A buszpark elöregedése miatt gyors ütemű cserére van szükség,
majd több száz további új járműre, lehetőleg hazai gyártóktól - mondta
Fónagy János államtitkár.
1990 után a budapesti buszpark jelentős mértékben tönkrement, így most a
hazai ipar nagy fejlesztési lehetőséget kap a járműállomány cseréjének
feladatával. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti
államtitkára és Fórián István, a harminckét tagvállalatból álló Magyar
Buszgyártó Klaszter elnöke hangsúlyozta, hogy az országban jelen lévő
buszgyártó üzemek alkalmasak arra, hogy import helyett hazai járművekkel
lássák el a budapesti és vidéki közlekedési vállalatokat.
Fórián István a Vasárnapi újságban elmondta, Magyarországon jelenleg
nyolcezer busz teljesít szolgálatot a közösségi közlekedésben, az
átlagéletkoruk pedig jóval meghaladja a tíz évet. Ennél siralmasabb
némely városi tömegközlekedési vállalatoknál a helyzet, ahol ez az adat
közelít a húsz évhez. A fiatalítás nyilván lépésekben kellene, hogy
megtörténjen, a klaszter célja pedig, hogy ebben minél nagyobb szerepet
kapjanak a magyar gyártók. „Tekintettel arra, hogy ebben még komoly
gyakorlatunk van, hiszen a 2000-es évek elejéig elég komoly
autóbuszgyártás volt Magyarországon.” Ezt követően szétszóródtak a
buszgyártók, de azt bátran ki lehet jelenteni, hogy még mindig nagyon
jelentős autóbuszgyártó képességek vannak itthon a nyugati határnál
fekvő Mosonmagyaróvártól egészen a keleti Szeghalomig – mondta a
szakember.
A klaszterelnök szerint az Ikarus-gyár „emlőin” felnevelkedett
mérnökök, technikusok, szakmunkások azóta is bizonyították tudásukat. A
NABI, a Kravtex vagy a Csaba Metál által tervezett modellek mind-mind
megállnák a helyüket a magyar utakon, ezek a típusok készen állnak arra,
hogy megrendeljék őket. A klaszterelnök hozzátette, a nagy számú
külföldi megkeresés is azt mutatja, hogy Észak-Afrikától a szovjet
utódállamokig még mindig bíznak a magyar autóbuszgyártók képességeiben.
Eközben kellemetlen, hogy a gyártók nem tudnak kellő referenciaszámot
felmutatni az új típusokból a potenciális külhoni megrendelőknek.
Fórián István elmondta még, nagyon bízik benne, hogy a közeljövőben
megjelennek Budapest utcáin az új magyar gyártású buszok, először
legalább mutatóba, kedvcsinálóként, majd pedig országos szinten
megnyílik a lehetőség a hazai cégek előtt.
Fónagy János szerint a hazai buszpark elöregedése miatt első körben
gyors ütemű cserére van szükség, majd évente több száz további új
járműre. A gyártást azonban úgy kell megszervezni, hogy a négykerekűek
ne egy böhöm méretű cégnél készüljenek, hanem a meglévő kis- és közepes
méretű vállalatok célszerű összefogásával, klaszterré szerveződésével.
Az Európa legjelentősebb fődarabgyártói közé tartozó Rába részvételével
készülő buszok előállítói a munkájukat a hazai piacra kell, hogy
alapozzák, de törekedniük kell a fokozatosan bővülő exportra is – mondta
a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tisztségviselője.
A politikus elmondta még, a közösségi közlekedési ágazat idén 550
milliárd forintot költ el, a magyar belső piac egyik legjelentősebb
eleme, ennek a fontosságát teljesen egységesen ítéli meg a mostani
kormány. A csipkerózsika álmát alvó buszgyártás felébresztése azonban
nem alapvetően támogatás, hanem a szükségszerűség felismerésének
kérdése, a külső segítség csak utóbbi egyik követő eleme. „Eszközök
színes és széles skálán állnak rendelkezésre.” Ha ezt a tevékenységet
kis- és középvállalkozások folytatják, akkor a nekik szánt
pályázatokból, ha többlet munkaerőt alkalmaznak, akkor a foglalkoztatási
célú kiírásokból, ha növelik a kivitelt, akkor az exporttámogató
összegekből, ha pedig javítják a magyar műszaki színvonalat, akkor az
innovációs pénzekből részesülhetnek a buszgyártók.
Anyagi források tehát tulajdonképpen vannak – tette hozzá a Vasárnapi újságban Fónagy János államtitkár.
(Forrás: Híradó.hu, Kossuth Rádió)
0 Megjegyzések