által eurómilliókkal támogatott salzburgi alakulatot, mint ahogy arra a tavalyi évben jó néhányszor volt is példa.
2012-ben is nekivágnak
A BME 2012-es autóját egy 600 köbcentis, soros négyhengeres Yamaha motor hajtja, amely a korlátozások miatt maximálisan 80 lóerő leadására képes, végsebessége pedig „csak” valamivel több mint 100 km/óra. A Formula Student ezzel is demonstrálja, hogy elsődlegesen nem a pályán, hanem azon kívül kell összemérniük erejüket a különböző egyetemeknek. Egy-egy több napon át tartó versenyhét programja is egyedi módon épül fel. A csapatoknak több feladatot kell teljesíteniük, amelyekért pontokat kapnak. Ezen pontoknak mintegy 40 százalékát az úgynevezett statikus versenyszámok adják, ahol a bírák a minden területre kiterjedő elméleti felkészültséget ellenőrzik. A résztvevőknek a projekt műszaki, gazdasági, üzleti elemeit kell prezentálniuk, mintegy vizsgaszerű elbeszélgetések keretében. Maga az autó csak ezt követően a dinamikus versenyszámok keretein belül gördülhet pályára, és ekkor sem fej-fej melletti, késhegyre menő küzdelmeket kell elképzelnünk. A gépeknek itt is különböző feladatokat kell teljesíteniük, amelyek során felmérik többek között azok gyorsulását, kanyarodási képességeit és egy 22 kilométeres táv teljesítésével a megbízhatóságát és üzemanyag-fogyasztását is.
A sorozat komolyságának újabb bizonyítéka, hogy a versenyhelyszínek között olyan legendás pályák is megtalálhatóak, mint Silverstone, Hockenheim és a Ferrari teszthelyszíne, Fiorano, ahol egy-egy rövidebb, ezen célra kialakított vonalvezetésen állhat rajthoz a mezőny. 2010-ben ráadásul Magyarország is belépett a rendezők sorába, s a Győr-Gönyű kikötőben lévő pályán idén is sor kerül a megmérettetésre, ahol a hazai csapat a dobogót tűzte ki célul. Két évvel ezelőtt már sikerült itt az összetett 2. helyén végezniük a 11 induló közül, de nagyobb mezőnyben is képesek voltak a tisztes helytállásra; tavaly Silverstone-ban 29-ek lettek a 124 résztvevőből.
Akárcsak elődeiben, a BME 5. autójában is benzinmotor dübörög, 2009-ben azonban felmerült egy elektromos meghajtású versenygép megalkotásának ötlete, így megkezdődött az azévi modell utólagos átalakítása, amely 2011-ben versenyzésre kész állapotba került, és a Torinóban kifejezetten ilyen autók számára megrendezett futamon az összetett 6. helyén végzett.
A sorozat első számú célja persze az, hogy egy ilyen komoly projektben való részvétel révén magas szintű gyakorlati tudással ruházza fel a hallgatókat, akik iránt persze Magyarországon is nagy a kereslet. Tanulmányaik befejezését követően többen kaptak már munkát azoknál a cégeknél, amelyekkel a versenyautó gyártása során kapcsolatba kerültek, de az sem példátlan, hogy valaki az autósportok ranglétráján feljebb lépve tudta kamatoztatni tudását. A Formula Student magyar csapatának alapító tagjai közül van, akit már az Oxxo Racing foglalkoztat, de ebből az első generációból került ki Bári Gergely is, aki jelenleg a Zengő Motorsport WTCC csapatában Michelisz Norbert versenymérnökeként dolgozik.
A BME 2012-es autója augusztus elején Hockenheimben futja majd első versenyét, augusztus 17. és 20. között pedig a győri versenyen akár a magyar érdeklődők is közelről megnézhetik, hogyan teljesít az ország egyetlen formaautós diákcsapata.
A BME 2012-es autóját egy 600 köbcentis, soros négyhengeres Yamaha motor hajtja, amely a korlátozások miatt maximálisan 80 lóerő leadására képes, végsebessége pedig „csak” valamivel több mint 100 km/óra. A Formula Student ezzel is demonstrálja, hogy elsődlegesen nem a pályán, hanem azon kívül kell összemérniük erejüket a különböző egyetemeknek. Egy-egy több napon át tartó versenyhét programja is egyedi módon épül fel. A csapatoknak több feladatot kell teljesíteniük, amelyekért pontokat kapnak. Ezen pontoknak mintegy 40 százalékát az úgynevezett statikus versenyszámok adják, ahol a bírák a minden területre kiterjedő elméleti felkészültséget ellenőrzik. A résztvevőknek a projekt műszaki, gazdasági, üzleti elemeit kell prezentálniuk, mintegy vizsgaszerű elbeszélgetések keretében. Maga az autó csak ezt követően a dinamikus versenyszámok keretein belül gördülhet pályára, és ekkor sem fej-fej melletti, késhegyre menő küzdelmeket kell elképzelnünk. A gépeknek itt is különböző feladatokat kell teljesíteniük, amelyek során felmérik többek között azok gyorsulását, kanyarodási képességeit és egy 22 kilométeres táv teljesítésével a megbízhatóságát és üzemanyag-fogyasztását is.
A sorozat komolyságának újabb bizonyítéka, hogy a versenyhelyszínek között olyan legendás pályák is megtalálhatóak, mint Silverstone, Hockenheim és a Ferrari teszthelyszíne, Fiorano, ahol egy-egy rövidebb, ezen célra kialakított vonalvezetésen állhat rajthoz a mezőny. 2010-ben ráadásul Magyarország is belépett a rendezők sorába, s a Győr-Gönyű kikötőben lévő pályán idén is sor kerül a megmérettetésre, ahol a hazai csapat a dobogót tűzte ki célul. Két évvel ezelőtt már sikerült itt az összetett 2. helyén végezniük a 11 induló közül, de nagyobb mezőnyben is képesek voltak a tisztes helytállásra; tavaly Silverstone-ban 29-ek lettek a 124 résztvevőből.
Akárcsak elődeiben, a BME 5. autójában is benzinmotor dübörög, 2009-ben azonban felmerült egy elektromos meghajtású versenygép megalkotásának ötlete, így megkezdődött az azévi modell utólagos átalakítása, amely 2011-ben versenyzésre kész állapotba került, és a Torinóban kifejezetten ilyen autók számára megrendezett futamon az összetett 6. helyén végzett.
A sorozat első számú célja persze az, hogy egy ilyen komoly projektben való részvétel révén magas szintű gyakorlati tudással ruházza fel a hallgatókat, akik iránt persze Magyarországon is nagy a kereslet. Tanulmányaik befejezését követően többen kaptak már munkát azoknál a cégeknél, amelyekkel a versenyautó gyártása során kapcsolatba kerültek, de az sem példátlan, hogy valaki az autósportok ranglétráján feljebb lépve tudta kamatoztatni tudását. A Formula Student magyar csapatának alapító tagjai közül van, akit már az Oxxo Racing foglalkoztat, de ebből az első generációból került ki Bári Gergely is, aki jelenleg a Zengő Motorsport WTCC csapatában Michelisz Norbert versenymérnökeként dolgozik.
A BME 2012-es autója augusztus elején Hockenheimben futja majd első versenyét, augusztus 17. és 20. között pedig a győri versenyen akár a magyar érdeklődők is közelről megnézhetik, hogyan teljesít az ország egyetlen formaautós diákcsapata.
0 Megjegyzések